Už poněkolikáté se tak naplňují v minulosti vyřčená slova generálního ředitele Správy železnic (SŽ) Jiřího Svobody, který tvrdí, že udržet při životě českotřebovský železniční uzel je uměním možného a plánovaná přestavba již nesnese odkladu.
S několikahodinovým zpožděním se do svého cíle dostaly v nedělní špičce stovky až tisíce naštvaných cestujících. Železniční martyrium se dotklo desítek spojů Českých drah i soukromých dopravců. Jenom na odškodném budou muset dopravci cestujícím proplatit statisíce, možná miliony korun.
Na vině byly dvě mimořádné události, které od sebe dělilo pět hodin. Až na oblast spolu však podle železničářů vzájemně nesouvisely.
O první kolizi, která vše odstartovala, informovala Správa železnic přes mobilní aplikaci Datel v 16.47.
Na úseku mezi Dlouhou Třebovou a Českou Třebovou došlo za jízdy k poškození sběrače lokomotivy rychlíku, trakčního vedení nad všemi kolejemi a následně i poškození sběrače lokomotivy nákladního vlaku.
„Přesná příčina je zatím v šetření – zda byla na straně vlaku, či trolejí, to bude možné stanovit po komisionálních prohlídkách lokomotiv po dohodě s jejich provozovateli, stejně jako upřesnit rozsah poškození a výši škody,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Kolaps vlaků: hodiny bez vody i informací, lidé si objednávali pizzu |
Když se železničářům povedlo vyměnit prasklé směrové lano přes všechny koleje a krátce po deváté hodině byla ve stanici obnovena jízda vlaků po druhé a čtvrté koleji, přišla další porucha.
Čekající odpolední vlaky, které nestihly projet v půlhodinovém okně před desátou hodinou, čekala druhá stopka. Přímo na staniční koleji v České Třebové došlo k přepálení troleje nad stojící soupravou.
„Koridor stojí v obou směrech, trakční vedení záhadně vypadává a jiskří dále. U nádraží bliká šest hasičských aut, hasiči krčí rameny. Nádražní hala je plná lidí s dětmi včetně nás. Stejně jako hasiči nikdo nic neví,“ napsal v jedenáct hodin večer pod diskusí článku na serveru iDNES.cz Jan Stankovič.
Podle mluvčího drážních hasičů Martina Kavky nakonec o požár nešlo. „Zajiskřily dráty v kolejišti, lidé zavolali hasiče, proto vyjelo několik jednotek na místo. Ale nedošlo tam k plamennému hoření. Hasiči to na místě zkontrolovali a pomohli evakuovat asi 300 lidí z rychlíku do nádražní budovy. Lokomotiva měla poškozený sběrač,“ řekl Kavka. I tuto událost Správa železnic šetří.
Trolejové vedení je za zenitem
Že zejména trakční vedení je v České Třebové za zenitem se ukázalo už mnohokrát. Správa železnic se v roce 2022 rozloučila s tzv. řetězovkami, tedy převěsovými konstrukcemi z 60. let, na kterých bylo trakční vedení v prostoru osobního nádraží zavěšeno. Za 88 milionů korun umístila trakční vedení na nové nosné sloupy.
Obě včerejší události se podle mluvčího SŽ Gavendy staly na dosud nezrekonstruovaném úseku českotřebovského uzlu. „I ten ale prochází pravidelnou kontrolou a údržbou trolejí, lan, bočních držáků i jejich uchycení. V místě mimořádností proběhla v letošním roce,“ hájí železničáře Gavenda.
K poškození trolejového vedení podle něj může dojít z různých příčin kdekoliv. Odstraňování podobných kolapsů má podle Správy železnic vždy nejvyšší prioritu. Ukazují to prý i čísla. „Obecně se v posledních letech podařilo Správě železnic zkrátit dobu potřebnou pro odstranění závady, po kterou je nutné zastavit provoz, ze zhruba 130 hodin v roce 2022 na letošních zatím 93 hodin,“ dodal mluvčí SŽ k číslům, které ukazují celkové zastavení provozu v hodinách za rok. Číslo navíc není ovlivněno kalamitami, jde pouze o technické závady na železniční infrastruktuře.
Předejít podobným situacím by v České Třebové měla až celková rekonstrukce. Tu však železničáři slibují dlouhé roky.
V červnu 2022 MF DNES informovala, že Správa železnic s modernizací jednoho z nejvíce zatížených uzlů v roce 2023 nezačne a výstavba rozetapovaná na sedm let začne až v roce 2024, přestože od konce března 2022 je vydané pravomocné územní rozhodnutí a projekční příprava jedné z nejnákladnějších železničních staveb už několikátým rokem běží naplno.
Letos v půlce října uplynula doba pro podání nabídek do jednoho z největších tendrů na české železnici. Kolik uchazečů se do výběrového řízení přihlásilo a v jakém rozpětí jsou finanční nabídky, Správa železnic zatím neuvedla. V půlce listopadu také stavba získala stavební povolení.
Jak ukazují poslední hodiny, dny a týdny, tak ačkoli některé investice kvůli bezpečnosti už nesnesly odkladu, předejít mimořádným událostem v zastaralém železničním uzlu, který má na délku pět kilometrů, není prakticky možné.
Před pár dny kvůli prasklé výhybce vykolejil naštěstí prázdný vlak. V létě zastavil vlaky pád trakčního vedení do kolejiště. Na vině bylo stejně jako včera na jednom ze sloupů zastaralé napínací lano, které prasklo. Omezení se týkalo také desítek spojů včetně rychlíků a mezinárodních vlaků. Doprava kompletně stála sedm hodin.
SŽ slibuje, že letos modernizace uzlu za necelých 20 miliard korun skutečně začne. Soutěž na zhotovitele by měla být uzavřena do konce roku. „Zahájení prací se plánuje na přelomu roku, dokončení pak v roce 2031,“ slíbil Gavenda.
15. listopadu 2024 |