Vizualizace nového terminálu pardubického letiště

Vizualizace nového terminálu pardubického letiště | foto: Archiv MF DNES

Stavbaři slevte, vyzývají politici. Jinak prý nový terminál nevyroste

  • 3
Pardubičtí politici se znovu chtějí pokusit postavit nový terminál letiště za maximálně 300 milionů korun. Když ale nepřesvědčí majitele stavebních firem, aby slevili, modernější letiště nebude.

Na levnějším terminálu se shodly špičky pardubické radnice i krajského úřadu, kterým patří civilní pardubický vzdušný přístav. „Pardubice potřebují lepší letiště, o tom není debat,“ uvedl hejtman Martin Netolický.

Jenže on i jeho kolegové musí před kopnutím do země vyřešit zásadní problém: jak donutit firmy, aby stavěly terminál, který by měl jednou zvládnout odbavit až 400 tisíc pasažérů ročně, za cenu, kterou si vysnili. Že to nemusí být lehké, zjistili politici už před rokem. Minimální nabídka stavebních firem při veřejné soutěži zněla na 400 milionů korun.

„Taková částka není pro nás akceptovatelná,“ uvedl Pavel Svoboda, šéf představenstva společnosti East Bohemian Airport, která se o civilní část letiště stará.

Projektanti z firmy AGA-Letiště tak dostali jasný úkol: upravit projekt tak, aby se dalo stavět za požadovaných 300 milionů. Ti se snažili se skřípěním zubů vyhovět.

„Stavět terminál plus inženýrské sítě, parkoviště a příjezdovou komunikaci za požadovanou částku bude znamenat výrazné snížení kapacity terminálu, protože na jiném se ušetřit nedá. Pak je ale otázka, jestli má vůbec cenu něco takového stavět,“ uvedl v létě ředitel společnosti AGA-Letiště Petr Čiviš.

Nakonec však jeho lidé zadaný úkol splnili. Podle Pavla Svobody vynechali v projektu věci, které běžnému cestujícímu chybět nebudou.

„Po stranách terminálu budou nižší křídla. Ty si můžeme dovolit třeba kvůli tomu, že nebudeme budovat nové kanceláře firmy EBA. Její lidé budou sedět tam, kde nyní,“ uvedl Pavel Svoboda s tím, že úspor je ještě více.

„Něco jsme ušetřili i třeba rušením VIP salónků nebo při nákupu drahých jezdících pásů na kufry. Vše se nakonec může v terminálu objevit, ale až na to budeme mít,“ doplnil Svoboda.

Jenže zároveň přiznává, že ani vypuštěné části projektu určitě neponížily cenu projektu o 100 milionů, a tak politici při soutěži budou muset doufat ve vstřícnost firem.

„Jsem přesvědčený, že se to dá postavit za 300 milionů. Možná se nám ale ukáže, že to tak není, Ovšem nenecháme se dopředu zástupci stavebních firem tlačit do nějakých nesmyslných cifer,“ dodal Svoboda.

Potíž je v tom, že firma EBA se musí držet původního projektu. Na ten totiž už má všechna potřebná povolení, navíc za něj zaplatila šest milionů korun.

„Čas nás neúprosně tlačí. Shodli jsme se na pokračování již započatého projektu,“ uvedl zástupce radnice v představenstvu firmy a náměstek pardubického primátora Jan Řehounek.