Pondělí 26. července 2021, svátek má Anna
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 26. července 2021 Anna

Rozebrat, rozřezat, rozstřihat. Tak končí vagony na železničním hřbitově

  8:30
Poblíž depa v České Třebové stojí řady vysloužilých železničních vozů. V provozu byly dlouhá léta, během nichž najezdily miliony kilometrů. Teď trpělivě čekají, až je dělníci „odstrojí“ a nakonec rozpálí či rozstřihají.

Na železničním hřbitově v České Třebové čekají na likvidaci vagony různého stáří. | foto: Josef Vostárek, ČTK

Ojedinělé „pohřebiště“ vagonů a lokomotiv je součástí depa kolejových vozidel. Stojí na něm zakonzervované vozy od unikátního tendru lokomotivy pro poválečnou pomoc U. N. R. A. po oba vyrobené prototypy vlaku s lokomotivou z devadesátých let přezdívané železničáři Kraken.

Poslední cesta vlaků začíná v hale, kde se vagony před sešrotováním důkladně odstrojují. Na hromady se tu vrší hliníkové rámy oken, dřevěné části interiérů, plasty a další materiály. Některé části vagonu po demontování slouží podobně jako „orgány“ pro jakési transplantace.

„Využít se dá k jiným účelům třeba nějaké dynamo nebo agregát z elektrických kolejových vozidel, nárazníky nebo dvojkolí se dají upotřebit jako náhradní díly třeba pro provozní vozidla,“ vysvětluje přednosta depa Jiří Slezák.

Na vagony ohněm i třítunovými nůžkami

Je tu zcela očesaná lokomotiva přezdívaná Žehlička, která čeká na rozřezání autogenem. Váží 74 tun. „Slouží k posunování vozů ve stanici, po nádraží jezdila tam a zpět. Jako žehlička,“ říká David Vavroušek, technik oddělení provozu a člen železničního spolku, který se v depu zabývá historií železnice. Lokomotivy se šrotují, protože je nahradí jiné.

„Musejí odejít, stejně jako člověk. Čím je lokomotiva starší, tím víc se její provoz prodražuje,“ dodává montér, který právě rozebírá Žehličku.

Na poslední štaci jde lokomotiva v úctyhodném věku, kdy má za sebou miliony kilometrů.

„Každá se likviduje trochu jinak. Dokonale se obere a pak se rozřeže plamenem. Párek železničních podvozků rozřežou dva zdatní chlapi tak za osm hodin,“ říká vedoucí oddělení likvidace kolejových vozidel Jaroslav Falta.

Nejhorší je podle něj likvidace karoserií vozů. „Nátěry na nich se často při pálení vznítí, zplodiny ucpávají trysky autogenů. Lépe se tedy pálí velké železné celky než plechové díly. Proto jsme se rozhodli, že budeme plechové karoserie vagonů spíše strojově stříhat než pálit. Hlavně nákladní vagony, jejichž likvidace se chystá. Nůžky na střihání plechů váží tři tuny, je to mohutný nástroj,“ přibližuje Jaroslav Falta.

V současnosti jsou v prostorách likvidace hlavně osobní vagony východoněmecké výroby, je jich tu asi šedesát. „Jsou známé všem, vyráběly se pro celý bývalý východní blok,“ dodává Falta k vagonům, které dosud brázdí české koleje.

Zkoušeli i likvidaci rypadlem

O kus dál se připravují vagony na rozstřihání. Na jedné koleji stojí jeden s rozpáraným kusem stěny. „Zkoušíme různé způsoby likvidace, tady nám pomáhali českotřebovští hasiči. Otvorem jsme vpravili dovnitř malé rypadlo a snažili se plechy vytrhávat. Ale zjistili jsme, že tudy cesta nevede,“ říká Jaroslav Falta.

Fotogalerie

V likvidační hale je hlomoz. Uvnitř rozebíraného vagonu, který svého času vozil turisty za sluníčkem až k Černému moři, je několik zaměstnanců. Mají masky s respirátory. „Tady není co šetřit, pracují většinou maticové klíče, kladiva. Ale udržujeme kulturní třídění, vše se snažíme třídit,“ vysvětluje Falta.

Po otázce na kuriozity se chlapi začnou smát. „Kuriozity? Plné záchodové mísy. A včera jsme likvidovali hromadu injekčních stříkaček. Uklízet to je někdy dost hrozné,“ vypráví Josef Šťovíček, který pracuje na likvidaci vagonů od letošního ledna. Jinak je vyučený opravář motorových mašin. Staré a bokem odstavené vagony se stávají útočištěm bezdomovců.

„Zůstanou tam často jejich věci, které potřebují a plní jimi igelitové tašky. Vesměs je to jen těžký odpad. Někdy váží tyto věci, co do vagonů nanosí, až jeden a půl tuny,“ uvádí Jaroslav Falta.

Na vagonu převáželi také maringotku od cirkusu

David Vavroušek nyní ukazuje samotné „pohřebiště“. Na kolejích tu stojí za sebou vagony, které jako by vytvářely rozmanité, pestré vlaky.

„Tenhle plochý nákladní vagon z první republiky sloužil třeba pro převoz mlátičky, mohli jste na něm vidět traktor či maringotku od cirkusu. Tenhle vůz byl zase vyrobený v Anglii a opravuje ho místní železniční spolek. Používal se pro dopravu zboží po válce mezi Československem a Anglií,“ ukazuje osobní vagony jako z vlaku ve filmu Páni kluci.

Nakonec je tu unikátní souprava „Kraken“, celá pomalovaná sprejery. Vypadá jako z hororu a jedna ze dvou vyrobených souprav jezdila na trati mezi Prahou a Berounem ještě před pěti lety. „Tvoří ji dva elektrické řídicí vozy a tři klasické patrové vložené vagony,“ ukazuje znalec. Proč se vyrobily jen dva vlaky Krakeny?

„Protože ministerstvo dopravy tehdy objednalo jen dva ověřovací kusy. A k další výrobě už nedošlo, přišla nastupující řada elefantů,“ vysvětluje železničář.

  • Nejčtenější

Šéfka ústavu na odchodu odvezla i umělecká díla. Kradla a zaplatí, řekl soud

Bývalá dlouholetá ředitelka a primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí Michaela Tomanová musí podle...

Policista si šel ve volnu zaběhat, podle tetování poznal uprchlého vězně

Celostátně hledaného muže, který utekl z nestřeženého vězeňského pracoviště, zadržel v úterý v Pardubicích policista v...

Muž zkracoval zapalovačem zamotanou tkaničku na valníku se senem

Tři jednotky hasičů likvidovaly požár valníku se senem v Podůlšanech na Pardubicku. Muž, který na voze pracoval, se...

Jágr dál touží hrát ve Špindlu. Přizval Pardubice, Vsetín i Šmicera

Zmiňoval, že je to akce, kvůli které prodlužuje báječnou kariéru až k padesátce. Ve středu Jaromír Jágr s pořadateli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Komplikace na železnici: na Pardubicku hodinová zpoždění, u Brna trať stála

Dálkové vlaky na Pardubicku v úseku Choceň – Ústí nad Orlicí nabíraly v neděli ráno až 80 minutové zpoždění. Důvodem...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Tajemství letu z Prahy do Tokia: kryli sportovce před přísnou izolací?

Premium Ten let už zaujal japonská média, napsali o něm třeba i v Indii a podrobnosti v pátek zjišťoval také americký Wall...

Česko stavělo Afgháncům školy, farmy i základny. Co z nich zbylo?

Premium Více než čtvrt miliardy korun investovala Česká republika do rekonstrukce Afghánistánu. V době, kdy naše vojenské...

  • Další z rubriky

Řidičku přitisklo k zídce vlastní auto, sedla si před ně kvůli nevolnosti

Náhlá zdravotní indispozice stála za dopravní nehodou, při které řidičku přimáčklo k zídce její vlastní auto....

Lídři mají jasno: Pardubický kraj nejvíce trápí doprava a školství

Největší problémy Pardubického kraje jsou podle lídrů pro volby do Poslanecké sněmovny doprava, školství, sociální...

Přes 30 let zachraňoval životy, teď bude mít v centru Pardubic svoji lavičku

Oblíbený pardubický záchranář Jan Novotný bude mít na náměstí Republiky svoji lavičku. Uchovat vzpomínku na oběti...

O vakcinaci mají zájem i děti od 12 let, k očkování se teď dostanou snáz

Kdo byl starší, přišel při očkování dříve na řadu. Pravidlo uplatňované registračním systémem při čekání na vakcínu...

Holanová: Rozvod s Šípem? Do vztahu se nám vloudila mlaďounká chybička

Rozhovor s Marcelou Holanovou vznikal v Chateau Šanov na soustředění s finalisty soutěže Muž roku 2021. Zpěvačka, která...

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...

Pornoherečka se zastřelila kvůli rakovině. Její kolega se zabil na motorce

Americká pornoherečka Dahlia Sky spáchala sebevraždu. Měla rakovinu prsu a podle lékařů poslední fáze nemoci provázely...

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Opravdová vesmírná turistika začala. Bezos s hosty strávili minuty v kosmu

O něco málo více než deset minut trvala celá cesta od startu do přistání pro čtyři vesmírné turisty, kteří se v úterý...