Obdélníkovou značku s autem na modrém podkladu už podle ministerstva dopravy nelze používat. Ilustrační foto

Obdélníkovou značku s autem na modrém podkladu už podle ministerstva dopravy nelze používat. Ilustrační foto | foto: Martin Švec, MAFRA

Silničáři a ministerstvo se neshodují na podobě značky pro Hradubickou

  • 18
Čtverec, nebo obdélník? Zvýšení rychlosti na spojnici Pardubic a Hradce Králové brání vedle chybějícího povolení ze strany kraje rovněž spor o dopravní značení. Právě v jeho podobě panuje nejednotný postoj mezi Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) a ministerstvem dopravy.

Podle novely zákona o pozemních komunikacích účinné od 1. ledna je na vybraných úsecích silnic I. tříd se čtyřmi pruhy oddělených svodidly možné zvýšit rychlost ze stávající devadesátky o dalších maximálně 20 kilometrů za hodinu. Podmínku bez problémů splňuje i Hradubická silnice I/37. Jaké se však mají objevit u komunikace cedule, je otázkou.

Nové značení silnic pro motorová vozidla je podobné tomu, které bylo dosud u „zrušených“ rychlostních silnic. Podle resortu dopravy prý však není možné staré značky použít.

„Osadit nově staré obdélníkové značky už nejde, nová vyhláška je nezná v obdélníkové podobě a navíc nově čtvercová značka ,silnice pro motorová vozidla’‚ označuje rychlost 110 km/h a neoznačuje mýto ani dálniční známky. U staré značky bylo 130 a zpoplatnění mýtem i známkou, to by řidiče zbytečně mátlo,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Pravdou je, že barevné provedení nových značek je stejné. Na modrém podkladu je vyobrazené bílé auto. Jenže zatímco staré cedule měly obdélníkový tvar, ty nové jsou v podobě čtverce.

Podle informací ŘSD však toto není překážkou, a proto je možné staré značky i nadále používat.

„Uvolněnou dopravní značku Silnice pro motorová vozidla lze použít pro silnice I. třídy, na kterých je žádoucí zvýšit maximální rychlost na 110 km/h. Tento krok je plně v souladu s novou evropskou politikou TEN-T,“ uvedlo ŘSD ve zprávě zveřejněné počátkem tohoto týdne.

Čeká se na schválení krajem

Podle silničářů musí zvýšení rychlosti pro každý úsek schválit ještě příslušný kraj. Zatím se tak stalo jen na dvou úsecích z 24 vytipovaných. Na Hradubické by motoristé mohli sešlápnout více plyn až na přelomu března a dubna, a to i přesto, že právě tato frekventovaná silnice byla prakticky neustále dávána za vzor, kde ke zrychlení dojde od účinnosti novely zákona.

Tu prezident Miloš Zeman podepsal už koncem září. V říjnu zástupci kraje nepřipouštěli, že by „stodesítku“ mělo něco oddálit. Povolení se prý kraje už ani nemělo týkat.

„Není to v naší kompetenci. Nemyslím si, že by taková malicherná věc jako přeznačení mělo zabránit tomu, aby se to spustilo s účinností zákona. Jsem přesvědčen, že si nikdo nedovolí zvýšení pozdržet. Dlouhodobým zájmem kraje je, aby se tam 110 jezdilo,“ řekl koncem října radní pro dopravu Jaromír Dušek.

Jenže ŘSD i ministerstvo tvrdí opak. Příprava patřičných opatření je záležitostí krajského úřadu, policie a ŘSD, které připravuje značení (více čtete zde).

„Krajští politici, odpovědní za dopravu měli tři měsíce na to, aby promptně zajistili přípravu potřebných povolení a umožnili tak kolegům z ŘSD objednat dopravní značení. Důkazem je to, že jiné takové úseky již zvýšenou rychlost mají,“ prohlásil poslanec Martin Kolovratník, který byl zpravodajem zákona ve Sněmovně.

„Kdyby se radní Dušek nezabýval výlepem billboardů o imigrantech a místo toho hlídal rychlost krajských úředníků, mohli jsme rychlost 110 km/h na Hradec Králové využívat už dnes,“ poznamenal Kolovratník k tomu, že během listopadu se náměstek hejtmana zabýval i jinými tématy, než dopravou (více čtěte zde).