Čtvrtek 26. května 2022, svátek má Filip
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 26. května 2022 Filip

Loučná vytváří z podjezdu pod koridorem lagunu, řidiči musí jezdit objížďkou

  8:44
Voda z řeky Loučné opakovaně trápí řidiče u Opočna na Vysokomýtsku. Vysoká hladina způsobuje zatopení podjezdu pod hlavním železničním koridorem, takže lidé z obce musejí jezdit objížďkou. Trvalé řešení přitom není.

ilustrační snímek | foto: Martin Švec

Problémy způsobila vylitá Loučná vícekrát již loni. Po krátké oblevě v minulém týdnu je podjezd pod vodou znovu. Na místě jsou tak opět zákazové značky. 

Potíž je v tom, že voda v podjezdu jen tak neopadá a místo tak zůstává neprůjezdné delší čas. Loni tomu bylo i měsíc po povodni, když už voda zmizela i z okolních luk. Že jde o „závadné“ místo podotýká i Povodí Labe, které je správcem toku.

„Podjezd pod tělesem dráhy u obce Opočno je zaplavován poměrně často. Tento objekt leží v těsné blízkosti řeky Loučné, která je v těchto místech přirozeným tokem a tomu odpovídá i kapacita jejího koryta. Prostor mezi železnicí a Loučnou navíc leží v aktivní zóně záplavového území řeky Loučné,“ popisuje mluvčí podniku Hana Bendová.

K zaplavení podjezdu tak dochází jak vlivem zvýšených průtoků a rozlivu vody v záplavového území, tak i po vydatnějších deštích.

„Přitom samotný podjezd dráhy tvoří prakticky bezodtokové místo, odkud nahromaděná voda nemá kam odtékat. Pokud tedy nedojde k jejímu odčerpání, stojí zde voda poměrně dlouhou dobu,“ potvrzuje Bendová.

To způsobuje komplikace řidičům i místním. Zatímco při běžném stavu se lidé z Opočna dostanou na opačnou stranu trati během chvíle, v období zatopení podjezdu si značně zajedou. 

Třeba při cestě do Uherska ujedou místo dvou o cca deset kilometrů více, a to i kvůli tomu, že v okolí jsou kvůli budování dálnice D35 uzavřeny další cesty. 

Do Trusnova, pod něhož Opočno spadá, to mají lidé o cca pět km více, a navíc musí přejíždět frekventovaný přejezd v nedaleké Sedlíšťce. Ještě horší je to pro ty, kteří se potřebují pěšky dostat na autobusovou zastávku umístěnou až za podjezdem. Jeho podjezdná výška je totiž omezena na 2,8 m, takže autobusy tudy neprojedou.

Správcem komunikace, jež je silnicí III. třídy, je Správa a údržba silnic Pardubického kraje (SÚS PK). Dříve byl podjezd podle místních částečně vyasfaltovaný, ovšem poté ho silničáři celý vydláždili. A po loňské zátopě např. několik kostek skončilo vyplavených, takže řidiči místem projížděli krokem, aby si neponičili své vozy.

„Povrch z dlažebních kostek je na místě z doby existence okresních správ silnic. Za dobu fungování naší organizace byl opravován jedenkrát, a to po větších povodních v předchozích letech. Celoplošné předláždění proběhlo v roce 2013. Loni byly provedeny jen dílčí lokální výspravy po záplavách,“ říká šéf SÚS PK Miroslav Němec.

Odvodnění silnice a příkopů na dešťové srážky je dle Němce dostatečné. „I provedení z dlažby umožní částečný zásak spadu vody bez tvorby kaluží v podjezdu,“ tvrdí Němec.

Trvalých východisek ze situace příliš není. Vyloučeno je navýšení vozovky, které by ještě více omezilo průjezd vyšších vozidel, a to i včetně např. záchranářů.

„Řešili jsme možnost prohloubení odvodňovacího kanálku na straně k Uhersku a prohloubení příkopů i s větším zásahem, až do obecních pozemků. V této věci máme předběžnou dohodu s obcí. Tato opatření stav při rozvodnění Loučné jistě zlepší,“ dodává Němec s tím, že větší investice v místě silničáři neplánují.

Na vodohospodáře žádný podnět na úpravu zatím nepřišel.

„Ze strany obce, správce komunikace, správce železnice, nebo jiných subjektů jsme žádný požadavek na úpravu toku, resp. na úpravu odtokových poměrů v předmětné lokalitě nezaznamenali,“ říká Bendová.

Koridor se vylepší, podjezd ale zatím ne

Železničáři počítají v horizontu několika let se zvýšením traťové rychlosti na koridoru na 200 km/h, ovšem potřebné práce na úpravě trati se podjezdu nedotknou. 

„V rámci připravované stavby neplánujeme stavebně-technické zásahy do toku řeky Loučné, které by mohly pozitivně ovlivnit nepříznivé rozlivové poměry v okolí železničního mostu. V rámci stavby na tomto objektu probíhají pouze sanační práce na nosné konstrukci a spodní stavbě,“ říká Tomáš Polák ze Správy železnic.

Zvýšení rychlosti na 200 km/hod může v traťovém úseku nastat až po náhradě všech přejezdů mimoúrovňovým křížením a vylepšení zabezpečení. Kromě Opočna jsou však zatím křížení zajištěna přejezdy se závorami. V Uhersku se počítá s přemostěním koridoru, v dalších případech rozhodnuto není. 

„V současné době se pro náhradu přejezdů zpracovává Záměr projektu,“ dodává Polák. Vzhledem ke zkušenostem z Opočna není příliš reálná stavba dalších podjezdů, přičemž však vybudování nadjezdu je finančně nákladné. Dá se tedy předpokládat, že řada přejezdů bude zrušena.

Autor:
  • Nejčtenější

Za vylepšení tvrze Bouda padla vysoká pokuta, politici ji chtějí snížit

Firma, která loni v listopadu osadila na dělostřeleckou tvrz Bouda u Králík repliky pancéřových zvonů, dostala od kraje...

Staré mosty na Hitlerově dálnici chátrají, obce mají obavy o bezpečnost

Obce v okolí takzvané Hitlerovy dálnice upozorňují na tristní stav opuštěných mostů. Nedokončené dílo má problém v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dva lidé zemřeli po nárazu auta do stromu, tři psy hasiči vyprostili živé

Tragická dopravní nehoda se stala ve čtvrtek odpoledne na silnici I/34 mezi Hlinskem a Poličkou. Osobní auto na rovném...

Výzkum pod budoucí trasou D35 odhalil starou munici i pradávný rynek

Sotva archeologové u Svitav začali se záchranným výzkumem pod budoucím úsekem dálnice D35, už se jim začínají rýsovat...

Na břehu Labe u pardubického letního kina vznikne sluneční pláž

U řeky Labe v blízkosti sídliště Polabiny v Pardubicích bude nejspíš příští sezonu sluneční pláž. K vodě povedou...

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

  • Další z rubriky

Autobusy zajedou na nádraží, Pardubický kraj se dohodl ve sporu o poplatky

Cestující v Pardubickém kraji budou i po 12. červnu nastupovat do autobusů na nádražích, kraji se podařilo vyřešit spor...

Aviatická pouť láká na skokana ze stratosféry i Air food festival

Letouny a vrtulníky budou opět o víkendu brázdit nebe nad Pardubicemi. Po dvou covidových letech se jubilejní 30....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Smetanova Litomyšl po covidu stále hlásí volné vstupenky i na top umělce

Pořadatelé letošní Smetanovy Litomyšle nevědí, zda mají dva týdny před začátkem festivalu důvod k radosti, nebo smutku....

Hrad Rychmburk vstupuje do nové sezony, láká na mučírnu i byt pana správce

Hrad Rychmburk je pro letošní sezonu opět o něco více hradem. Loni se jeho kastelán snažil hlavně o to, aby interiéry...

Mrtvé moře ve vaně: Kosmetika, díky které využijete sílu soli a bahna
Mrtvé moře ve vaně: Kosmetika, díky které využijete sílu soli a bahna

V kosmetice Kawar najdete životadárné minerály z Mrtvého moře, které regenerují a zjemňují pleť. Sáhnout můžete po pleťové masce, krémech, ale i...

Muž s penisem na předloktí. Pěstoval si ho šest let pro transplantaci

Je to vlastně příběh protkaný smutkem, groteskní fyzickou modifikací, ale se šťastným koncem. A též s mnoha otázkami....

Část dětí dostane 5 000 Kč automaticky, zbytek bude žádat elektronicky

Rodiče, kteří na své potomky pobírají příspěvek na dítě, dostanou státní pětitisícovou pomoc automaticky. Ostatní budou...

Češi posílají na pomoc Ukrajině „ďáblův kočár“

Po pondělním zasedání Kontaktní skupiny pro Ukrajinu zazněla na tiskové konferenci několikrát informace, kterou...

V Charkově se skrývá tajemný supertank, příliš drahý pro sériovou výrobu

Válka na Ukrajině vstupuje do nové fáze. Rusové se po Kyjevu stahují i z okolí Charkova a chystají se zřejmě soustředit...

Ukrajinci dostali západní superhoufnice M777. Do akce šla i Bohdana

Ať už si dělostřelectvo v dávných dobách vysloužilo titul královny či krále bojiště, ukazuje se i v jednadvacátém...