Most Pavla Wonky v Pardubicích. Jeho kompletní uzavírka by znamenala v ulicích...

Most Pavla Wonky v Pardubicích. Jeho kompletní uzavírka by znamenala v ulicích města chaos. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Po opravě nadjezdu v Pardubicích začnou práce na Wonkově mostě

  • 6
Dopravně velmi vytížený Wonkův most v centru Pardubic patrně už letos čekají další velké opravy. Silničáři je připravují od roku 2017. Podle odhadů by mohly začít v polovině roku. Práce by se měly provádět při částečném zachování provozu.

Žádný dlouhý oddech od uzavřených silnic a hlavně mostů si řidiči v Pardubicích neužijí. Jen co skončí roční oprava nadjezdu u nemocnice, dělníci obsadí most Pavla Wonky. A byť se podle plánů nemá zavřít úplně, jasné je, že zácpy se v jeho okolí budou tvořit i tak. Denně totiž přes něj projede na 22 tisíc aut.

Podle aktuálních informací by nadjezd přes železniční koridor a „rychlodráhu“ měl být hotový v dubnu roku 2022, teprve poté bude možné se pustit do Wonkova mostu. 

„Tyto dvě velké akce nemohou být v souběhu, to by pro dopravu v Pardubicích znamenalo kolaps,“ řekl náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš.

„Jsme si toho vědomi, ostatně s pardubickým magistrátem máme každoroční koordinační porady, na kterých tyto věci řešíme tak, aby nedošlo k současnému naplánování větších uzavírek nebo omezení provozu,“ doplnil Kortyš.

Most Pavla Wonky byl slavnostně otevřen na začátku roku 1960. Zajímavý je mimo jiné tím, že jde o první monolitický most z předpjatého betonu v zemi. V sobě má lana kvůli odolnosti proti tahu. Za dobu své více než šedesátileté existence zažil několik větších zásahů. Poslední velké opravy Pardubický kraj prováděl v letech 2005 a 2006.

Před více než čtyřmi lety však pravidelné kontroly odhalily poškození vnitřních lan mostu. „Zjistilo se, že lana volného předpětí jsou ve špatném stavu, a experti konstatovali, že musí dojít k jejich výměně,“ řekl náměstek Kortyš.

Výměna se má podle odborníků týkat celkem devatenácti lan. „Jde o lanové pletence o průměru zhruba pětatřicet centimetrů s deseticentimetrovou ochrannou polyuretanovou vrstvou. Ty byly při opravě na začátku tisíciletí označeny jako způsobilé, nicméně v roce 2017 se zjistilo, že většina je napadena chloridy ze zimní údržby, které vedly ke korozi,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

Náročná rekonstrukce

Rekonstrukce bude podle něj velmi náročná a na hranici současných technických možností. Předcházet jí bude přeložka inženýrských sítí, které vedou podélně pod chodníky.

„Kabely je nutné vyvést mimo staveniště, most je brutálně protkán kabely. Schvalují se smlouvy mezi správci sítí. Jen přeložky sítí činí sumu několik desítek milionů korun,“ řekl Němec.

Silničáři zatím pracují s dvěma variantami. Jedna z nich počítá pro letošní rok s přeložením sítí a příští rok s výměnou lan. Druhou možností je stihnout všechno v letošním roce. „Řidiči budou po celou dobu oprav jezdit po mostních provizoriích. Obousměrný provoz zůstane zachován,“ uvedl Němec.

Zavření mostu by podle něj znamenalo značné dopravní komplikace, jezdí přes něj více než 200 autobusových linek a 22 tisíc aut denně. „Během čtyřiadvaceti hodin most využije přes dvacet tisíc aut, mnoho chodců a cyklistů. Projíždí zde i několik stovek spojů veřejné hromadné autobusové dopravy. Alternativu pro takovou kapacitu Pardubice nemají, proto jdeme touto cestou,“ dodal Michal Kortyš.

Silničáři mají připravenou dokumentaci se stavebním povolením. Chystají se vypsat výběrové řízení se zadávací lhůtou pět měsíců. „Takže stavět by se mohlo na začátku pololetí nebo po něm,“ doplnil Němec.

Náklady na rekonstrukci mostu Pavla Wonky se odhadují na zhruba 100 milionů korun, přesnější částka by měla vzejít z výběrového řízení na dodavatele. Ten poškozená lana vymění za pletence, které díky technickému a materiálovému pokroku mohou být přibližně o polovinu tenčí. 

Díky tomu se získá prostor pro jejich snazší údržbu a ve vzdálené budoucnosti jednodušší výměnu. „Po výměně mostovky a sanaci podpěr na začátku tisíciletí a nynější výměně lan by měl vydržet ve velmi slušné kondici desítky let,“ uvedlo vedení kraje ve sdělení na téma opravy klíčového pardubického mostu.