Už je to skoro dva měsíce, co na svitavském náměstí Míru sleduje poctivost řidičů nový kamerový systém, který automaticky hlídá vjezd a výjezd vozidel podle registrační značky a uhrazené doby stání.
První data ukazují, že řidiči parkovné poctivě platí a hlavně si zvykli na prvních 30 minut stání zdarma. Novinka však paradoxně ukázala na rezidenty, kteří na náměstí bydlí a už více než rok by měli mít zaplacenou půlroční nebo roční parkovací známku za 5, resp. 8 tisíc korun. Jenže tu si doteď koupili jen čtyři řidiči.
„Kamery ukázaly realitu, jak to s placením je. Na náměstí bydlí 301 lidí, ale část z nich nikdy nebrala placení v centru města za nutnost. Strašák v podobě kamery je pro ně dnes tak veliký, že výši částky kritizují,“ řekl starosta David Šimek k nářkům lidí, kteří kvůli nezaplacenému stání dostali pokutu.
Přestřelený osmitisícový roční paušál za parkování se chce na náměstí ze starousedlíků platit málokomu, a tak parkují mimo něj, ne vždy se však volné místo daří najít.
Ceny parkovného na svitavském náměstí
|
„Předevčírem jsem hledala místo u pošty, u Fabriky a pekáren. A nikde, všude narváno. Jediné místo bylo u autobusáku, ale jako pardon. Vám by se líbilo parkovat půl kiláku od baráku?“ svěřila se na sociálních sítích Monika Binderová, která si několikatisícovou částku dovolit nemůže. A není sama, kdo si na výši ročního paušálu pro rezidenty stěžuje.
Vedení města se proto chystá ustoupit a více než rok platný ceník otevřít k diskusi. Kromě slevy pro rezidenty na náměstí se otvírá například možnost, zda z nového systému parkování nevyjmout boční ulice, které náměstí obklopují.
„Tím, že se placení od ledna rozšířilo i do bočních ulic Nerudova, Horova a T. G. Masaryka, vnímáme, že lidé nemají moc alternativu. Uvažujeme o tom, jestli nějakou část nevyjmout a nastavit režim v bočních ulicích jinak,“ řekl k diskutovaným variantám Šimek.
Nedořešenou problematiku parkování v centru města otevřeli na minulém zasedání i zastupitelé. Do konce února mají všechny zastupitelské kluby dodat podněty k tomu, jakým směrem by se mělo placení na náměstí ubírat.
„Jsme nakloněni nařízení města otevřít, případně provést jeho revizi. V březnu svoláme dopravní komisi, která podněty probere, posoudí a rozhodne o případné revizi nařízení. Shodli jsme se však, že nechceme mít náměstí plné firemních dodávek a služebních aut, jak tomu bylo doposud,“ dodal Šimek s tím, že jednou z uvažovaných variant je například sleva na první automobil, který vlastní člověk, jenž má zároveň na náměstí trvalé bydliště.
K diskusi vyzval starosta i obyvatele náměstí, kteří se mohou obracet na jeho starostenský e-mail.