Předloni skončil provozovatel letiště East Bohemian Airport po letech zisků ve ztrátě téměř 11 milionů korun. Musel snížit mzdy o 10 procent, žít z rezerv z lepších časů a šetřit, kde se dalo.
"Úsporná opatření v roce 2009 a nárůst cestujících pomohly k tomu, že jsme loni skončili s vyrovnaným rozpočtem. Jsme mírně v plusu," řekl v pondělí ředitel firmy Jan Andrlík.
PARDUBIČTÍ PASAŽEŘI2002................... 3 862* 2003 ................. 28 397 2004 ................ 46 999 2005 ................. 49 165 2006 ................. 71 500 2007 ................. 86 863 2008 ................. 93 700 2009 ................. 49 032 2010 ................. 62 302 * V Pardubicích vedle sebe funguje armáda a civilní doprava. Letiště patří městu Pardubice od 3. června 2002 |
Nejčastějšími cíli loni byla a letos zřejmě opět bude Moskva. V létě letadla z Pardubic tradičně zamíří hlavně do Turecka, Řecka a Bulharska. Zatím se nedaří zajistit pravidelné lety do Černé Hory či do Španělska. Vedení letiště však počítá s tím, že se růst nezastaví a letos letiště využije přes 70 tisíc cestujících.
Loňský rok přinesl provozovatelům letiště i negativní zkušenosti. Například když neúspěšně jednali o jeho využití s největším nízkonákladovým dopravcem v Evropě, společností Ryanair.
Příznivý roční výsledek také mírně negativně ovlivnilo rušení letů v době několikatýdenní aktivity islandské sopky.
Investovat se bude do bezpečnosti
Letos se správci letiště chystají dál investovat do bezpečnosti. Loni zahájili provoz rekonstruovaného světelného zařízení, které umožňuje bezpečnější přistávání letadel i za zhoršeného počasí.
A na konci roku dostali dotaci z Evropské unie, která umožní v příštích dvou letech investovat 280 milionů korun do zlepšení bezpečnosti letiště.
Součástí modernizace bude rozšíření a zkvalitnění ploch pro přílet a odlet letadel i provoz obslužných vozidel, vybudování palivové základny a vylepšení dosavadního nedostatečného technického dvora.
"Celý projekt výrazně posílí schopnost našeho letiště odbavovat zahraniční lety i jistotu našich zákazníků, že stojí za to právě na toto letiště létat," dodal ředitel Jan Andrlík. (více o investici čtěte také zde)
Vedle evropského operačního programu se na investici podílejí také pardubický magistrát a samospráva kraje.
Zatím se stále čeká na lepší časy, aby se mohlo letiště pustit do stavby nového terminálu za 320 až 350 milionů korun. Potřebuje k tomu silného investora.