Pardubické letiště předběhlo Karlovy Vary. Postaví novou halu

  8:04aktualizováno  8:04
Politici z vedení pardubického magistrátu a kraje rozhodli o stavbě nového letištního terminálu za 250 milionů korun. Radní přesvědčila analýza firmy KMPG, která ukázala, že Pardubice mezi letišti bodují.

Největší nevýhodou pardubického letiště je to, že leží příliš blízko obytné zástavbě a lidé z jeho okolí si stěžují na hluk. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

V České republice fungují čtyři regionální letiště - Brno, Ostrava, Karlovy Vary a Pardubice. Poslední jmenované je nejmladší, jako civilní začalo fungovat až v roce 1995, a také nejmenší. To by se však brzy mohlo změnit. Politici chystají výstavbu nového terminálu Jana Kašpara za 250 milionů.

"O pardubické letiště je stále větší zájem mezi leteckými dopravci i cestovními kancelářemi. Stává se, že musíme i některé lety odmítat, protože současná kapacita odbavovací haly prostě nestačí," říká Jiří Skalický, předseda představenstva společnosti East Bohemian Airport, která na letišti provozuje civilní část.

Zároveň upozorňuje na největší limit Pardubic. Ten jednoznačně tkví v malé propustnosti terminálu. Zatímco hodinová průchodnost brněnského letiště je tisíc lidí, ve Varech a Ostravě 750 lidí, tak v Pardubicích je to pouhých 200 pasažérů. Přitom Pardubice už předběhly Karlovy Vary v celkovém počtu cestujících.

Srovnání vybraných tuzemských letišť

Letiště Brno

Počet cestujících (2012): 569 756

Počet přepážek: 8

Kolik lidí odbaví za hodinu: 1000

Vzdálenost od centra: 14 km

Doba cesty hrom. dopravou: 20 min.

Počet parkovacích míst: 360

Cena parkovného: od 150 Kč/den

Letiště Karlovy Vary

Počet cestujících (2012): 103 720

Počet přepážek: 8

Kolik lidí odbaví za hodinu: 750

Vzdálenost od centra: 7,5 km

Doba cesty hrom. dopravou: 30 min.

Počet parkovacích míst: 150

Cena parkovného: zdarma

Letiště Ostrava

Počet cestujících (2012): 326 132

Počet přepážek: 13

Kolik lidí odbaví za hodinu: 750

Vzdálenost od centra: 35 km

Doba cesty dopravou: 50 min.

Počet parkovacích míst: 270

Cena parkovného: od 90 Kč/den

Letiště Pardubice

Počet cestujících (2012): 125 008

Počet přepážek: 2

Kolik lidí odbaví za hodinu: 200

Vzdálenost od centra: 5 km

Doba cesty hrom. dopravou: 8 min.

Počet parkovacích míst: 500

Cena parkovného: zdarma

"Nedokážeme odbavit ani dvě letadla najednou. Terminál je příliš malý," říká i ředitel společnosti EBA Jan Andrlík.

Vzdušný přístav v Pardubicích má řadu výhod

Čísla přinesla analýza společnosti KPMG, kterou si politici vyžádali před rozhodnutím, zda stavět nový terminál, nebo ne. EBA po kladném stanovisku radních dostala od představitelů města a kraje, majitelů firmy, za úkol zpracovat návrh financování výstavby.

"Mělo by jít o kombinaci směnečného programu pro dobu výstavby, kdy budou ručiteli město a kraj, a bankovního úvěru, který vysoutěžíme v rámci výběrového řízení," upřesňuje Jan Andrlík.

Ten musel mít z analýzy velkou radost. Vyplývá z ní totiž mimo jiné to, že pardubický vzdušný přístav má jednoznačně nejlepší podmínky pro další rozvoj. Vévodí například v dopraví dostupnosti.

"Dojezdová vzdálenost z centra města na letiště je v Ostravě 35 kilometrů, v Brně čtrnáct, ve Varech 7,5 a v Pardubicích pouhých pět kilometrů," píše se ve zprávě.

Také dojezd městské hromadné dopravy až k terminálu letiště je v Pardubicích jasně nejlepší. V Ostravě se projedete autobusem 50 minut, ve Varech půl hodiny a v Brně dvacet. V Pardubicích vám stačí pouhých osm minut.

"Navíc musíme zmínit blízkost nádraží či dálnice, což samozřejmě zajímá hlavně zahraniční pasažéry, kteří často míří z letiště do Prahy," uvedl Jan Andrlík.

Mezi zajímavé skutečnosti patří hlavně pro lidi, kteří například míří z Pardubic na letní dovolenou, i ta skutečnost, že u letiště nemusí nic platit za parkování. K dispozici je přitom hned 500 míst. V Brně jich je o 140 méně a ještě si řidič musí připravit 150 korun na den. V Ostravě se platí sice jen 90, ale míst je jen 270.

Projekt nového terminálu včetně restaurace a vyhlídky na ranvej již získal kladné stanovisko v rámci posuzování vlivu stavby na životní prostředí. V současné době je v běhu územní řízení. Stavět by se mohlo začít už v příštím roce.

  • Nejčtenější

Růžička na Spartě neuspěl. Kometě náskok nestačil, Třinec i Kladno slaví

Hradecký trenér Vladimír Růžička odjíždí ze Sparty zklamaný, pražský klub v 18. kole hokejové Tipsport extraligy vyhrál...

Premium

Afghánský uprchlík přesvědčil úřady, že je nezletilý. Rentgen vyšel jinak

Pardubická policie zadržela na konci července u nádraží v Uhersku Afghánce, který tvrdil, že mu je šestnáct let....

Vrah šestiletého syna byl nepříčetný, soud uložil psychiatrickou léčbu

Čtyřicetiletý Vladimír J. půjde za květnovou vraždu šestiletého syna v Pardubicích na dlouhodobé léčení do...

Žebrající opilou ženu a dítě si vyzvedl jeho děda, partner byl také pod vlivem

Opilá napůl svlečená matka žebrající o peníze a vedle ní malé dítě předškolního věku. Takový pohled se naskytl ženě,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Kamion v podjezdu přetrhl vedení trolejbusu před sebou, řidič ujel

Poškození tří aut, trolejí a optických kabelů způsobil v noci řidič kamionu, který vjel do podjezdu na ulici 17....

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Zabít nudu, nastřelit se. Na drogách jsou i školáci z dobrých rodin

Ritalin, deset tablet. Kdo se přidá?“ ptá se čtrnáctiletý školák na sociální síti ostatních kamarádů. Netrvá to ani pět...

  • Další z rubriky

Poutač mototechny i chemici. Po 30 letech v ulicích stále dýchá socialismus

Tři desetiletí utekla od pádu komunismu. Přestože nevzhledná a šedivá města s opadanými fasádami domů jsou ta tam,...

Recidivista vykrádal kolárny ve dne v noci, bral lepší bicykly i nářadí

Mladík z Hradce Králové čelí obvinění ze sériových krádeží ve sklepech a kolárnách domů. Zaměřil se na dražší bicykly,...

Bývalí primátoři Pardubic čekali po roce 1989 lepší vývoj země

Ačkoliv byli zvoleni za různé politické subjekty, v jednom se bývalé primátorky a primátoři Pardubic shodnou - vývoj...

VIDEO: Kamion v podjezdu přetrhl vedení trolejbusu před sebou, řidič ujel

Poškození tří aut, trolejí a optických kabelů způsobil v noci řidič kamionu, který vjel do podjezdu na ulici 17....

Najdete na iDNES.cz