Pátek 6. prosince 2019, svátek má Mikuláš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 6. prosince 2019 Mikuláš

Zmizelo parkoviště u Grandu. Začala oprava pardubické třídy Míru

  12:29aktualizováno  12:29
Tak trochu nenápadně odstartovala dlouho odkládaná oprava třídy Míru v centru Pardubic. První etapou je totiž stavba nové autobusové zastávky u Grandu, které musí udělat místo parkoviště. Samotná ulice se začne opravovat na podzim.

Třída Míru už čeká na opravu desítky let. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Řidiči si musí na Sukově třídě při jízdě do centra Pardubic vystačit jen s jedním pruhem. Také parkovacích míst před obchodním domem Grand výrazně ubývá.

Historie debat kolem opravy třídy Míru

2002 - Město vypsalo soutěž na přestavbu třídy Míru. Vyhrál ji architekt Jaromír Walter.

2006 - Zastupitelé odhlasovali, že vznikne pěší zóna bez dopravy.

2007 - V petici 18 tisíc lidí uvedlo, že chce pěší zónu.

2010 - Radní se poprvé pokusili revidovat rozhodnutí o pěší zóně.

2011 - Zastupitelé už potřetí schválili čistou pěší zónu.

2012 - Primátorka Fraňková dosáhla svého, zastupitelé trolejbusy v ulici částečně nechali.

Obě místa v posledních dnech obsadili dělníci a vlastně tak začali očekávanou rekonstrukci třídy Míru za 216 milionů.

"Na části parkoviště u Grandu stavíme novou zastávku pro vozy městské hromadné dopravy. Musí vzniknout kvůli opravě třídy Míru, která začne ještě letos. Ta stávající u divadla by totiž všechny vozy, které nově budou stát na náměstí Republiky, nepobrala," uvedl náměstek pardubické primátorky Jindřich Tauber s tím, že při té příležitosti se opravuje i rozbitá silnice na Sukově třídě.

"Dá se říct, že jsme tímto krokem vlastně začali přestavbu třídy Míru a jejího okolí," dodal Tauber.

Možná však řadu řidičů naštve to, že z vytíženého parkoviště u Grandu mnoho nezbude. A přitom už nyní je na něm přes den těžké najít volné parkovací místo.

"To se nedá nic dělat, z parkoviště zbude jen půlka. Asi se to všem nelíbí, ale pozemek je města, takže se stavbou není žádný problém. Skončí během několika málo týdnů," uvedl Jindřich Tauber.

Nová zastávka však nebude naproti Komerční bance u Zelené brány jen dočasně během opravy třídy Míru. Jelikož politici schválili výrazné omezení trolejbusové dopravy na novém bulváru, sloužit bude svému účelu i po skončení prací.

"Zvýšení kapacity pro zastávky má souvislost i s třídou po její rekonstrukci, protože tam bude poměrně značně omezena doprava trolejbusů," potvrdil náměstek primátorky Michal Koláček.

Po opravené ulici by podle předběžných plánů měly totiž jezdit pouze dvě až tři trolejbusové linky, což bude výrazně méně.

"Dnes jezdí po třídě sedm linek, což obnáší zhruba 600 spojů denně. To se ale bude muset změnit. Počet linek i počet spojů určitě výrazně zredukujeme. Na přesná čísla je ještě brzo, ale jasné je, že většina spojů se přesune na Sukovu třídu," říká šéf dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Ten zároveň uvedl, že je velmi rád, že alespoň v okleštěné formě trolejbusy na třídě Míru zůstanou. Podle čísel dopravního podniku jen zastávku u Grandu každý rok využije na 300 tisíc cestujících. Odborníci také připravují plán na to, jak se budou stroje na zúžené třídě vyhýbat.

"Frekvence trolejbusů by měla být taková, že by na sebe ani neměly čekat. Dopravní podnik zpracuje harmonogram. Trolejbusy půjdou řídit také pomocí GPS," řekl další náměstek primátorky Jiří Rozinek.

Bulvár se zúží ve prospěch chodců

Hlavní problém bude v tom, že v úseku od lékárny zhruba po Jindřišskou ulici bude v délce 250 metrů zúžen jízdní pruh na pouhých tři a půl metru.

"S tímto nás čeká hodně práce, ale určitě je možné situaci vyřešit tak, aby se stroje nepotkávaly. Těžké bude však vybrat linky, které nechat na třídě Míru a které poslat na Sukovu. O všem budeme veřejnost včas informovat," dodal Tomáš Pelikán.

Oprava třídy Míru za 216 milionů korun, kterou v lednu 2012 posvětili zastupitelé, by v ideálním případě měla začít už na podzim. Momentálně začíná gradovat výběrové řízení na stavitele nové ulice.

"V pátek rozlepíme obálky s nabídkami firem. Poté ty, které nabídly nejlepší podmínky, oslovíme a začne vlastní soutěž, kde už půjde o cenu. Myslím si, že když se nic nepokazí, tak by se už koncem října mohlo stavět," uvedl Tauber.

Radnice má zatím rozpočet na opravu třídy Míru od věžáku Magnum až po Grand plus Sladkovského ulici spočítán na 216 milionů korun s tím, že do něj výrazně přispěje Evropská unie. Podle odborníků ale radnice nejspíše výrazně ušetří.

"Stavebnictví je v krizi, práce není, a tak se všichni hlásí všude, kam to jde. Výsledkem je hlavně podrážení cen. Pokud se nyní mluví o tom, že třída Míru se opraví za 200 milionů, tak já si myslím, že nakonec se to bude stavět za nějakých 120. Firmy půjdou s cenou hodně dolů," říká k možnému průběhu soutěže šéf stavebního konsorcia Enteria Libor Joska.

Začne se Sladkovského ulicí

Rozsáhlý projekt se bude stavět na etapy. Vůbec první dělníci začnou přetvářet Sladkovského ulici mezi Sukovou třídou a třídou Míru. Tam jsou dodnes na silnici kostky, navíc je cesta samá díra.

"Tam se začne stavět určitě už letos. Ulici musíme opravit, protože pouhá jízda autem po ní se stala nepříjemným dobrodružstvím. Nedávno jsem tam jel a měl jsem strach, že si ulomím kolo," uvedl náměstek Tauber.

Dále se bude stavět od Sladkovského ulice po obchodní centrum Grand. Jako poslední se dostane na úsek od věžáku Magnum po Sladkovského ulici. Práce by měly trvat zhruba rok a půl.

"Všechna stavební i jiná povolení už máme na stole. Pokud se nestane nic neočekávaného, stavba začne hned po výběru jejího dodavatele," říká Tauber.

  • Nejčtenější

Vedení ven! Fanoušci hokejistů Pardubic běsnili za arénou

Dres Otakara Janeckého s číslem 91 stoupá pod střechu vyprodané pardubické arény a tisíce lidí vestoje tleskají. Velké...

VIDEO: V autobuse z Pardubic do Chrudimi po sobě lidé každý den šlapou

Cesta odpoledním autobusem z Pardubic do Chrudimi je ve všední den zážitkem, za kterým jiní musí jezdit do asijských...

KOMENTÁŘ: Pardubické Dynamo stojí nad propastí, manažeři zůstávají v klidu

Ani zasedání dozorčí rady Dynama Pardubice nepřineslo žádné zásadní změny v posledním týmu extraligové tabulky. Zatím...

Vánoční trhy v Pardubicích dostanou důstojnější tvář

V poslední listopadový den se rozzáří Pernštýnské náměstí a začnou pardubické vánoční trhy. Aranžmá v historickém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dělníci objevili při opravě mostu auto v Labi, mohlo tam být několik let

Když dělníci začali ráno opravovat most Kapitána Bartoše v Pardubicích, spatřili pod sebou v Labi potopené auto. Na...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Pardubický kraj utratí dvě a půl miliardy, většina půjde do nemocnic

Pardubické hejtmanství rozjíždí čtyři velké investice do nemocnic, které na podobnou vzpruhu čekaly v podstatě už od...

O mých vazbách na budějovický hokej se vědělo, diví se výtkám kouč Dynama

Po nedělním debaklu 0:7 v Třinci se pozice trenéra pardubických hokejistů Radka Bělohlava pořádně otřásala. Jeho možný...

Koncerty zamíří do pardubického Domu hudby během příštího března

Před rokem 1989 to byla jedna z nejmodernějších budov Komunistické strany Československa. Po sametové revoluci bylo...

Příměstské skiareály v kraji zasněžují, na Pekláku svah rozryli divočáci

V menších lyžařských areálech v Pardubickém kraji se roztočily rotory sněhových děl. První větší mrazy dovolily...

Najdete na iDNES.cz