Pondělí 20. března 2023, svátek má Světlana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 20. března 2023 Světlana

Pardubické hlavní nádraží čeká modernizace, spolkne čtyři a půl miliardy

  12:31
Chystaná investice Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) do modernizace pardubického nádraží přinese od příštího roku cestujícím velké komplikace, ale po dokončení je čeká nové nástupiště, prodloužení podchodu, eskalátory, lávka přes koridor a opravené budovy.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

V lednu 2020 začne modernizace pardubického železničního uzlu za čtyři miliardy korun, kterou chce SŽDC dokončit v polovině roku 2022. Peníze se díky Evropské unii našly skoro na všechno. I na opravu architektonicky cenných budov za další stamiliony korun. 

Kdo by chtěl být hodně kritický, mohl by si stěžovat, že koridor budou lidé moci přecházet směrem na Duklu po lávce nad kolejemi a nikoliv původně plánovaným podchodem. A že atraktivní doplněk nádraží ve formě nové tratě na Chrudim se zastávkou Pardubice centrum je kvůli odporu obcí na trase Ostřešanské spojky u ledu.

Při rekonstrukci se podstatně změní kolejiště, stavbaři vybudují ostrovní páté nástupiště a prodlouží k němu podchod.

„Kompletní modernizací projdou také všechna stávající nástupiště. Budou mít výšku nástupištních hran 550 mm nad temenem kolejnice, tedy v úrovni podlahy železničního vozu, což značně usnadní nastupování a vystupování z vlaku. Vybaví se novým informačním a orientačním systémem, rozhlasem a zvukovými majáčky pro nevidomé. Přístup na všechna nástupiště bude zajištěn i pomocí eskalátorů. O bezbariérový přístup se postarají výtahy v odjezdovém podchodu,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Lávku na Duklu zaplatí z 85 procent stát

Součástí projektu je také propojení nádraží a jižní části města Pardubic, které zajistí nová bezbariérová lávka pro pěší.

„Se zástupci ministerstva dopravy i SŽDC se nám podařilo uzavřít unikátní trojstrannou dohodu o financování. Ta jasně říká, že lávku nám zaplatí z 85 procent stát. Díky tomu budou náklady pro město pouze v jednotkách milionů oproti původním předpokladům,“ uvedl poslanec a zastupitel Pardubic Martin Kolovratník z hnutí ANO.

Pardubické železniční nádraží

Hlavní nádraží v Pardubicích od architekta Karla Řepy patří k významným památkám moderní architektury 20. století. Pardubický rodák Karel Řepa je žákem slovinského architekta Josipa Plečnika. Státní zakázku Řepa projektoval společně s Josefem Dandou a Karlem Kalvodou na konci 40. let, stavební práce trvaly do roku 1958. Danda byl specialistou na projektování nádražních budov, zejména z hlediska vyřešení dispozic a logistiky. Pardubický architekt Karel Kalvoda se soustředil na interiéry. První vlak přijel na nádraží 1. května 1958 ve 14.30 hodin.

Samozřejmostí bude výměna železničního svršku a spodku, zabezpečovacího zařízení a také silnoproudé technologie včetně dispečerské řídicí techniky. Nádraží bude podle SŽDC tišší díky použití pražců s pružným upevněním.

Součástí akce bude také montáž nového trakčního vedení a vlaky tak budou moci projíždět železniční stanicí rychlostí až 160 kilometrů v hodině, zatímco nyní nesmí překročit sto kilometrů v hodině.

O vyšší bezpečnost se postará nové staniční zabezpečovací zařízení, které budou ovládat dispečeři z Centrálního dispečerského pracoviště v Praze.

Projektanti navrhli protihlukové stěny o celkové délce 1 409 metrů a výšce tři až tři a půl metru. Dvěstěmetrový úsek u Hlaváčovy ulice budou chránit bariéry vysoké dokonce čtyři metry.

Oprava architektonicky cenných budov. Konečně

Velkým plusem chystané investice je fakt, že současně se lidé dočkají i rekonstrukce nádražních budov, které v 50. letech minulého století navrhl architekt Karel Řepa. Patří k významným poválečným funkcionalistickým stavbám v regionu. Zvlášť stav památkově chráněné budovy hotelu je trestuhodný. Opadávají z něj obklady, zubožený je i interiér.

„Budovu hotelu bychom měli začít opravovat v roce 2020 nákladem 300 milionů korun. Budova dostane novou fasádu, okna, inženýrské sítě a střechu,“ uvedl Illiaš. Budovu SŽDC chce využít pro vlastní účely.

„Budovu nádraží máme zahrnutou do investiční činnosti po roce 2020. Nicméně obě stavby podléhají schválení Centrální komise ministerstva dopravy jako naší nadřízené organizace,“ uvedl mluvčí.

Kazem na celé akci je skutečnost, že stavbaři sice přichystají vše pro napojení nové trati do Chrudimi, ta se ale stavět dost možná nikdy nebude. Vlaky zatím z Pardubic jezdí nejdříve na opačnou stranu do Rosic nad Labem a teprve potom míří do Chrudimi. Jízda úvratí měla zmizet, vlaky na Chrudim by totiž jely do Pardubiček, kde by se od koridoru odpojila nová trať - Ostřešanská spojka - a vedla od Nemošic přes Mikulovice kolem Ostřešan přímo do Chrudimi. 

Součástí akce měla být i nová zastávka Pardubice centrum umístěná mezi podjezdem ulic Jana Palacha a ulicí 17. listopadu. Potřebné dvě miliardy by se na to s největší pravděpodobností našly, ale Ostřešany ani Chrudim kvůli velkým zásahům do krajiny s tratí nesouhlasily. Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický z ČSSD před časem uvedl, že výstavba takzvané Ostřešanské spojky není prioritou.

  • Nejčtenější

Kometa přetlačila Vítkovice, zářil Furch. Pardubice v závěru zlomily Olomouc

Sobotní program play off hokejové extraligy nabídl jen pět branek. Pardubice zvládly i druhý zápas proti nepříjemné...

Slepené góly rozhodly, první výhry berou favorité. Pardubice otáčely skóre

Do vyřazovacích bojů hokejové extraligy v pátek večer úspěšně vstoupily nejlepší týmy ze základní části. Její vítěz z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ostudná místa Pardubického kraje: Brána borců, nádraží i rozpadlý motel

Seriál Když dojde na špičkování mezi obyvateli Hradce Králové a Pardubic, často ti první vytáhnou argument, že Hradec je přece...

Nemůžu se dostat ven a neumím plavat, zavolal muž hasičům z potápějícího se auta

Tragédií mohla ve čtvrtek ráno skončit nehoda pro řidiče Škody Fabie u Miřetic na Chrudimsku. Osobní auto skončilo v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zachránil Židy, ale svatý pro ně nebyl, říká autor Schindlerova seznamu

Premium Australský spisovatel Thomas Keneally, jehož román Schindler’s Ark objevil pro mnohé do té doby kontroverzního hrdinu,...

Revma vzniká v plicích. Nyní došlo ke zlomu v léčbě, říká profesor Vencovský

Premium Bolest, ztuhlost, otoky a deformace kloubů, především na rukou. Tak si většina lidí představuje revmatoidní artritidu,...

Nový trik exekutorů: věřitel se za jednu korunu může hojit na dlužníkovi

Premium Exekutoři a věřitelé našli způsob, jak zůstat s dlužníkem ve hře o splacení dluhu, i když podle zákona mají exekuci...

V Česku neměl šanci, v cizině metastázy zmizely. Léčbu hradí pojišťovna

Premium Na rakovinu prostaty umírá v Česku asi 1 500 mužů ročně. Když vyčerpají všechny metody léčby, nezbývá jim než čekat na...

Knihovna ve Vysokém Mýtě může dostat rajskou zahradu i bezbariérovou rampu

Čtenáři ve Vysokém Mýtě by se mohli dočkat nové úpravy městské knihovny a ještě moderního přístavku. To vše s inspirací...

Česká firma může dál vyrábět napodobeninu Krtkova dortu, zastal se jí soud

Obrat nastal ve sporu o tom, zda smí malá firma na Chrudimsku vyrábět pochoutku, která je podobná známému Krtkovu dortu...

Cyklostezka mezi Hradcem a Pardubicemi roste pomaleji než dálnice

Po letech čekání by letos mohly vyrůst další dvě části cyklostezky, která snad jednou spojí Pardubice s Hradcem...

Na hladině přehrady Pastviny našli tělo, policie vyloučila cizí zavinění

Na hladině pastvinské přehrady na Orlickoústecku v neděli odpoledne našli tělo člověka. Hasiči u hráze přehrady v...

Advantage Consulting, s.r.o.
OPERÁTOR CNC (28-34.000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Pardubický kraj
nabízený plat: 28 000 - 34 000 Kč

Vypadni z pódia, pleskla Avril Lavigne polonahou aktivistku přes prsa

Avril Lavigne pobavila diváky na předávání cen Juno, kanadské obdoby Brit Awards. Ve chvíli, kdy přebírala svou cenu...

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Herec Gene Hackman se po letech ukázal na veřejnosti

V důchodu je už skoro dvacet let. Svůj poslední film Starosti starosty natočil v roce 2004. Herec Gene Hackman (93) se...

Bez milionu pro mercedes nelez. V testu autodealerů jsme skončili na rohožce

Exkluzivně Kvůli ekonomické nejistotě se Češi do nákupu nového vozu nehrnou. Mnohým autosalonům jako by na tom pramálo záleželo,...

Levnější papriky, cukr i vejce. Češi v zahraničí šetří tisíce a stát tratí

Levnější vejce, maso i zelenina. Čechy ženou vysoké ceny potravin do obchodů v zahraničí. V Polsku ušetří tisíce za...