Průčelí budoucího terminálu.

Průčelí budoucího terminálu. | foto: Vizualizace Magistrát města Pardubice

Stavba nového terminálu na letišti v Pardubicích může začít v létě

  • 14
Účelné, moderní a střídmé. Takové výrazy asi nejlépe vystihují, jak má vypadat nový terminál na pardubickém civilním letišti. Z nově zveřejněných vizualizací plyne, že se v Popkovicích rozhodně neplánuje stavba nové Ruzyně, ale regionálního letiště, které se dá třeba srovnat s terminálem v Brně.

„Bez nového terminálu nemá pardubické letiště šanci na další pokračování a rozvoj,“ uvedl Pavel Svoboda, šéf představenstva firmy East Bohemian Airport (EBA), která se o civilní část letiště stará.

Společnost patří ze dvou třetin pardubické radnici a z jedné krajskému úřadu. A právě politici z obou institucí se před dvěma týdny shodli na tom, že stavět se musí začít co nejdříve.

„Pokud vše půjde tak, jak má, stavba by mohla začít zhruba v polovině roku, hotová by měla být za 16 měsíců,“ řekl náměstek primátora Jan Řehounek.

Pardubické letiště nyní nemá dostatečné odbavovací prostory, což od jeho využívání prý odrazuje řadu dopravců. Proto akcionáři rozhodli o výstavbě nového terminálu, který má vyhovět současným potřebám a nárokům s tím, že jeho cena nepřekročí 300 milionů. První výběrové řízení na stavitele bylo ovšem v roce 2014 zrušeno, neboť se nenašla firma, která by se do limitu vešla.

Kvůli ceně z projektu zmizely VIP salonky i pásy na kufry

„Očekávaná maximální cena díla je 300 milionů, pořadí uchazečů určí nabídková cena,“ sdělil Svoboda s tím, že obálky s nabídkami firem se budou rozlepovat na konci února.

Pardubické civilní letiště

O terminál se stará společnost EBA, kterou vlastní ze dvou třetin město Pardubice a z jedné třetiny kraj. Zatímco rok 2013 byl rekordní a letiště přepravilo 184 tisíc lidí, loni klesly počty všech cestujících na 58 tisíc. Výsledky ovlivnila krize na Ukrajině a pokles hodnoty rublu, kvůli kterému do Pardubic přestali létat Rusové. Nový terminál by měl být schopen přijmout cestující ze tří letadel najednou. Ročně by tak letiště mohlo odbavit až 250 tisíc lidí. Politici, kteří o budování rozhodli, však nechtějí, aby terminál stál více než 300 milionů korun. Výběrová soutěž na stavitele díla by měla vrcholit na konci února s tím, že zhruba v půlce roku by se poprvé mohlo kopnout do země. Terminál Jana Kašpara by se měl stavět asi 16 měsíců.

Nový terminál ponese jméno prvního českého aviatika a pardubického rodáka Jana Kašpara.

V projektu se počítá se stavbou odbavovací haly umožňující oddělení cestujících mířících do a mimo schengenský prostor, s novou příjezdovou cestou, parkovištěm i restaurací s vyhlídkou na letištní plochu.

Samozřejmostí je pak lepší technické vybavení vzdušného přístavu, které má vylepšit komfort cestujícím i zaměstnancům. Ovšem některé vymoženosti musely z plánů zmizet, aby by bylo možné stlačit cenu stavby na požadovaných 300 milionů.

„Po stranách terminálu budou nižší křídla. Ty si můžeme dovolit třeba kvůli tomu, že nebudeme budovat nové kanceláře firmy EBA. Její lidé budou sedět tam, kde nyní,“ řekl Svoboda.

A úspor má být ještě více. „Něco jsme ušetřili třeba i rušením VIP salonků nebo při nákupu drahých jezdících pásů na kufry. Vše se nakonec může v terminálu objevit, ale až na to budeme mít,“ doplnil Svoboda, který zastupuje ve společnosti pardubickou radnici.