Prostranství u hlavní pošty na Palackého Třídě, kde chce město postavit nové...

Prostranství u hlavní pošty na Palackého Třídě, kde chce město postavit nové autobusové nádraží, | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Opozice uspěla, pardubické autobusové nádraží může být i u pošty

  • 10
Když už to vypadalo, že se Pardubice rozhodly, kde a jak vybudují nové autobusové nádraží, přišel zvrat. Opozice prosadila, aby město nechystalo jen terminál u vlakového nádraží, ale posoudilo i možnost, že vznikne u pošty o půl kilometru blíže k centru.

Autobusové nádraží v Pardubicích příští rok nový majitel společnost Czechoslovak Group pravděpodobně zruší. Nový terminál chce vedení města co nejdříve postavit naproti hypermarketu Albert. Jenže narazilo. Nebylo schopno minulý týden přesvědčit zastupitele, že místo zvolilo dobře.

Kde postavit terminál pro autobusovou dopravu

U POŠTY
Pro: Terminál by byl blíže centru. Část autobusů nebude muset jezdit na Palackého třídu, kde by zhoršily špatnou dopravní situaci. Město by možná ušetřilo peníze. Nebylo by nutné bourat činžovní dům u nádraží. 

Proti: Nic není připraveno, řada neznámých faktorů. Nutnost změnit územní plán. Umístění může ohrozit financování lávky nad kolejištěm z Dukly na nádraží. 

NAPROTI ALBERTU
Pro: Terminál je připraven, navazoval by na lávku přes kolejiště. 

Proti: Existují obavy ze zhoršení dopravy na Palackého třídě. Nutnost respektovat podmínky soukromého vlastníka pozemků. Je nutná demolice činžovního domu.

Pět minut po dvanácté tak budou Pardubice zkoumat, zda není výhodnější terminál postavit u pošty naproti stávajícímu autobusovému nádraží. Usnesení protlačila opozice.

Marně primátor Martin Charvát z hnutí ANO zastupitelům domlouval, varoval je před všemi možnými komplikacemi a před zdržením stavby. „Čekala by nás změna územního plánu, a to je minimálně dva roky prodleva,“ uvedl.

Jenže jím vedená koalice ANO, ČSSD, TOP 09 a Koalice pro Pardubice na konci volebního období ztrácí dech i přesvědčivost.

Když opoziční sdružení Pardubáci přišlo s novou variantou umístění nádraží, většinu zastupitelů nápad zaujal. Podle zastupitelů a architektů Milana Košaře a Aleše Kloseho bude ekonomičtější i smysluplnější postavit nové autobusové nádraží na louce vedle pošty. 

Ušetřit by se prý dalo až 30 milionů korun

Slibují úsporu až 30 milionů korun. „Proč vykupovat drahý pozemek pro terminál za bytovým domem, když město má pozemek adekvátně velký s možností začít okamžitě terminál stavět,“ uvedl Klose. Primátor jeho závěry odmítl a varoval před problémy s hlučností či se získáním pozemků od České pošty a soukromníka.

Celá debata by asi vypadala jinak, pokud by loni nebyla dokončena rekonstrukce prostoru před vlakovým nádražím. Náměstí Jana Pernera teď sice vypadá lépe, ale řidičům ubyl jeden pruh a tvoří se tam ve špičkách dlouhé kolony. Pardubické politiky straší téměř jistota, že terminál B naproti Albertu vše ještě zhorší. Proto je pro ně nádraží u pošty šancí, jak zatáhnout za záchrannou brzdu. 

„Představa, že půlka autobusů třeba pojede rovnou na rychlodráhu a do oblasti přednádraží ne, je přidaná hodnota, která je pro toto město k nezaplacení,“ uvedl zastupitel KSČM Otakar Kovařík.

Na druhou stranu umístění zásadní stavby, jakou nádraží je, nevzniká obvykle v opozičních lavicích na poslední chvíli. To by mohlo přinést řadu nečekaných komplikací. Radní například varovali, že Správa železniční dopravní cesty by mohla kvůli přesunu terminálu k poště odstoupit od plánované stavby lávky nad kolejištěm, jež má spojit Duklu a nádraží. 

„Ekonomika projektu vycházela z toho, že lávka bude spojnicí nádraží s terminálem B s vazbou na regionální dopravu,“ upozornil Charvát.

Pro to, aby se dvě lokality pro terminál porovnaly, hlasovalo 20 ze 33 přítomných zastupitelů. 

„Chceme porovnat dvě varianty, které můžeme mít, a na základě relevantních informací se rozhodnout, která je lepší. Je to zásadní projekt,“ uvedl zastupitel František Brendl (Pardubáci).