Středa 27. října 2021, svátek má Šarlota, Zoja, Zoe
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. října 2021 Šarlota, Zoja, Zoe

Lokálky se courají. Spoje jsou téměř stejně rychlé jako před 30 lety

  8:26
Regionální tratě mohou podle odborníků lépe konkurovat automobilové dopravě, pouze pokud po nich budou vlaky jezdit rychleji. Srovnání jízdních řádů přitom ukazuje, že dnešní spoje nejsou o moc rychlejší než v minulém století.
Moderní soupravy regionova nejsou vhodné pro podhorské oblasti.

Moderní soupravy regionova nejsou vhodné pro podhorské oblasti. | foto: Jan Strouhal, MAFRA

„Lokálky“ či prostě regionální vlaky jsou některými cestujícími oblíbené, ale v praxi oproti autům příliš pomalé. Přiznávají to i ti, kteří je financují.

„Dnešní průměrná rychlost regionálních vlaků na území Pardubického kraje je 30 kilometrů v hodině. Na začátku osmdesátých let se na regionálních tratích jezdilo rychleji než v roce 2015,“ řekl na nedávné železniční konferenci v Pardubicích krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek.

Podle něj je třeba investovat do železničních přejezdů, a tím zvyšovat traťové rychlosti. Dnes je jich hodně zbytečných, bez zabezpečení, přitom je u nich jízdní rychlost kvůli předpisům nižší než dříve.

Duškovo přirovnání platí hlavně pro trať ze Svitav do Žďárce u Skutče, kde je 99 železničních přejezdů a Regionova musí před každým brzdit, ještě než se pořádně rozjede. A právě tady vyznívá srovnání jízdních řádů ve prospěch starých zcela nepochybně.

Návaznost autobusů na vlaky je nedostatečná

Zatímco v roce 1981 dorazil ranní vlak ze Svitav do Žďárce u Skutče za 103 minut, nyní je to podle webu jizdnirady.cz buď přes Pardubice dvěma osobními vlaky a mezitím ícéčkem za 124 minut. Variant s autobusy a více přestupy je samozřejmě více, ale paradoxní je, že na sebe lokálka a autobus často nenavazují.

Jak zrychlily vlaky od roku 1981

Pardubice - Č. Třebová

Osobní

rok 1981

5.45 - 7.13 88 min

rok 2015

7.36 - 8.55 79 min

Rychlík

rok 1981 7.50 - 8.47 57 min

rok 2015 8.06 - 8.47 41 min

Pardubice - Dl. Třebová

rok 1981

5.45 - 7.06 81 min*

rok 2015

6.46 - 7.49 63 min

Dl. Třebová - Pardubice

rok 1981

6.34 - 7.49 75 min

rok 2015

7.01 - 8.19 78 min

Litomyšl - Choceň

rok 1981

7.50 - 8.45 55 min

rok 2015

7.20 - 8.20 60 min

Pardubice - Hlinsko

rok 1981

osobní 6.18 - 7.51 93 min

rok 1981

rychlík 8.11 - 9.20 69 min

rok 2015

5.54 - 7.22 88 min

Svitavy - Žďárec u Skutče

rok 1981

6.12 - 7.55 103 min

rok 2015

6.34 - 8.38 124 min*

* s nezbytným přestupem

Nyní jede vlak ze Svitav jen do stanice Pustá Kamenice a pak zpátky, nezávisle na ní funguje autobusová linka mezi Pustou Kamenicí a Žďárcem u Skutče.

Nezkušený cestující vystoupí na peronu a začne hledat, odkud jezdí autobusy, musí zamířit dolů do obce a tam zjistí, že mu spoj před chvíli odjel. Například ranní vlak přijíždí sedm minut před odjezdem autobusu.

„Synchronizace vlakových a autobusových spojů není nastavena po celou dobu, co skončilo provozování této trati. Z naší obce jezdí lidé raději auty, ráno například vyjíždí za prací 65 aut,“ uvedl starosta Pusté Kamenice Miroslav Myška.

Doprava lokálkou je tím pádem proti osmdesátým létům pomalejší. Ale platí to částečně i pro trasu z Pardubic do Hlinska, která trvala někdejšímu cestujícímu o 19 minut rychleji, pokud ovšem zvolil rychlík, který dnes už na této trati nejezdí. Jinak při srovnání osobních vlaků kdysi trvala jejich jízda jen o pět minut déle. A na trase z Litomyšle do Chocně je rozdíl obdobný.

Autem se přitom tyto cesty dají zdolat za poloviční čas. Regionální osobní vlaky jsou tedy stále pomalé a jsou pro to i další důvody.

Regionovy jsou nevhodné do hor

„Jenom v našem kraji poskytují České dráhy nejméně osm druhů vozidel na zajištění regionální dopravy. Jestliže přijede každý den ke každému spoji jiné vozidlo, ne vždycky stejných parametrů, ne vždycky stejné dynamiky, zkuste s tím postavit kvalitní jízdní řád,“ řekl Jaromír Dušek a dodal, že například souprava Regionova nevyhovuje v podhorských oblastech.

Na hlavní trati je pak regionální doprava zbytečně pomalejší i proto, že se stěží vtěsná mezi čím dál větší počet expresů a nákladních vlaků. Situaci navíc zhoršují časté výluky. Cestující potom přijde na peron, ale nejdřív sleduje kolem projíždějící modrý, žlutý a černý expres, než nastoupí do nezřídka plného a zároveň opožděného vlaku spěšného či osobního.

Modernější koridor spojení nezrychlil

Pokud se zůstane u srovnání současných jízdních řádů s někdejšími, pak například cestující ranního rychlíku dnes urazí vzdálenost mezi Českou Třebovou a Pardubicemi i se zastávkami v Ústí nad Orlicí a Chocni za 44 minut. Před třiatřiceti lety byl pomalejší jen o 6 minut. Dnešní kvalitnější trať koridoru i lepší vozový park drah by se přitom měly projevit výrazněji.

Hůře dopadne cestující z venkova, který musí nastoupit do regionálního vlaku například v sousední Dlouhé Třebové a chce se v pohodě bez přestupování dostat do Pardubic. Jízdní řád mu to slibuje za 78 minut, před lety to stihl o tři minuty dříve.

Při opačné cestě musí navíc přestupovat, protože v poslední době jízdní řády odklánějí osobní či spěšné vlaky na hlavním ústeckém nádraží na Letohradsko a dál k polské hranici.

  • Nejčtenější

Němci zatrhli prodej bývalého Lidlu ve Svitavách českému konkurentovi

Velké zklamání. Tak by se dala ve stručnosti popsat nálada lidí v hustě obydlené svitavské čtvrti Lány. Dlouho čekali...

Chybný úsudek Pardubic u videa a nové pravidlo o zdržování. A naděje zhasly

Šly si pro tři body a mohly se dotáhnout na čelo hokejové extraligy. Pardubice vedly v závěru utkání s Plzní 1:0, když...

Problémy při stavbě mostu brzdily vlaky na koridoru z Pardubic do Chocně

Kvůli problémům při stavbě dálničního mostu nad železničním koridorem se před polednem na čas preventivně zastavil...

Zdrogovaný řidič se hnal Českou Třebovou až stovkou, lidé museli uskakovat

Až stokilometrovou rychlostí ujížděl tento týden policistům zdrogovaný muž ulicemi České Třebové. Pronásledování řidiče...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Byty určené seniorům v Pardubicích nabízejí všem, magistrátu to vadí

Nová Rezidence Pod Lipami, která roste ve Štrossově ulici v Pardubicích, má být podle stavebního povolení určená...

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Dětem, kterým pomáháte moc, mozek nepracuje správně, říká speciální pedagožka

Premium „Kdybychom k dětem v batolecím a předškolním věku přistupovali v některých oblastech víc ,postaru‘, měli bychom méně...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Od kolon a nehod uchrání řidiče u D35 na Pardubicku semafory

Provizorní světelná křižovatka vznikne před zprovozněním prvního úseku D35 u Časů. Při nájezdu od Pardubic na přivaděč...

Řidič autobusu nedobrzdil, náraz odhodil auto před ním do potoka

Řidič autobusu, který ráno vezl do školy dvacet dětí, nedobrzdil v Horních Ředicích na Pardubicku a narazil do osobního...

Němci zatrhli prodej bývalého Lidlu ve Svitavách českému konkurentovi

Velké zklamání. Tak by se dala ve stručnosti popsat nálada lidí v hustě obydlené svitavské čtvrti Lány. Dlouho čekali...

V Pardubicích se rodí plán, jak by malá sdružení mohla uspět ve volbách

Komunální politiku v Pardubicích čeká velký třesk. Většina sdružení, která mají v názvu nějak obsažený název města,...

Čekají nás daleko horší problémy, než jaké způsobil covid, varuje OECD

Pandemie koronaviru sice zastavila výrobu, vysála státní kasy a způsobila krachy mnohých podniků, to ale není nic proti...

Pavel Liška se omluvil za reklamy pro dodavatele elektřiny a plynu

Pavel Liška měl potřebu se vyjádřit ke svému dlouholetému účinkování v reklamách pro dodavatele plynu a elektřiny...

Kostková má covid, do sobotní StarDance nezasáhne. Televize řeší, co dál

Třetí soutěžní večer oblíbené show StarDance je v ohrožení. Moderátorka Tereza Kostková byla pozitivně testována na...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Iluze dostatku. Obchody v Británii zakrývají prázdné regály fotografiemi

Potěmkinovy regály. Tak by se dal v kostce popsat jev, jehož jsou v posledních týdnech svědky zákazníci v britských...