Přehledný systém odjezdu linek MHD i vlaků zajišťuje dvojice informačních...

Přehledný systém odjezdu linek MHD i vlaků zajišťuje dvojice informačních tabulí. | foto: Josef Vostárek, ČTK

Opravené okolí nádraží v Pardubicích potěší cyklisty, řidiče spíše zklame

  • 13
První trolejbusy vjely v úterý minutu po půlnoci do nového terminálu před pardubickým vlakovým nádražím, čímž se neoficiálně otevřelo opravené Pernerovo náměstí. To se za 176 milionů během pouhých osmi měsíců proměnilo k nepoznání.

Mezi hlavní novinky patří obrovské parkoviště pro kola včetně cyklověže nebo socha stavitele železnic Jana Pernera.

Stávající garnitura politiků z vedení pardubické radnice v čele s primátorem Martinem Charvátem tak má svůj první „pomník“. Nebo lépe řečeno první dotažený velký stavební projekt, který se za čas bude dobře vyjímat na předvolebních plakátech. Radní totiž doslova na sílu dokázali dotáhnout do konce masivní přestavbu náměstí Jana Pernera.

„Stanovili jsme si před dvěma roky, že zvládneme tuhle nesmírně náročnou stavbu v naprosto nesmyslném termínu. Nakonec jsme všechny okolo nakazili svým nadšením a vše jsme zvládli. I špatné stavební a povětrnostní podmínky. Dnes je to osm měsíců, co stavba začala, a my otevíráme opravené náměstí,“ uvedla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková na slavnostním zahájení provozu.

Na akci se setkalo až překvapivé množství lidí. A drtivá většina z nich přeměnu prostoru před nádražím chválila.

Výmluvné hodnocení předvedl třeba architekt Miroslav Řepa. Na otázku, jak se mu dílo líbí, jenom zvedl palec nahoru. „Teď ještě opravit samotné nádraží, věci se pomalu hýbou vpřed. Je to v procesu,“ řekl Řepa na adresu budovy, kterou projektoval jeho otec Karel.

Chválili i ostatní. Asi nejvíce se musel červenat Ivan Nehera ze stavební firmy Strabag. Na ředitele střediska Pardubice a vedoucího projektu pěli ódy všichni řečníci. Někteří dokonce mluvili o jeho životním díle.

„Velmi nám pomohla ochota investora řešit problémy plynoucí ze složitosti stavby, přes kterou projíždí dvacet tisíc vozidel denně a procházejí tisíce cestujících, jež se potřebují dostat na nádraží. Trpělivost a vstřícnost lidí, kterým probíhající stavba do určité míry komplikovala cestu, nemalou měrou přispěly k úspěšnému splnění termínu,“ řekl Nehera.

O nebývalé trpělivosti Pardubáků a všech, kteří museli procházet několik měsíců přes staveniště, mluvila i náměstkyně Dvořáčková. „Za celou dobu jsme měli od lidí snad jen dvě stížnosti, a to ještě jen velmi mírné,“ uvedla.

Cyklisté zažijí velký komfort

Na první pohled si nové náměstí Jana Pernera užijí cyklisté. Pryč jsou ty doby, kdy každé ráno zoufale hledali nějaké místečko, kam by mohli odstavit své kolo při cestě na vlak.

Nyní mají k dispozici obří zastřešený hangár a ti náročnější dokonce budou moci parkovat v cyklověži. „Zprovoznění této věže se chystá během prázdnin,“ uvedla mluvčí města Iveta Koubková.

Výhody by měli získat i cestující, kteří využívají městskou hromadnou dopravu. Hned před východem z nádraží stojí nový terminál s informačními tabulemi, které ukazují odjezdy trolejbusů i vlaků. Na druhou stranu v nové budově chybí záchod, a tak pasažéři musí stále do nádražní budovy.

Asi nejméně budou nadšení řidiči, kteří na Palackého ulici přišli o jeden silniční pruh (o způsobených problémech jsme psali zde). Na novém náměstí ani nepřibylo parkovacích míst. Na druhou stranu se jim vyčlenila místa, která se dají využít pro rychlé naložení či vyložení posádky.

„V rámci projektu byla vybudována místa pro taxi, zásobování nádraží, vyhrazená stání pro potřeby ČD či parkoviště K+R. Prostor je také doplněn o množství laviček, v jejichž blízkosti jsou vysázeny mladé stromky,“ uvedla Koubková.

Ovšem právě se zelení může být výhledově problém. Alespoň podle radního Františka Weisbauera, který se živí jako odborník na zeleň ve Správě a údržbě silnic.

„Mám obavu, že stavbu nakonec nepřežijí vzrostlé stromy, které po tlaku ekologických organizací musely na místě zůstat. Přece jen jejich kořenový systém toho musel v posledních měsících dost vydržet. Hospodárnější i logičtější by bylo na jejich místě vysázet nové stromy,“ řekl.