„Původně jsme při této stavbě počítali s náklady okolo 67 milionů korun. Výběrové řízení výslednou cenu snížilo na konečných bezmála 42 milionů, uvedl hejtman Martin Netolický.
Práce na úseku silnice druhé třídy vedoucí kopcovitým terénem započaly v dubnu. První etapa opravy silnice druhé třídy spojující Ústí a Choceň měla sice skončit na konci října, ale protože uzavírka komplikovala život obyvatelům obcím v okolí, pokusil se Pardubický kraj coby investor tlačit na zhotovitele, aby rekonstrukce skončila dříve. Toho se však řidiči nedočkali.
Například z Jehnědí museli lidé do osm kilometrů vzdáleného Ústí nad Orlicí dojíždět do práce nebo k lékařům 20kilometrovou objížďkou. Velmi si oddechnou například obyvatelé městečka Brandýs nad Orlicí, objízdná trasa v něm výrazně zvyšovala frekvenci automobilů.
Pardubický kraj na základě zkušeností s touto stavbou rozhodl o zařazení časového kritéria při zadávání zakázek na modernizace silnic. „Hlavním cílem změny je tlačit na stavební firmy, aby bezdůvodně neprotahovaly stavby, které mnohdy znamenají značná dopravní omezení,“ uvedl hejtman.
Opravený úsek mezi Ústím nad Orlicí a Hrádkem je dlouhý cca 1,7 kilometru. Zákazové značky na jeho začátku a konci sice ve středu ráno zmizely, což ovšem neznamená, že je oprava kompletně dokončená. Do konce týdne bude uprostřed vozovky namalováno vodorovné bílé značení, silničáři také musí vyplnit spáru mezi oběma polovinami vozovky. Dále se musí k obnaženým krajnicím navést chybějící zemina.
Řidiči si se zákazem vjezdu v průběhu opravy hlavu nelámali a daný zákaz vjezdu porušovali téměř pořád. Na staveniště přitom měli povolený vjezd jen místní a vozy integrovaného záchranného systému. Ani policisté však neukázněné řidiče nikterak neusměrňovali v tom, že průjezd místem je zakázaný.
Finišér v úterý položil finální druhou vrstvu asfaltu. Spolu se spodní vrstvou je šíře povrchu dvanáct centimetrů, což je na silnici druhé třídy poměrně výjimečná tloušťka. Silnice spojující Ústí nad Orlicí a Choceň je poměrně frekventovaná, a proto se na materiálu nešetřilo. Pod původní vozovkou se hráblo níže ještě o zhruba 40 centimetrů, takže štěrkové podloží pod asfaltovým povrchem je zcela nové.
Dlouhá životnost má být zaručena zásluhou lepšího odvodnění. Asfalt by měl vydržet v dobrém stavu i díky sklonu vozovky, který svým spádem zajišťuje bezproblémový odtok dešťové vody.