Úterý 27. července 2021, svátek má Věroslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 27. července 2021 Věroslav

Přestavba okolí nádraží se nestíhá. Radní prosí Švýcary o další termín

  14:17
Pardubičtí radní poprvé otevřeně přiznali, že nemají šanci opravit náměstí Jana Pernera do konce roku. Jenže právě to požadovali zástupci švýcarských fondů, kteří na stavbu pošlou zhruba sto milionů, tedy více než polovinu celkové ceny projektu. Politikům tak nezbývá než žádat o další protažení lhůt.

Pardubice čeká další velká stavba, která na čas omezí dopravu. | foto: Vizualizace: Pardubický magistrát

To, co už před měsícem jako první uvedla MF DNES (více najdete zde), nyní potvrzují i politici z vedení pardubického magistrátu. Není žádná šance stihnout přestavbu prostoru mezi vlakovým nádražím a lihovarem do konce roku. Radní tak musí doufat, že jim správci švýcarských fondů vyjdou vstříc a termín dokončení díla za zhruba 180 milionů korun opakovaně posunou.

Přestavba okolí pardubického nádraží

Pardubická radnice už měla v roce 2012 hotový projekt, včetně klíčových povolení. Nový terminál městské hromadné dopravy, přesun autobusového nádraží a další novinky měly stát čtvrt miliardy korun. Zhruba polovinou měli přispět správci švýcarských fondů. Podle plánů bývalého náměstka primátorky Martina Bílka se už v dubnu 2013 mělo začít stavět. Jenže pak Bílek musel z radnice odejít a z projektu sešlo. Vrátili se však k němu noví radní, kteří původní myšlenku zúžili zatím jen na přestavbu blízkého okolí vlakového nádraží za 180 milionů. Z toho by měla švýcarská strana poskytnout 108 milionů. Mezi nádražím, poštou, činžovním domem a silnicí u lihovaru chtějí zejména postavit terminál MHD. Budovat by se mělo začít letos v září.

Radnice již oficiálně požádala o prodloužení harmonogramu minimálně do března 2017. „Jsme v kontaktu se švýcarskou stranou i ministerstvem financí, které dotaci zprostředkovává. Všichni vidí, že na projektu pracujeme a že ho posouváme vpřed. Věřím, že se nakonec domluvíme,“ uvedl primátor Pardubic Martin Charvát.

Radnice má v případě nouze v záloze ještě plán - pokud to nevyjde se Švýcary, pokusí se nákladnou opravu dotovat z peněz od Unie. „Tato možnost tady existuje. Ale je potřeba říct, že to je stále jen varianta B,“ uvedl Miroslav Janovský, který se na radnici stará o dotace.

Zatím tak všichni upínají síly k co nejrychlejšímu začátku stavby. Pokud půjde vše ideálně, mohlo by se na náměstí Jana Pernera poprvé kopnout do země v září. „Územní rozhodnutí už brzy budeme mít v právní moci. V těchto dnech vypíšeme výběrové řízení na dodavatele stavby. Brzy také chceme žádat o stavební povolení,“ řekl náměstek primátora Jan Řehounek.

Zároveň dodal, že radnice musí postupovat podle zákona o veřejných zakázkách pro nadlimitní stavby. To znamená, že na vše budou plynout maximální lhůty.

„Musíme doufat, že se nám například nebude nikdo odvolávat. Budeme soutěžit nejen cenu, ale i rychlost dokončení díla. Stavba by měla být hotová za šest až devět měsíců. Ve smlouvě budou i vysoké sankce za nedodržení termínů,“ uvedl Jan Řehounek s tím, že 27. května dorazí do Pardubic delegace ze Švýcarska, která se seznámí detailně s přípravami velké stavby.

Zástupci opozice jsou hlavně díky svým předešlým zkušenostem z vedení radnice poměrně opatrní při hodnocení šancí na to, že se začne stavět už za necelé čtyři měsíce.

„Myslím, že se jen při soutěži na dodavatele stavby může objevit hned několik potíží, které celý proces zbrzdí,“ říká k tomu bývalá primátorka a zastupitelka za Sdružení pro Pardubice Štěpánka Fraňková.

Nejvíce vidět bude zastřešený terminál městské dopravy

Největší stavbou přeměny okolí nádraží bude terminál pro hromadnou dopravu, který bude stát právě na místě dnešního vodotrysku. Ten bude natolik veliký, že bude zvládat dopravu v obou směrech. Kvůli tomu bude zrušená dnešní stanice u bývalého lihovaru.

„Lidé tak nebudou muset přecházet rušnou čtyřproudou silnici. Terminál vybavíme i digitálními tabulemi a dalším zařízením, které zvětší komfort cestujících,“ uvedl šéf dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Zajímavostí by pak měla být socha Jana Pernera, která bude stát nedaleko nádražní budovy.

„V plánech myslíme i na umístění sochy Jana Pernera. Místo nese jeho jméno, navíc je spjatý se železnicí, takže to má logiku. Jeho mírně nadživotní socha bude stát přímo na chodníku, aby bylo zřejmé, že to je jeden z nás, Pardubáků. Bude kolem něj třicet pražců, které budou symbolizovat jeho věk,“ uvedl architekt projektu Tomáš Med.

Společně s kolegy našel před nádražní budovou i prostor pro parkoviště v tak zvaném režimu Kiss and Ride. V praxi to znamená, že tam bude možné na chvíli zaparkovat, naložit či vyložit pasažéra a zase odjet. Novinkou pak bude i to, že auta nebudou od nádraží odjíždět kolem pošty, ale vrátí se zase na křižovatku nedaleko hypermarketu Albert.

„Zamezí se tak proplétání aut mezi trolejbusy,“ dodal Med.

  • Nejčtenější

Šéfka ústavu na odchodu odvezla i umělecká díla. Kradla a zaplatí, řekl soud

Bývalá dlouholetá ředitelka a primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí Michaela Tomanová musí podle...

Policista si šel ve volnu zaběhat, podle tetování poznal uprchlého vězně

Celostátně hledaného muže, který utekl z nestřeženého vězeňského pracoviště, zadržel v úterý v Pardubicích policista v...

Muž zkracoval zapalovačem zamotanou tkaničku na valníku se senem

Tři jednotky hasičů likvidovaly požár valníku se senem v Podůlšanech na Pardubicku. Muž, který na voze pracoval, se...

Jágr dál touží hrát ve Špindlu. Přizval Pardubice, Vsetín i Šmicera

Zmiňoval, že je to akce, kvůli které prodlužuje báječnou kariéru až k padesátce. Ve středu Jaromír Jágr s pořadateli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Komplikace na železnici: na Pardubicku hodinová zpoždění, u Brna trať stála

Dálkové vlaky na Pardubicku v úseku Choceň – Ústí nad Orlicí nabíraly v neděli ráno až 80 minutové zpoždění. Důvodem...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přináší víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

Přes 30 let zachraňoval životy, teď bude mít v centru Pardubic svoji lavičku

Oblíbený pardubický záchranář Jan Novotný bude mít na náměstí Republiky svoji lavičku. Uchovat vzpomínku na oběti...

O vakcinaci mají zájem i děti od 12 let, k očkování se teď dostanou snáz

Kdo byl starší, přišel při očkování dříve na řadu. Pravidlo uplatňované registračním systémem při čekání na vakcínu...

Řidičku přitisklo k zídce vlastní auto, sedla si před ně kvůli nevolnosti

Náhlá zdravotní indispozice stála za dopravní nehodou, při které řidičku přimáčklo k zídce její vlastní auto....

Úřad dal Chvaleticím i napodruhé výjimku z emisí, snížil limit na rtuť

Chvaletická hnědouhelná elektrárna miliardáře Pavla Tykače získala znovu výjimku z emisních limitů. Stejně jako loni ji...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Představujeme Amouranth, sexuální ikonu hráčů počítačových her

Sedmadvacetiletá Amouranth je jednou z nejpopulárnějších streamerek na světě. Od vysílání průchodů počítačovými hrami...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Do Česka zamíří ojetiny po povodních. Takové auto je dobré jen do šrotu

Německo, Belgie a Nizozemsko, těžce postižené povodněmi ze závěru minulého týdne, patří mezi země, ze kterých se do...