Úterý 10. prosince 2019, svátek má Julie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 10. prosince 2019 Julie

Oprava náměstí Jana Pernera jde do finále. Navzdory zimě i obří dutině

  14:14aktualizováno  14:14
Dlouhá a mrazivá zima a nečekaně objevená obří jáma u lihovaru nezbrzdily opravu náměstí Jana Pernera u pardubického vlakového nádraží. Stavba za zhruba 200 milionů korun bude hotová podle původního termínu do půlky června. Pak bude následovat zkušební provoz.

Palackého třídu v Pardubicích prozkoumal georadar (na snímku), který má odhalit případné kaverny v podzemí. Georadar je menší vozík na kolečkách s rukojetí, jehož antény dohlédnou do hloubky čtyř až pěti metrů. | foto: Josef Vostárek, ČTK

Cyklověž už stojí. K vidění jsou i zastřešené stojany na kola. Také terminál pro spoje městské hromadné dopravy pomalu roste. Místy už lidé chodí po nové dlažbě. Oprava náměstí Jana Pernera v Pardubicích spěje rychle k závěru.

„Vše jde podle plánu. Jsme s postupem prací spokojeni. Zástupci firmy nás znovu ujistili, že vše stihnou do předem slíbeného termínu v půlce letošního června,“ uvedla náměstkyně pardubického primátora Helena Dvořáčková.

Radní tak nebudou mít žádný problém s čerpáním dotace ze švýcarských fondů, která je přes sto milionů korun. Suma činí více než polovinu všech nákladů na stavbu. „Stavba má vyjít na 176 milionů korun, z toho 108 milionů korun mají pokrýt švýcarské dotace,“ uvedla mluvčí radnice Nataša Hradní.

Ovšem to, že bude oficiálně hotovo 14. června podle náměstkyně Dvořáčkové ještě neznamená, že všechny části stavby budou plně funkční. „Několik týdnů bude probíhat zkušební provoz. Chci proto předem varovat, že všechno nemusí fungovat, tak jak by lidé mohli očekávat,“ uvedla Dvořáčková.

Zdržení kvůli mrazu nebylo fatální

Ta společně s kolegy měla největší obavy o splnění termínu v lednu a v únoru, kdy i Pardubicích po dlouhých letech silně mrzlo a stavbaři museli náměstí opustit. Odstávka trvala 40 dní.

„Měli jsme rezervu, takže nakonec zdržení nebylo fatální. Navíc radnice má možnost prodloužit datum vyúčtování dotací o dny, kdy prokazatelně nebylo možné stavět,“ uvedla Helena Dvořáčková.

Dobrá zpráva také je, že podle stavbyvedoucího Ivana Nehery ze společnosti Strabag nemá jeho firma zatím žádné vícenáklady.

Přitom jedna komplikace se při stavbě nedávno vyskytla. Dělníci objevili nedaleko lihovaru obří díru v podzemí. Kvůli ní hrozilo nebezpečí propadu vozovky. V týdnu několik metrů hlubokou jámu prozkoumal georadar.

„Má odhalit případné kaverny v podzemí. Výsledky budou známé příští týden,“ řekl za technický dozor stavby autobusového terminálu Petr Harvánek. „Pod zastávkou se našla podzemní kaverna, chceme projet celou ulici nad dožilou kanalizací, abychom zjistili a vyloučili výskyt dalších kaveren pod vozovkou,“ dodal Harvánek.

Stavební firma Strabag už minulý týden díru v zemi zabetonovala. Problém ale je, že se ke staré kanalizaci se nikdo nehlásí. Vodárny tvrdí, že jim nepatří. Silničáři, kteří spravují silnice první třídy, zase uvedli, že díra nebyla přímo pod hlavní vozovkou, ale na zastávce. Plocha tedy ze zákona Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) také nepatří.

„Kanalizace papírově neexistuje, přitom je nejspíš funkční, protože jí protéká voda a fekálie. Její uživatel by ji měl buď spravit a napojit se na pardubické vodárny, nebo zabetonovat,“ uvedla náměstkyně s tím, že si však od hledání majitelé stoky, které nejspíše teče z lihovaru, moc neslibuje.

„Ono to stejně dopadne na vrub města, protože si nedovedu představit, že na někom něco vymůžeme. Město se musí starat o to, aby komunikace nebyla nebezpečná. Pokud se tam dutiny objeví, zcela jistě budou zabetonované jako ta první,“ dodala Dvořáčková.

Georadar půjčila stavbařům pardubická univerzita

Stavbaři nyní doufají, že georadar, který má podobu menšího vozíku na kolečkách s rukojetí, neodhalí žádné podobné problémy. Dva vědečtí pracovníci z Univerzity Pardubice s ním v týdnu kráčeli vycházkovým tempem po silnici a dvakrát prošli úsek od křižovatky U Marka k hypermarketu Albert. Bezpečnou cestu jim zajišťovala dodávka s blikajícím majákem a nápisem Měření vozovky.

„Hlavní vybavení georadaru jsou dvě antény, které vysílají elektromagnetické pulzy do země. Odrážejí se od předmětů, které mají jiné elektrické vlastnosti než okolní materiál. Jsme schopní detekovat různé objekty pod povrchem, aniž bychom museli vrtat,“ řekl Vladislav Borecký z Katedry dopravního stavitelství.

Antény na georadaru dohlédnou do hloubky čtyř až pěti metrů. Moderní nedestruktivní diagnostika se v Česku začíná postupně využívat. Jejímu rozšíření brání složitá interpretace dat, vyžaduje zkušené odborníky, zároveň jsou tato zařízení poměrně drahá. Univerzitní georadar má hodnotu i se softwarem kolem 1,5 milionu.

„My radar používáme na výuku a výzkum. U silnic georadary nejčastěji určují konstrukční vrstvy vozovek, kde jsou stmelené a nestmelené vrstvy, ověřují tloušťku silnice, jestli je správně zhotovená podle projektu,“ dodal Borecký.

  • Nejčtenější

Nálezkyni mincí vyplatí almužnu. Je to podle tabulek, brání se kraj

Žena, která našla na zorané louce nedaleko Plchůvek na Choceňsku pět set let staré mince, dostane nálezné 10 200 korun....

Výlet na hokej stál fanouška Komety dvanáct tisíc, debakl přitom neviděl

V drahý výlet za zhruba dvanáct tisíc korun se změnil nedělní výjezd fanouška brněnské Komety do Pardubic. Opakovaně se...

Poslední Pardubice otočily duel s lídrem extraligy. Spartu porazily 4:3

Hokejisté Pardubic, kterým patří poslední příčka v extralize, si v dohrávce 25. kola vyšlápli na jejího lídra. Spartu...

Vedení ven! Fanoušci hokejistů Pardubic běsnili za arénou

Dres Otakara Janeckého s číslem 91 stoupá pod střechu vyprodané pardubické arény a tisíce lidí vestoje tleskají. Velké...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ani úspěchy ho nespasily. Bělohlava v Pardubicích nahradí Razým

Radek Bělohlav byl i přes dvě výhry za sebou odvolán z pozice trenéra hokejových Pardubic. U posledního týmu extraligy...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Hořký čaj? Nesmysl! Pediatr v knize vyvrací mýty o domácím léčení dětí

Hradecký dětský lékař Ladislav Hanousek vydal knihu Maminko, není mi dobře, která má rodičům pomoci s léčbou i výchovou...

  • Další z rubriky

Na Přeloučsku hořel dům, uvnitř byli dva mrtví. Příčina se vyšetřuje

Po nočním požáru rodinného domu v Sovoluskách na Přeloučsku byla nalezena torza dvou lidských těl. Soudní lékař na...

O mých vazbách na budějovický hokej se vědělo, diví se výtkám kouč Dynama

Po nedělním debaklu 0:7 v Třinci se pozice trenéra pardubických hokejistů Radka Bělohlava pořádně otřásala. Jeho možný...

Pardubice chtějí zkrášlit ulici ke koupališti, žádají dopracovat cyklostezku

Město Pardubice chystá generální opravu Kunětické ulice. Ta vede od zdymadla směrem ke koupališti Cihelna a lanovému...

Kraj objednal více spojů na koridoru, spěšné vlaky přijdou o názvy

Pravidelná změna jízdních řádů na železnici přijde na rozdíl od loňského roku, kdy vlaky začaly jezdit podle nového...

OVĚŘENO: Jak obstály olejíčky Frei öl® v testu?
OVĚŘENO: Jak obstály olejíčky Frei öl® v testu?

Propadli jste pleťovým a tělovým olejům a hledáte inspiraci? Vyzkoušeli jsme olejíčky Frei öl®, které slibují tu nejlepší péči pro pokožku dospělých i našich nejmenších.

Najdete na iDNES.cz