České dráhy už v létě 2006 vybraly firmu, která měla pardubické nádraží a přilehlý hotel kompletně přestavět. Jenže vítěz soutěže z projektu Živá nádraží, firma Jídelní a lůžkové vozy, která spolupracovala s anglickou společností M2 Real Estate, se do práce stále nepustila a už ani nepustí.
Z projektu sešlo, uteklo dalších sedm let a nádraží dál chátrá. Opravila se sice restaurace, kosmeticky se změnil interiér haly, ale to je vše. Návštěva záchodů či přespání v hotelu stále vyžaduje silnou povahu.
A co je horší, žádná změna není ve výhledu. Jedno z architektonicky nejcennějších českých nádraží od architekta Karla Řepy se vylepšení určitě hned tak nedočká.
"Je mi z toho smutno. Před lety se zdálo, že se vše pohne, bohužel nestalo se téměř nic. Nyní mně říkají, že se nic nechystá a že nemají peníze ani na to, aby opravily nevyhovující WC," říká syn Karla Řepy Miroslav, který je sám architektem a vlastní na budovu autorská práva.
Žádná změna se tak nesmí stát bez jeho vědomí. Sám Miroslav Řepa má však strach, aby se ještě nějaké přestavby dožil. "Je to pro mne trauma, když nádražím procházím, doufám, že ho ještě uvidím v lepší formě," říká muž s rokem narození 1930.
Dílo jeho otce má totiž zásadní smůlu v tom, že se dostalo do vakua dvou státních firem. Vlastní ji sice České dráhy, ale už existuje plán na odprodej nádraží Správě železniční dopravní cesty (SŽDC).
"Vzhledem k připravovanému prodeji závodu Správě železniční dopravní cesty České dráhy neplánují investice do nádražních budov, takže s dotazem se obraťte na kolegy v tiskovém oddělení SŽDC," uvedla jasně mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.
MF DNES se tedy obrátila na SŽDC. Ovšem ani tam o plánované opravě nádraží ze začátku padesátých let nikdo nic neví. Znalce českých poměrů ani moc nepřekvapí důvod - vždyť nádraží patří Českým drahám.
"Budova jako taková není v majetku SŽDC, a proto nemáme žádný materiál na jeho přestavbu. To je otázka na České dráhy," uvedl Jakub Ptačinský, mluvčí Správy železniční dopravní cesty s tím, že České dráhy po oznámení možného prodeje okamžitě zastavily jakékoliv investice do oprav nádraží.
V praxi to znamená, že Pardubice nemají šanci na důstojné nádraží v dalších mnoha letech. "Je to politika, a pokud to politici nevyřeší, nic se nikam nepohne," řekl lakonicky muž ze SŽDC, který nechce být v této souvislosti citován.
Zmíněná státní organizace alespoň chystá opravu kolejiště, během které by měl vzniknout podchod nebo lávka, která spojí nádraží se sídlištěm Dukla. Ovšem ani tady to nebude žádný kvapík.
"S modernizací kolejiště počítáme. V tuto chvíli běží studie proveditelnosti na přestavbu uzlu Pardubice. Je to jeden z posledních nemodernizovaných bodů na koridoru. Jako datum začátku stavby je nyní pracovně stanoven rok 2019," dodal Ptačinský.