Státní firmy daly ruce pryč od opravy pardubického vlakového nádraží

  12:12aktualizováno  12:12
Do mrtvého bodu se dostala oprava pardubického nádraží, která měla začít už v roce 2007. Budova patří Českým drahám, které ji plánují prodat SŽDC. Ani jedna státní organizace však přestavbu nechystá.

Nádraží Pardubice | foto: Radek Kalhous, MAFRA

České dráhy už v létě 2006 vybraly firmu, která měla pardubické nádraží a přilehlý hotel kompletně přestavět. Jenže vítěz soutěže z projektu Živá nádraží, firma Jídelní a lůžkové vozy, která spolupracovala s anglickou společností M2 Real Estate, se do práce stále nepustila a už ani nepustí.

Z projektu sešlo, uteklo dalších sedm let a nádraží dál chátrá. Opravila se sice restaurace, kosmeticky se změnil interiér haly, ale to je vše. Návštěva záchodů či přespání v hotelu stále vyžaduje silnou povahu.

A co je horší, žádná změna není ve výhledu. Jedno z architektonicky nejcennějších českých nádraží od architekta Karla Řepy se vylepšení určitě hned tak nedočká.

"Je mi z toho smutno. Před lety se zdálo, že se vše pohne, bohužel nestalo se téměř nic. Nyní mně říkají, že se nic nechystá a že nemají peníze ani na to, aby opravily nevyhovující WC," říká syn Karla Řepy Miroslav, který je sám architektem a vlastní na budovu autorská práva.

Žádná změna se tak nesmí stát bez jeho vědomí. Sám Miroslav Řepa má však strach, aby se ještě nějaké přestavby dožil. "Je to pro mne trauma, když nádražím procházím, doufám, že ho ještě uvidím v lepší formě," říká muž s rokem narození 1930.

Dílo jeho otce má totiž zásadní smůlu v tom, že se dostalo do vakua dvou státních firem. Vlastní ji sice České dráhy, ale už existuje plán na odprodej nádraží Správě železniční dopravní cesty (SŽDC).

"Vzhledem k připravovanému prodeji závodu Správě železniční dopravní cesty České dráhy neplánují investice do nádražních budov, takže s dotazem se obraťte na kolegy v tiskovém oddělení SŽDC," uvedla jasně mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

MF DNES se tedy obrátila na SŽDC. Ovšem ani tam o plánované opravě nádraží ze začátku padesátých let nikdo nic neví. Znalce českých poměrů ani moc nepřekvapí důvod - vždyť nádraží patří Českým drahám.

"Budova jako taková není v majetku SŽDC, a proto nemáme žádný materiál na jeho přestavbu. To je otázka na České dráhy," uvedl Jakub Ptačinský, mluvčí Správy železniční dopravní cesty s tím, že České dráhy po oznámení možného prodeje okamžitě zastavily jakékoliv investice do oprav nádraží.

V praxi to znamená, že Pardubice nemají šanci na důstojné nádraží v dalších mnoha letech. "Je to politika, a pokud to politici nevyřeší, nic se nikam nepohne," řekl lakonicky muž ze SŽDC, který nechce být v této souvislosti citován.

Zmíněná státní organizace alespoň chystá opravu kolejiště, během které by měl vzniknout podchod nebo lávka, která spojí nádraží se sídlištěm Dukla. Ovšem ani tady to nebude žádný kvapík.

"S modernizací kolejiště počítáme. V tuto chvíli běží studie proveditelnosti na přestavbu uzlu Pardubice. Je to jeden z posledních nemodernizovaných bodů na koridoru. Jako datum začátku stavby je nyní pracovně stanoven rok 2019," dodal Ptačinský.

Nejčtenější

Kometa srazila Spartu, v derby slaví Hradec. Kladno má první bod

Sparťanský brankář Jakub Sedláček (uprostřed) kapituluje v utkání s Kometou...

Karlovy Vary ve 4. kole Tipsport extraligy poprvé prohrály - v Olomouci 2:3 - a na prvním místě tabulky je vystřídal...

Pardubická hokejová bída. Začalo to v roce 1995, tvrdí Pospíšil

Atmosféra v Pardubicích na barážovém utkání s Kladnem.

Bída už měla být pryč. Po baráži a těsně odvráceném sestupu z extraligy panoval v Pardubicích optimismus. Jenže...

Nechali krvácejícího chlapce chodit po chodbách, vytýká policie nemocnici

Adam Vyčítal

Kriminalisté se vyjádřili k případu devítiletého Adama Vyčítala z Pardubic, který upadl do kómatu po komplikacích...

Pes bez hlavy, výkaly, zápach. V bytě našli šokovaní strážníci i potkany

Strážníci museli v bytě odchytit dva vystresované psy.

Obraz hrůzy se tento týden naskytl strážníkům v Pardubicích, kteří hasičům a policistům asistovali při otevření bytu, z...

Řidič zaparkoval na nemocničním heliportu. Nebyla tam značka, tvrdil

Řidič zaparkoval na heliportu pardubické nemocnice.

Asi nejhorší možné místo k parkování zvolil při návštěvě pardubické nemocnice pětačtyřicetiletý řidič fiatu multipla. V...

Další z rubriky

Vlaky na koridoru naberou zpoždění, u Pardubic se jezdí po jedné koleji

Nová jednotka InterPanter při průjezdu místem, kde je podloží koridoru...

Až dvacet minut zpoždění mohou do 2. října na hlavní trati mezi Pardubicemi a Přeloučí nabírat některé vlaky kvůli...

Sliboval mi za to papoušky, řekla dcerka muže souzeného za znásilnění

Justice, talár, soudce, zástupce, soud, spis, trest, odvolat

Krajský soud v Pardubicích začal projednávat případ devětatřicetiletého muže, který podle obžaloby rok pohlavně...

Vysokorychlostní vážení kamionů je na spadnutí, kraj vytipoval 16 míst

Řidiči to ani nemusí zaregistrovat, že na kraji Velkého Meziříčí přejeli přes...

Ředitelství silnic a dálnic už dlouho plánuje zavést v Pardubickém kraji vysokorychlostní vážení kamionů. Krajští...

Pardubice vybírají firmu pro MHD tři roky, neúspěšná se stále odvolává

Celkem 18 nízkopodlažních plně klimatizovaných trolejbusů vyjede na všechny...

Šlendrián, byrokracie, neschopnost. Pardubičtí politici se rozčilují, že stát jim už tři roky znemožňuje vybrat firmu,...

Advantage Consulting, s.r.o.
SERVISNÍ TECHNIK – VÝJEZDY DO ZAHRANIČÍ

Advantage Consulting, s.r.o.
Královéhradecký kraj, Pardubický kraj
nabízený plat: 25 000 - 27 000 Kč

Najdete na iDNES.cz