Sezona pryč, a loď se stále neopravuje. Navíc se ukazuje, že by parník Arnošt z Pardubic nemusela na hladině Labe udržet ani nákladná generální oprava.
Pokud se totiž nezmění předpisy, loď za dva roky přijde o povolení k provozu. Od roku 2025 totiž budou muset mít kotvící lodě vlastní transformátor, a to je v případě Arnošta problém.
„To je pro plavidlo z technických a provozních důvodů nejspíš nereálné,“ řekl ředitel pardubického dopravního podniku Tomáš Pelikán. Loď čeká na generální opravu, letošní sezonu vůbec nejezdila. Je jedinou výletní lodí v krajském městě a na její provoz notně přispívají veřejné rozpočty.
Po deseti letech dalšího provozu plavidlo letos podstoupilo testy a následovat měly opravy. Nakonec očekávané náklady stouply více než dvojnásobně, odhadem na 11,5 milionu. Byla hotová dokumentace na opravu, byla vybraná firma, která opravy měla provést, pak ale podnik obdržel v listopadu od lodního registru nečekanou zprávu.
„Autorita schvaluje všechny dokumentace pro rekonstrukce plavidel. Od 1. ledna 2025 začne platit evropská norma pro všechna plavidla, která jsou napojena v přístavišti na břehovou přípojku. Musí být na lodi oddělovací transformátor, potřebný by byl o váze půl tuny. Pravděpodobně tohle zařízení do lodi nejde nikam vpasovat, významně bychom ohrozili stabilitu plavidla na jeho ose,“ řekl Pelikán.
Problém stíhá i pražské lodě
Podnik s registrem a ministerstvem jedná o dalším postupu, protože se problém týká asi tří stovek plavidel. A to od Baťova kanálu až po dvě třetiny pražských lodí.
„Je jakousi snahou získat výjimku. My máme navíc unikátní věc, máme veřejné přístaviště s jednou veřejnou přípojkou, jedinou lodí je tam loď Arnošt z Pardubic. Řešili jsme, jestli by trafo nemohlo být na břehu, protože sem jiná loď nepřipluje. Nicméně výjimku musí řešit ministerstvo dopravy s Evropskou komisí,“ řekl ředitel podniku.
Vybraná firma, která vyhrála soutěž a měla loď opravit, po zjištění nových informací od smlouvy ustoupila. „Pokud se to neposune, musíme udělat projektovou dokumentaci s transformátorem a znovu vysoutěžit firmu,“ doplnil Pelikán.
Jednu provozní výjimku už Arnošt má. Restaurace v podpalubí je ponorem lodi částečně pod vodou, což za současné legislativy být nesmí. „Hosté mají pomyslně vodu do půli lýtek,“ řekl Pelikán.
Také lze očekávat další změnu nákladů. Otázkou bude, zda město další peníze navíc schválí. Podle náměstkyně primátora Jiřiny Klčové z hnutí ANO by magistrát měl nejdřív vyčkat, zda se podaří vyjednat výjimku na transformátor.
„Loď Arnošt je bohužel v horším stavu, než jsme předpokládali. Dopravní podnik vede jednání, jakým způsobem postupovat dál,“ uvedla Jiřina Klčová.
Loď musí být generálně opravena každých deset let. Je z roku 2001. Od roku 2012 ji provozuje pardubický dopravní podnik. Arnošt z Pardubic má přístaviště za stadionem, jezdí směrem na Brozany, Kunětice nebo Srnojedy a nověji také čtyřhodinovou cestou do Přelouče.
10. března 2022 |