Za necelý rok a půl byl v trase obchvatu Svitav proveden archeologický výzkum,...

Za necelý rok a půl byl v trase obchvatu Svitav proveden archeologický výzkum, dělníci srovnali se zemí několik zahradních domků a do konce března budou skáceny všechny stromy. | foto: Radek Latislav, 5plus2.cz

ŘSD vypsalo tendr na obchvat Svitav, stavba začne v druhé polovině roku

  • 9
Přetížené silnici ze Svitav na Brno se do dvou let ulehčí. Ředitelství silnic a dálnic chce v druhé polovině roku zahájit výstavbu obchvatu Svitav, který odvede veškerou tranzitní dopravu z místních částí Lačnov a Lány. Řidičům by měla nová silnice začít sloužit v roce 2023.

„ŘSD zahájilo výběrové řízení na zhotovitele stavby I/43 Hradec nad Svitavou - Lačnov. Předpokládaná hodnota zakázky je 1 247,8 mil. Kč. Předpoklad zahájení je ve třetím až čtvrtém kvartálu 2021,“ uvedl na Twitteru šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Silničáři předpokládají, že zhotovitel bude znám do konce července. V červnu by už ŘSD mělo mít v rukou i pravomocné stavební povolení na celou trasu silnice. 

Hotov je záchranný archeologický průzkum a v trase silnice je už vykácena podstatná část zeleně. Bagry už loni srovnaly se zemí také několik zahrad a domků ve dvou zahrádkářských koloniích, kterými bude silnice procházet.

Stará skládka neobsahuje nebezpečný odpad

Velkou komplikací by nakonec nemusela být ani velká skládka stavebního materiálu u výpadovky na Moravskou Třebovou, na kterou loni upozornila MF DNES.

Přesně v jejím místě budou řidiči najíždět na velkou okružní křižovatku. Ta bude hlavním exitem pro auta sjíždějící do centra města nebo dál na Poličku.

Jak ukázal chemický rozbor z odebraných vzorků skládky provedený v lednu tohoto roku, žádný z analyzovaných vzorků nemá koncentraci škodlivin odpovídající nebezpečnému odpadu.

„Při průzkumu bylo provedeno sedm sond v mocnosti navážek 3 až 9 metrů a analyzováno sedm vzorků odpadů. Podle výsledků analýz je možno konstatovat, že materiál lze uložit na skládku skupiny ostatního odpadu s bližší specifikací navážka charakteru stavebního materiálu,“ uvedla Nina Ledvinová k průzkumu, který prováděla firma Ecological Consulting.

Podle odebraných vzorků se od konce 60. let po obou stranách silnice I/34 navážela stavební suť s úlomky cihel, betonu, sklovitá struska, sklo, plasty, dráty, železo, ale třeba i uhelný prach, místy jsou i kosti nebo úlomky pískovců.

Ze závěrečné zprávy, kterou má MF DNES k dispozici, vyplývá, že do míst, kde vznikne velká okružní křižovatka, bylo v minulosti technickými službami odhadem navezeno 38 až 48 tisíc metrů krychlových stavební sutě a dalšího materiálu.

Budoucí obchvat města odvede dopravu z velké části Svitav.

Dobrou zprávou je, že žádná ze sond nepotvrdila překročení limitů ropných látek, jak bylo v rámci podrobného hydrogeologického průzkumu v roce 2004 zjištěno u jednoho z vrtů.

„Sonda, která byla nejblíže pozici archivního vrtu, nepotvrdila zvýšené hodnoty polycyklických aromatických uhlovodíků,“ uvádí se ve zprávě.

Přestože silničáři žádnou ekologickou bombu v haldách stavebního odpadu během odtěžování neočekávají, firma, která zakázku zpracovávala, doporučuje během výstavby provádět kontrolní vzorky odtěženého materiálu.

„Ačkoli považujeme odebrané vzorky za reprezentativní, může být distribuce znečištění v rámci zkoumaného území natolik nehomogenní, že se variabilitu chemického složení nepodařilo odebranými vzorky postihnout,“ upozorňuje zpráva poradenské firmy v oblasti ochrany životního prostředí.

„Kolik odpadu bude nutné odtěžit a o kolik to prodraží celou zakázku oproti stávajícímu předpokladu, budeme schopni odpovědět v průběhu března,“ dodala mluvčí Nina Ledvinová.

Dokončeny by měly být brzy i výkupy pozemků. Podle informačního letáku ŘSD je smluvně ošetřeno 98 procent pozemků, byly podány dva návrhy na vyvlastnění.