U Svitav kopli na budoucím obchvatu do země, zatím jen archeologové

  • 5
Přetíženému silničnímu tahu I/43 ze Svitav na Brno by se do tří let mělo alespoň částečně ulevit. Odhrnutím prvních metrů zeminy na nultém kilometru devítiapůlkilometrového obchvatu Svitav začal v úterý archeologický výzkum za téměř 12 milionů korun. Samotná stavba by měla začít za rok.

„Začali jsme pracovat na vykoupených pozemcích. Pokud půjde vše dobře, do Vánoc odkryjeme rýhu v délce asi čtyř kilometrů, pokračovat budeme na jaře,“ řekl archeolog Ladislav Rytíř z královéhradecké univerzity, která spolu se společností Sovis zakázku vysoutěžila. 

Devět a půl kilometrů dlouhá silnice má začínat na křižovatce se silnicí I/35 a končit za železničním mostem v Hradci nad Svitavou.

Vzhledem k tomu, že v místě proběhlo jen několik málo výzkumů, jsou archeologové odkázáni hlavně na zprávy z minulosti, které jsou velice strohé.

„De facto pro všechny včetně místních bude tak trošku překvapením, co pod zemí najdeme,“ uvedl Rytíř, který bude mít se svými lidmi výzkum na starosti. 

Před samotným plošným průzkumem jednoho vytipovaného místa budou archeologové na většině trasy provádět zkušební rýhování.

„V místech, kde neočekáváme až tak intenzivní osídlení, ať už pravěké nebo středověké, provedeme pouze pásovou sondu v šíři dvou metrů po obou stranách plánované komunikace. Půjde o devět kilometrů dlouhou rýhu na již vykoupených pozemcích. Ty ostatní budeme samozřejmě kontrolovat a výzkum na nich provedeme později,“ uvedl k naplánovaným pracím Rytíř.

Archeologové však nepředpokládají, že by se na polích u Svitav zdrželi déle než do léta příštího roku. 

Budoucí obchvat města odvede dopravu z velké části Svitav.

„Nechci předjímat, ale z odborného hlediska to nebude složitý výzkum, takže práce by měly postupovat docela rychle. Teoreticky je možné, že skončíme za kratší dobu,“ uvedl archeolog.

Dobrou zprávou je, že dostatek peněz je i na samotnou stavbu, která by měla začít zhruba za rok. 

„Za rok touto dobou, pokud budeme mít všechna stavební povolení a vykoupené pozemky, bychom chtěli začít se samotnou stavbu. Zdroje jsou na stavbu alokovány,“ sdělila za Ředitelství silnic a dálnic Dagmar Buchtelová.