Nová silnice, která začíná jen půl kilometru od hranic Pardubického a Středočeského kraje, znamená pro obec úlevu od tranzitní dopravy a pro řidiče zase bezpečnější cestování po širší vozovce.
„Komunikace vede podél železničního koridoru a za obcí se napojuje na stávající silnici ve směru na Chvaletice a jejich obchvat. Pohodlí pro řidiče zaručuje rozšíření vozovky na 9,5 metru. Rozpočet stavby stoupl nakonec až na 264,5 milionu korun bez DPH nejen kvůli zvýšení cen materiálů a válce na Ukrajině, ale i nepředvídatelným situacím na stavbě,“ sdělil náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Michal Kortyš.
Obchvat Kojic
|
Za zvýšením původně vysoutěžené částky 232 milionů korun bez DPH stál i původní projekt, na jehož špatnou kvalitu si při slavnostním zahájení stavby v září 2021 náměstek Kortyš stěžoval. Projekt například neřešil přeložky elektrického vedení na domech určených k demolici.
Pardubický kraj proto s původním projektantem smlouvu ukončil a najal novou projekční kancelář. Stavbaři se museli vyrovnat s poměrně složitým terénem, kterým silnice podél železničního koridoru prochází.
Část obchvatu totiž vede po náspu přes rybníky a mokřady a pro projektanty i stavebníky byla stavba výzvou.
„Samotné řešení přeložky silnice slibovalo velmi zajímavé a nelehké zakládání tělesa vozovky včetně doprovodných staveb. Pevně věříme, že souběh silnice s železničním koridorem je pro obec tím nejlepším řešením,“ uvedl Richard Čapek za zhotovitelskou společnost Chládek & Tintěra, která se o zakázku podělila s firmou Metrostav Infrastructure.
Na novou silnici propojující Pardubicko a Kolínsko čekali hlavně obyvatelé Kojic.
„Obec trpěla kamionovou dopravou a silnice na průtahu obcí byla v některých úsecích opravdu úzká. Některé domy jsou na ni vyloženě nalepené a majitelé už je ani neopravovali, zůstaly prázdné. Věřím, že otevření obchvatu bude velkou úlevou pro ty, kteří u průtahu obce žijí, a do opuštěných nemovitostí se opět vrátí život,“ uvedl David Morávek, starosta obce, kterou do této doby projíždělo 3 600 aut za den.
Ode dneška klid v obci zajišťují také protihlukové stěny o celkové délce 330 metrů.
„Moc to nečtěte, chlapi!“ Politikův žert zhořkl, obchvat se pořádně prodražil |
Obchvat Kojic, na který 182 miliony korun přispěla Evropská unie, byl zároveň poslední modernizační stavbou od krajských hranic po křižovatku se silnicí I/2. Po zprovoznění navázal na obchvat Chvaletic zprovozněný v roce 2010. Dnes je celý desetikilometrový úsek silnice II/322 přestavěn v mnohem bezpečnější kategorii S 9,5.
„Obchvat Kojic je první velkou stavbou, kterou se nám v letošním roce podařilo dokončit a uvést do provozu a jednoznačně patří vedle přivaděčů na dálnici D35 mezi ty nejzásadnější a v mnoha ohledech z hlediska přípravy a následné realizace mezi nejnáročnější,“ sdělil hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
Pardubický kraj v současnosti staví obchvaty Rokytna a Dašic, které jsou zároveň přivaděči k dálnici D35.