Začala dostavba obchvatu Chrudimi, kvůli letišti má upravenou trasu

  8:14
Už za dva roky by se řidiči jedoucí po hlavním tahu z Vysočiny nebo od Pardubic měli zcela vyhnout Chrudimi a Slatiňanům. Silničáři zahájili stavbu dlouho očekávané silnice.
Na staveniště druhé části obchvatu Chrudimi vyjela po slavnostním zahájení...

Na staveniště druhé části obchvatu Chrudimi vyjela po slavnostním zahájení stavební technika. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

V pondělí uplynuly již čtyři roky od chvíle, kdy řidiči poprvé otestovali první část obchvatu Chrudimi. Od té doby je na dosavadním konci čeká prudká zatáčka a nájezd zpět na křižovatku s výpadovkou na Vysoké Mýto. 

Příprava finální části se protáhla, ale za betonovými svodidly se začal budovat druhý úsek dlouhý téměř 4,6 kilometru, který vyústí až za Slatiňany. Ke zprovoznění má podle smlouvy dojít za 24 měsíců.

„Pokud zůstane suchá zima, tak je to ideální pro zemní práce. Na skrývku ornice dojde v době, kdy je půda sice promrzlá, ale není nasátá vodou,“ prohlásil šéf pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Bohumil Vebr při středečním slavnostním zahájení stavby.

Stavba není příliš náročná a složitá. Postaveno bude pět mostů, mezi něž patří třeba přemostění železniční trati spojující Pardubice a Havlíčkův Brod. Most překlene koleje nedaleko slatiňanského nádraží.

Silničáři stihli navrhnout lepší křižovatku

„Problém byl trochu s přistávací dráhou letiště, jelikož tam je naváděcí paprsek. Museli jsme proto trasu snížit, aby poté doprava nenarušovala provoz,“ upřesnil Vebr.

V průběhu přípravy projektanti mírně upravili původní plány, do kterých zahrnuli přímé napojení od Orle (ze silnice II/358) na trasu obchvatu směrem na Pardubice. Původně se mělo najíždět z druhé strany, čímž by však museli řidiči nebezpečně křížit hlavní trasu, a tak se plány raději překreslily.

„Počítali jsme s tou větví samostatně. Ale odsouváním realizace jsme ji stihli přidat do projektu, získat stavební povolení a je součástí stavby,“ řekl Vebr.

Závěrečná příprava šla silničářům celkem hladce. Výkupy pozemků dokončilo ŘSD letos v červnu. O měsíc později bylo vydáno stavební povolení. Soutěž na stavitele vypsalo ŘSD koncem srpna. V polovině října pak silničáři otevřeli obálky. Celkem se o stavbu ucházelo šest sdružení firem.

Centrální komise ministerstva dopravy z nabídek jako nejvýhodnější vyhodnotila tu, kterou předložily firmy M-Silnice a Eurovia, které za stavbu obdrží podle smlouvy bezmála 442 milionů korun bez DPH. Smlouvu podepsalo ŘSD s vítězem teprve tento měsíc. Původní propočty silničářů v zadání zakázky počítaly s tím, že obchvat vyjde na více než 570 milionů. Předtím však ŘSD dlouho odhadovalo cenu na 310 milionů.

Obchvat Chrudimi a Slatiňan

V této trase povede druhá část obchvatu Chrudimi.

Stavba 4 563 metrů dlouhé silnice I/37 navazuje na první část obchvatu Chrudimi, která byla otevřena v roce 2015. Po jejím dokončení se řidiči budou moci vyhnout městům Chrudim a Slatiňany po silnici dlouhé 10,5 kilometru. 

Nejde o složité dílo, délka mostů bude činit 207 metrů, na trase je jedna mimoúrovňová křižovatka u Slatiňan a tři protihlukové stěny. Cena stavby podle smlouvy činí 442 milionů korun bez DPH. Silnici  postaví sdružení firem M-Silnice a Eurovia. První auta po druhé části obchvatu by měla vyjet na konci roku 2021.

„Přepočítaly se ceny na současnou úroveň. Odpovídá to nynějším cenám na trhu,“ řekl již dříve Vebr. Podle něho během posledních dvou let vzrostly ceny materiálu a práce o zhruba dvacet procent.

Přínosy první části obchvatu již obyvatelé druhého největšího města v kraji pocítili. Podle sčítání dopravy z roku 2016 využívá novou silnici přes 8,5 tisíce aut, která by jinak dál projížděla ulicemi města.

Z tohoto počtu je bezmála 1500 kamionů. Ty cestu přes chrudimský obchvat hojně využívají i jako propojku mezi D35 a I/35 do doby, než se otevřou první úseky dálnice z Opatovic do Ostrova.

Zatímco šoféři kamionů se po sjezdu z první části obchvatu po silnici I/37 nadále proplétají městem, řidiči osobních aut si brzy našli rychlejší alternativu. Z křižovatky sjedou na silnici třetí třídy směrem na Tři Bubny, pak dále pokračují kolem Vlčnova do Slatiňan, nebo přes obce Orel a Kunčí zpět na I/37.

Autor:
  • Nejčtenější

Pardubice rozhodly šest vteřin před koncem, Sparta vyhrála v prodloužení

16. března 2024  14:50,  aktualizováno  22:29

Také druhé zápasy čtvrtfinále hokejové extraligy nabídly dramatickou a velmi vyrovnanou podívanou....

Vydřené výhry favoritů. Sparta slaví na nájezdy, Pardubice rozhodly v nastavení

15. března 2024  17:50,  aktualizováno  22:52

Do boje o titul v pátek poprvé vyrazili ti největší favorité. Oba uspěli. Čtvrtfinále hokejové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čtvrtfinále podle předpokladů. Fanoušci se těší na derby, Spartu čeká Liberec

12. března 2024  20:57

Čtyři nejlepší týmy základní části si před play off hokejové extraligy užily několik dní odpočinku...

Tři adepti na titul. Jako ve fotbale. Rodí se v hokejové extralize nová dominance?

15. března 2024  10:19

Tak výrazně odskočené trio extraliga nepamatuje. Čtvrtá Kometa ztratila v základní části na čelo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Žamberku vyrábějí sajdkáry 67 let. Nově budou k mání pro český elektroskútr

18. března 2024

Výrobce prvního českého elektrického mopedu Mopedix, který vstoupil na trh loni v červnu, chce...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Tunel, který dělá potíže. Metrostav má námitky proti výběrovému řízení

18. března 2024  15:22

Metrostav podal námitky proti výsledku výběrového řízení na stavbu dálničního tunelu Homole u...

Nová psychiatrie i přestavba Automatických mlýnů. EU poslala do kraje 70 miliard

18. března 2024  11:12

Za dvacet let od vstupu Česka do Evropské unie získal Pardubický kraj a velká města v regionu 70...

Vondráček: Freibergs jako komik. Trefil jsem ho na hrudník, chytal se za hlavu

18. března 2024  9:39

V jeho hlavě možná nejdřív zavládlo velké zklamání, když v prosinci nefiguroval v plánech...

V Žamberku vyrábějí sajdkáry 67 let. Nově budou k mání pro český elektroskútr

18. března 2024

Výrobce prvního českého elektrického mopedu Mopedix, který vstoupil na trh loni v červnu, chce...

Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!
Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!

Hledáte udržitelnou a kvalitní hygienickou péči pro sebe i vaše miminko? Už dál nemusíte. Zapojte se do testování a vyzkoušejte produkty ECO by...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...