Sobota 25. ledna 2020, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. ledna 2020 Miloš

Chrudim chce severní obchvat, plány ale blokuje nevyužívaná železnice

  9:14aktualizováno  9:14
Ještě před koncem tohoto roku by měla začít dlouho očekávaná dostavba chrudimského obchvatu, která se u Slatiňan napojí na silnici I/37. Chrudimští radní se ale nyní zabývají i plánovanou severní částí obchvatu města.

Železniční trať z Chrudimi na Heřmanův Městec slouží jako záložní pro strategický velkosklad pohonných hmot. | foto: MF DNES

Přibližně pět kilometrů dlouhá silnice by měla vést od mimoúrovňové křižovatky ve Vestci až na silnici I/17 mezi Markovicemi a obcí Bylany.

„Měl jsem kvůli tomu schůzku s ministrem dopravy a ředitelem Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Byli bychom rádi, aby poslední etapu obchvatu dotáhli do finále. I po dokončení druhé větve obchvatu bude stále doprava Čáslav - Vysoké Mýto proudit přes naše širší centrum. Ministr dopravy to podporuje,“ uvedl starosta Chrudimi František Pilný.

Díky severnímu úseku obchvatu Chrudimi, který by ústil i do velké průmyslové zóny, by se zbavilo centrum kamionů včetně konvojů, které přes tamní kruhové křižovatky velmi složitě převážejí obří tubusy pro větrné elektrárny.

Všechny plány ale roky blokuje nevyužitá železnice vedoucí z Chrudimi do Heřmanova Městce. Už od roku 2010 po trati nejezdí žádní cestující. Ani po devíti letech se Pardubický kraj, Správa železniční dopravní cesty ani jiné státní instituce nedohodly co s ní.

Na konci ledna by mělo být jasno

Pro Chrudim to je velký problém, protože dokud ŘSD nebude vědět, zda bude muset budovat nákladné přemostění tratě, nic se nepohne dopředu. „Na konci ledna bychom se měli sejít a říct si, zda trať ano, nebo ne, a podle toho se rozhodnout dál,“ řekl Pilný.

„Určitě je pro nás výhodnější, kdyby byla trať zrušena. Chceme, aby napojení do průmyslové zóny bylo co nejkratší, aby veškerý tranzit z průmyslové zóny vůbec nezatěžoval město, a tato trať nám překáží,“ uvedl místostarosta Chrudimi Pavel Štěpánek. Navíc stavba by se podle něj díky zániku trati podstatně zlevnila.

Kudy severní obchvat Chrudimi povede, neví zatím ani Ředitelství silnic a...

Kudy severní obchvat Chrudimi povede, neví zatím ani Ředitelství silnic a dálnic, které na letácích z různých časových období zakreslilo přeložku silnice I/17 na dvou různých místech. Co jisté je, že začínat bude na okružní křižovatce u Vestce.

Již několik let trvá stav, kdy správa železnic hovoří o prodeji trati, ale reálně se nic neděje. Existují jen dohady, zda Správa státních hmotných rezerv nebude žádat, aby koleje zůstaly kvůli napojení skladu v Kostelci u Heřmanova Městce. 

Další neznámou na trase obchvatu je takzvaná Ostřešanská spojka, tedy nová trať spojující Chrudim a Pardubice, o níž není jisté, zda se někdy bude stavět.

A stejně tak není jisté, zda severní obchvat Chrudimi bude muset prostor možné budoucí tratě do Pardubic přemostit.

Starosta Chrudimi František Pilný uvedl, že poslední část obchvatu by měla stát 160 až 250 milionů korun. Podle Štěpánka stavba přichází v úvahu v horizontu pěti až deseti let.

  • Nejčtenější

Pivo na rok poctivý majitel večerky nevypije, prodá ho a peníze dá dětem

Majitel pardubické večerky, který před Vánocemi našel ve svém obchodě obálku s výplatou, dostal od humpoleckého...

Premium

Z vrcholu střemhlav až na dno. Co zadupalo prestiž pardubického hokeje

Před necelými osmi lety v pardubické kabině bouchalo šampaňské a kouřily se doutníky. V té době nic nového. Pardubice...

Mohla tomu zabránit řada lidí, hájí se žena souzená za pád sochy na dítě

U Okresního soudu ve Svitavách začalo hlavní líčení v případu tříletého chlapce, na kterého v září 2018 spadla na...

Dynamo Pardubice nehospodárně rozhazovalo, říká primátor. Sám byl u toho

Způsob odchodu Martina Sýkory ze židle generálního ředitele Dynama Pardubice lze považovat za drsný. Primátor města...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pardubické nádraží čeká velká oprava, práce začnou v chátrajícím hotelu

Železniční nádraží v Pardubicích čekají letos hned dvě velké stavební akce. Správa železnic chce zahájit rekonstrukci...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Mýto si připomnělo odchod okupantů. Běž domů, Ivane, skandovali lidé

Na den přesně po třiceti letech lidé ve Vysokém Mýtě demonstrovali za odchod okupačních vojsk. Symbolicky si tak...

Pardubické nádraží čeká velká oprava, práce začnou v chátrajícím hotelu

Železniční nádraží v Pardubicích čekají letos hned dvě velké stavební akce. Správa železnic chce zahájit rekonstrukci...

VIDEO: Kometa vyjela do Pardubic expresem, fanouškům jízdenky losovala

Potřetí v historii vypravila z Brna hokejová Kometa speciální vlak Kometa expres se šestnácti vagony, kterým hokejisté...

Nejvyššímu žalobci vadí, že voják z Ukrajiny nebyl odsouzen za terorismus

Nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman podal dovolání v neprospěch Erika Eštua odsouzeného za účast v bojích na Ukrajině...

Randstad s.r.o.
Manažer kvality s AJ

Randstad s.r.o.
Pardubický kraj
nabízený plat: 50 000 - 60 000 Kč

Najdete na iDNES.cz