Ministr dopravy Vít Bárta

Ministr dopravy Vít Bárta | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Obchvat bude, slíbil Chrudimi ministr Bárta

  • 117
Obchvat Chrudimi, kterému kvůli úsporám hrozilo odložení výstavby, se bude budovat dál. "Dokončíme ho," slíbil při debatě s občany ministr dopravy Vít Bárta, který je na návštěvě na východě Čech. Obchvaty měst zadušených dopravou považuje za svou prioritu.

Chrudimskému projektu prospělo, že je po teoretické stránce připravený. "Prostě obchvat bude. Je to rozestavěné a je to efektivní," prohlásil při debatě s občany Chrudimi ministr.

Ředitel pardubické správy Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr dodal, že dodavatelská firma slíbila poskytnout na vybudování obchvatu slevu 14 procent. Stát dá na stavbu v letech 2012 a 2013 dvakrát půl miliardy korun.

Chrudimský sál pro zhruba stovku lidí nebyl podle reportéra MF DNES při debatě s ministrem zaplněný, navíc významnou část publika tvořili politici a úředníci. Ale na dotazy z pléna došlo.

"Bude obchvat pokračovat do Slatiňan?" zněl jeden z nich. "To vám neslíbím," opáčil Bárta. Vebr doplnil, že chrudimský úsek bude hotov v roce 2013, odhad dalšího vývoje by se prý podobal věštění.

Co naopak ministr slíbit odmítl, je řešení dalšího boláku přímo v krajském městě. Na křižovatce u pardubické továrny Paramo se denně tvoří zácpy, chybí rozdělení do více pruhů.

Třetí patro křižovatky u Opatovic se stavět nebude

Podle Bárty mají stavby obchvatů přednost nejen v Pardubickém kraji. Pracovní skupina určí, které jsou nejdůležitější. Naopak se nebude stavět třetí patro křižovatky v Opatovicích nad Labem k rychlostní silnici R35.

Náměstek Ivo Toman a ministr dopravy Vít Bárta (vpravo) na křižovatce u Opatovic nad Labem.

Náměstek Ivo Toman a ministr dopravy Vít Bárta (vpravo) na křižovatce u Opatovic nad Labem.

Ministr soudí, že by v budoucnu mohl třetí patro křižovatky postavit soukromý investor. Před několika týdny se sice začalo stavět, ale asi po měsíci Bárta tuto stavbu společně s jinými silnicemi v Česku zastavil.

JEZ BÁRTA CHCE

Pohnout by se podle Víta Bárty v budoucnosti mělo i tolik diskutované splavnění Labe do Pardubic. Ministr vidí plavbu jako způsob, jak dostat ze silnic těžké kamiony.

Proti se naopak staví ekologové. Tři aktivistické organizace se nedávno odvolaly proti povolení výjimky na stavbu v lokalitě Slavíkových ostrovů u Přelouče, kde žijí například kolonie motýlů modrásků.

"Peníze, které jsou teoreticky určeny na třetí patro křižovatky, je lepší použít na konkrétní obchvaty obcí a měst, které budou mnohem více sloužit lidem než to třetí patro," zdůvodnil Bárta.

Další příprava R 35 však podle ministerstva neusne. V připravovaném státním rozpočtu na příští rok jsou blokované peníze na výkup pozemků.

"Poprvé v historii tak budeme moci začít s výkupy pozemků. Objem potřebných milionů tam zatím je," řekl náměstek ministra dopravy Ivo Toman.

V Hradci se Bárta zajímal také o D11

Ministr dnes navštívil také sousední Královéhradecký kraj. I tam sliboval obchvaty, což je palčivý problém třeba v Náchodě. Ve čtvrtek tam kvůli tomu lidé blokovali silnici do Polska. (více o blokádě čtěte zde).

Bárta chce také dotáhnout dálnici D11 až do Hradce. "Mojí osobní prioritou je domluvit se s Ludmilou Havránkovou," poukázal ministr na pozemkové spory s farmářkou, které výstavbě dálnice brání. Seznámil se také s řešením dálnice na polské straně.

Chrudim leží na silnici I/37, spojnici východu Čech s Vysočinou.

, ,