Nadšenec opravil cvičný kluzák německé Luftwaffe

  8:31
Cvičný německý kluzák, který vyráběla za války vrchlabská automobilka, bude mít obnovenou premiéru. Nadšenec z Mistrovic mu vrací podobu z roku 1944.
Vladko Vácha s německým kluzákem

Vladko Vácha s německým kluzákem | foto: Petr Broulík

Majitel soukromého muzea a odborník na letouny Vladek Vácha se pustil do rekonstrukce unikátu, který představuje vojenskou historii druhé strany největšího vojenského konfliktu.

Nadšenec dává do původní podoby cvičný kluzák německé Luftwaffe nazvaný Grunau Baby IIb. První lety ve vzduchu v něm za války absolvovali noví němečtí piloti před tím, než zasedli do kokpitů motorových stíhaček a bombardérů.

Cvičné kluzáky vyráběla pro německou Luftwaffe od zabrání Sudet v roce 1938 vrchlabská automobilka Petera. „Majitel firmy musel po válce do odsunu, za války vyráběl pro nacistické letectvo všechny školicí zařízení,“ říká Vladek Vácha, který představil část rekonstruovaného kluzáku stovkám návštěvníků srpnové Cihelny 2018 v Králíkách.

„Na kluzácích vedení německého letectví lustrovalo, kdo z budoucích letců na létání má. Tyto kluzáky se ale dodávaly Německu už před válkou, jejich konstrukce vznikla v roce 1934. A protože tam byla vojenská motorová letadla jako důsledek přísných podmínek po první světové válce omezena, dá se říci, že létáním na těchto kluzácích prošel před válkou každý zkušený válečný letec,“ říká Vácha.

Dodává, že na kluzácích od Petery se v roce 1944 přeškolovali piloti, kteří měli létat také s novými raketovými Messerschmity 163, které měly být jednou ze superzbraní, jež nacisté za války vyvíjeli. „Ty měly raketový motor, ale měly přistávat jako kluzáky,“ vysvětluje.

Letoun opraví, už ale nevzlétne

Nadšenci z Váchova soukromého vojenského muzea získali kluzák před několika měsíci. „Hned jsme se na něj vrhli, už jsme na něm oddělali na tři sta hodin práce, až se bývalí majitelé vraku tomu tempu diví. Koupili jsme ho v Hranicích, kde sloužil jako předloha pro výrobu letuschopné repliky. Ti ho získali v Německu, kde ho opatroval majitel, který už s létáním skončil,“ říká Vácha, který opravuje historickou vojenskou techniku na své chalupě v Mistrovicích.

Aby kluzák vypadal jako v roce 1944, je třeba na něm ještě dokončit trup. Zvažuje, zda nechat část jedné strany trupu včetně části kabiny pilota v podobě řezu.

„Tato úprava bodovala v létě u tří tisíc lidí na leteckém dnu v Žamberku. Ale nejdříve děláme repliky řízení a kování, na které jsme získali původní výkresy. Na stroji je ještě spousta práce, například výroba přistávací lyže, na obnově křídel jsme ještě vůbec nepracovali. Jen jejich potažení dost stojí. A půlka pravého křídla se rozpadá, protože do něj natekla voda,“ říká Vácha.

Letoun už se ale do oblak nepodívá, a to kvůli vlhkosti. 

Materiály už neprošly zkouškami a letoun nesmí do vzduchu. To by musela vzniknout úplně nová replika.

Křídla kluzáku Luftwaffe dostanou původní potahová plátna, ale lepit je budou nadšenci novými lepidly. Části dřevěného letounu totiž spojuje původní kostní klih z rozvařených kostí a chrupavek a ten napadají brouci a časem degraduje.

Kluzák se dostal k Vladku Váchovi s původní přístrojovou deskou i s „křestním listem“. Firma Petera ho vyrobila v roce 1944.

„Právě do stavu z toho roku ho chceme dát. Zvažovali jsme, zda mu dáme české barvy, v jakých létal tento typ u nás po válce, ale chceme být co nejvíce věrní. A tento konkrétní stroj u nás nebyl, přestože po válce věnoval maršál Koněv jako dar Československu pro obnovení letectví na tři stovky těchto typů ukořistěných kluzáků. V roce 1953 je však stát nechal zlikvidovat stejně jako veškerou kořist po německé armádě,“ popisuje Vácha.

Když nadšenci pátrali po dalších těchto letounech firmy Petera Flugzeubaug, zjistili, že jeden stroj je v mnichovském muzeu a jeden vlastní od roku 1946 v původních béžových barvách i národní letecké a kosmické muzeum v americkém Washingtonu. To letoun získalo od americké armády, která ho do Států dopravila jako kořist a také ho testovala.

„S americkým muzeem také rekonstrukci konzultujeme,“ říká Vácha.
V tomto roce bude možno ještě trup unikátního letadla zhlédnout na modelářské akci Žamberecký divočák 2018, který se uskuteční 1. prosince v Žamberku.

Autor:
  • Nejčtenější

Největší hokejová hala světa? Valili jsme oči, přiznává pardubická radnice

Do nové haly pro Dynamo Pardubice se má vejít až 22 296 fanoušků a byla by tak největší hokejovou arénou na světě. Chce ji postavit majitel klubu Petr Dědek, který plán představil zastupitelům města....

2. října 2024  15:12

Odvážný plán. Pardubice chtějí postavit největší hokejovou arénu na světě

Plánovaná nová hokejová aréna v Pardubicích by mohla pojmout až 22 296 diváků. Dokončena by měla být v srpnu 2027, podle kapacity by se jednalo o největší halu na světě. Majitel klubu Petr Dědek...

27. září 2024  9:53

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sparta ve šlágru vynulovala Pardubice. Litvínov má rekord, slaví také Třinec

Šlágr šestého kola hokejové extraligy ovládla jednoznačně Sparta, která v Pardubicích zvítězila 4:0. Litvínov zůstává i nadále stoprocentní, když přetlačil Olomouc 2:1, mistrovský Třinec si poradil s...

29. září 2024  15:20,  aktualizováno  21:44

Pardubice dotáhly velký obrat, Litvínov ovládl i derby. Třinec padl v Boleslavi

Hokejisté Litvínova i po 5. kole extraligy pokračují v suverénní jízdě, v domácím podkrušnohorském derby jasně porazily Karlovy Vary 5:2. Atraktivní duel plný zvratů se hrál ve Vítkovicích, kde...

27. září 2024  17:20,  aktualizováno  21:27

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Obchvat Přelouče a nový přístav. Plán splavnění Labe rozhodne ohrožený modrásek

Splavnění Labe do Pardubic se posunulo o další krok. Pardubický kraj a ministerstvo pro životní prostředí teď budou opět po řadě let posuzovat návrh investora na výstavbu nového plavebního stupně v...

2. října 2024

Soud kouči Varaďovi kompenzaci 11 milionů od Pardubic nepotvrdil, spor pokračuje

Pardubický hokejový klub uspěl u odvolacího Krajského soudu v Pardubicích ve sporu s bývalým trenérem Václavem Varaďou. Kouč požaduje po Dynamu kompenzaci 11,6 milionu korun za předčasné ukončení...

3. října 2024  10:39,  aktualizováno  11:48

Jízda pokračuje. Písek zvítězil i na hřišti dosud neporaženého Děčína

Písečtí basketbalisté v souboji dosud neporažených týmů ve 4. ligovém kole vyhráli 97:85 v Děčíně. Tabulku tak se čtyřmi vítězstvími před Nymburkem a Ústím nad Labem, které dosud také neprohrály, ale...

2. října 2024  21:18,  aktualizováno  22:41

Chrudimští fotbalisté vévodí druhé lize, Zbrojovka je předposlední

Chrudimští fotbalisté zvítězili v 9. kole druhé ligy na hřišti Vyškova 3:0 a díky lepšímu skóre vystřídali na prvním místě tabulky Zlín. Dosud neporažený favorit soutěže nastoupí proti poslední...

2. října 2024  18:21,  aktualizováno  20:53

Největší hokejová hala světa? Valili jsme oči, přiznává pardubická radnice

Do nové haly pro Dynamo Pardubice se má vejít až 22 296 fanoušků a byla by tak největší hokejovou arénou na světě. Chce ji postavit majitel klubu Petr Dědek, který plán představil zastupitelům města....

2. října 2024  15:12

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Velký průzkum mezd. Kolik berou v IT, bankách, právníci či zdravotníci

Rozsáhlý průzkum personální agentury Grafton Recruitment zmapoval letos finanční ohodnocení pracovních pozic napříč...

Konec platebních karet? Bankám vadí jejich monopol, pracují na alternativě

Premium Evropské banky se již nějakou dobu snaží vyšachovat ze hry bezmála monopolní poskytovatele platebních karet – firmy...

Exministr Ivan Pilip se na Petříně oženil s mladou přítelkyní Dominikou

Bývalý ministr školství a financí v Klausově vládě Ivan Pilip (61) se podruhé oženil. Vzal si přítelkyni Dominiku, s...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...