Nádraží z roku 1874 nezbouráme, ale opravíme, dohodli se ministři

  13:15aktualizováno  16:51
Od úvah o demolici k projektu na opravu fasády a modernizaci interiéru z dob císaře pána. Tak se po letech otočil osud nádraží v Ústí nad Orlicí. Ministři dopravy a kultury se dohodli, že nádražní budovu na ostrově mezi kolejemi železničního koridoru budou dál používat cestující.

Nádraží v Ústí nad Orlicí se nachází na ostrůvku mezi dvěma kolejemi. | foto: MÚ Ústí nad Orlicí

Ministr kultury Jiří Besser z TOP 09 informoval, že se shodl s ministrem dopravy Vítem Bártou z Věcí veřejných, že o kulturní památku je třeba pečovat a zachovat její původní účel.

"Navrhl jsem panu ministrovi, aby se České dráhy, kde je ministerstvo dopravy největším akcionářem, nechovaly k budově nádraží macešsky. A on je tomu nakloněn," řekl Besser v ČRo1-Radiožurnálu.

Dodal, že oba resorty teď připravují společný projekt. Peníze na jeho financování budou muset z valné části najít dráhy ve svém rozpočtu. Ministerstvo kultury může přispět z fondu nejnutnějších oprav a nabízí vstřícnost památkářů.

"Moje představa je, že plášť by měl být zachován a vnitřek využit pro moderní odbavování lidí, případně malá část pro úřední činnost," řekl Besser v Radiožurnálu.

Zastánci: Lépe to dopadnout nemohlo

Tento postoj, výrazně odlišný od stanoviska ministerstva kultury v minulých letech, potěšil zastánce nádraží z občanského sdružení Nádraží nedáme.

"Jsem z toho zaskočený, nepočítal jsem s tím. Myslel jsem, že se tomu budou ministři věnovat až po komunálních volbách. Nemohlo to dopadnout líp," řekl MF DNES nadšený předseda sdružení Martin Kadrman.

Je dobrý nápad, nasypat desítky milionů korun do rekonstrukce historické nádražní budovy v Ústí nad Orlicí?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 3. listopadu 2010. Anketa je uzavřena.

Ano 758
Ne 223

Ten se angažoval také v boji o citlivou rekonstrukci pražského Karlova mostu. Za zachování budovy z roku 1874 organizoval protesty nebo internetovou petici, pod kterou se podepsalo téměř 17 tisíc lidí.

Město a Správa železniční dopravní cesty prosazovaly demolici a stavbu nové nádražní budovy. Dlouhodobým plánem totiž je celé nádraží modernizovat tak, aby tudy mohla jezdit pendolina rychlostí 160 km/h.

To bude znamenat přestavbu kolejí a posunutí celého prostoru stanice. Měla by se zvýšit bezpečnost, lidé půjdou podchody, auta pojedou po nadjezdu. Celý záměr ale bude stát dvě miliardy korun.

"Opravit budovu je strašně málo. Nutnost je zachovat projekt přestavby nádraží, vybudovat parkoviště," odmítá nízké cíle starosta Ústí Richard Pešek. Dnešní výrok ministrů nicméně považuje i za svoji zásluhu. Prý myšlenku prosazoval u jejich náměstků.

Peníze? Musí se najít

Otázkou zůstává, kolik bude rekonstrukce historické nádražní budovy stát a kdo ji zaplatí. "Věřím, že v rozpočtu Českých drah se peníze najdou. Kromě toho existují daňové úlevy pro majitele kulturních památek a možnost čerpání z havarijního programu ministerstva kultury," uvedl v Radiožurnálu ministr kultury Besser.

Dodal, že pokud České dráhy připraví dobrý projekt, na němž se bude podílet i meziresortní komise, mohou z havarijního programu čerpat peníze už příští rok.

Autoři: ,

Nejčtenější

Jágrova show. Čtyřmi góly vrátil Kladno do extraligy, Chomutov sestupuje

Jaromír Jágr slaví společně s kladenskými spoluhráči gól v síti Českých...

Pětileté čekání je u konce. Hokejové Kladno slaví v 10. kole baráže triumf v Českých Budějovicích 4:2 a s ním i návrat...

Při jezdeckých závodech v Pardubicích zemřela jezdkyně, zavalil ji kůň

JEZDECTVÍ. Japonec Jošiaki Oiwa padá z koně při jezdecké všestrannosti v...

Na následky úrazu při jezdeckých závodech v neděli v Pardubicích zemřela jezdkyně. Neštěstí se podle prohlášení...

Na chodníku v centru Pardubic si někdo přimaloval parkovací místo

Nové místo k stání si u podchodu pod ulicí Karla IV. v Pardubicích vytvořil...

Úředníci prvního městského obvodu v Pardubicích řeší neobvyklý případ lidové tvořivosti. Zřejmě majitel auta si na...

Barážová proměna. Teď je v Pardubicích veselo. Ale co za rok?

Pardubický kapitán Tomáš Rolinek slaví udržení v extralize po triumfu v...

Ne každý horor má šťastný konec. Hokejistům Pardubic se však této přízně osudu tentokrát dostalo. Hluboká výsledková...

Cizinci se po autonehodě u Vysokého Mýta lekli zdravotníků a utekli

Nehoda osobního auta a dodávky u Cerekvice nad Loučnou.

Hned tři nehody po sobě se staly odpoledne na hlavní silnici I/35 u Vysokého Mýta. Přestože jedna z nich skončila jen...

Další z rubriky

Vysoké protihlukové stěny v České Třebové nebudou, vybrat si mají lidé

Tykačova ulice je jedním z míst v České Třebové, kde má pětimetrová zeď...

Až pět metrů vysoké protihlukové stěny, které Správa železniční dopravní cesty navrhovala postavit jako součást...

Při jezdeckých závodech v Pardubicích zemřela jezdkyně, zavalil ji kůň

JEZDECTVÍ. Japonec Jošiaki Oiwa padá z koně při jezdecké všestrannosti v...

Na následky úrazu při jezdeckých závodech v neděli v Pardubicích zemřela jezdkyně. Neštěstí se podle prohlášení...

Dobrovolně neodstoupím, říká manažer pardubického Dynama Salfický

Dušan Salfický

Pardubické hokejové Dynamo má za sebou nejhorší sezonu v historii, byť se klub nakonec v nejvyšší soutěži udržel....

Najdete na iDNES.cz