Nádraží z roku 1874 nezbouráme, ale opravíme, dohodli se ministři

  13:15aktualizováno  16:51
Od úvah o demolici k projektu na opravu fasády a modernizaci interiéru z dob císaře pána. Tak se po letech otočil osud nádraží v Ústí nad Orlicí. Ministři dopravy a kultury se dohodli, že nádražní budovu na ostrově mezi kolejemi železničního koridoru budou dál používat cestující.

Nádraží v Ústí nad Orlicí se nachází na ostrůvku mezi dvěma kolejemi. | foto: MÚ Ústí nad Orlicí

Ministr kultury Jiří Besser z TOP 09 informoval, že se shodl s ministrem dopravy Vítem Bártou z Věcí veřejných, že o kulturní památku je třeba pečovat a zachovat její původní účel.

"Navrhl jsem panu ministrovi, aby se České dráhy, kde je ministerstvo dopravy největším akcionářem, nechovaly k budově nádraží macešsky. A on je tomu nakloněn," řekl Besser v ČRo1-Radiožurnálu.

Dodal, že oba resorty teď připravují společný projekt. Peníze na jeho financování budou muset z valné části najít dráhy ve svém rozpočtu. Ministerstvo kultury může přispět z fondu nejnutnějších oprav a nabízí vstřícnost památkářů.

"Moje představa je, že plášť by měl být zachován a vnitřek využit pro moderní odbavování lidí, případně malá část pro úřední činnost," řekl Besser v Radiožurnálu.

Zastánci: Lépe to dopadnout nemohlo

Tento postoj, výrazně odlišný od stanoviska ministerstva kultury v minulých letech, potěšil zastánce nádraží z občanského sdružení Nádraží nedáme.

"Jsem z toho zaskočený, nepočítal jsem s tím. Myslel jsem, že se tomu budou ministři věnovat až po komunálních volbách. Nemohlo to dopadnout líp," řekl MF DNES nadšený předseda sdružení Martin Kadrman.

Je dobrý nápad, nasypat desítky milionů korun do rekonstrukce historické nádražní budovy v Ústí nad Orlicí?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 3. listopadu 2010. Anketa je uzavřena.

Ano 758
Ne 223

Ten se angažoval také v boji o citlivou rekonstrukci pražského Karlova mostu. Za zachování budovy z roku 1874 organizoval protesty nebo internetovou petici, pod kterou se podepsalo téměř 17 tisíc lidí.

Město a Správa železniční dopravní cesty prosazovaly demolici a stavbu nové nádražní budovy. Dlouhodobým plánem totiž je celé nádraží modernizovat tak, aby tudy mohla jezdit pendolina rychlostí 160 km/h.

To bude znamenat přestavbu kolejí a posunutí celého prostoru stanice. Měla by se zvýšit bezpečnost, lidé půjdou podchody, auta pojedou po nadjezdu. Celý záměr ale bude stát dvě miliardy korun.

"Opravit budovu je strašně málo. Nutnost je zachovat projekt přestavby nádraží, vybudovat parkoviště," odmítá nízké cíle starosta Ústí Richard Pešek. Dnešní výrok ministrů nicméně považuje i za svoji zásluhu. Prý myšlenku prosazoval u jejich náměstků.

Peníze? Musí se najít

Otázkou zůstává, kolik bude rekonstrukce historické nádražní budovy stát a kdo ji zaplatí. "Věřím, že v rozpočtu Českých drah se peníze najdou. Kromě toho existují daňové úlevy pro majitele kulturních památek a možnost čerpání z havarijního programu ministerstva kultury," uvedl v Radiožurnálu ministr kultury Besser.

Dodal, že pokud České dráhy připraví dobrý projekt, na němž se bude podílet i meziresortní komise, mohou z havarijního programu čerpat peníze už příští rok.

Autoři: ,

Nejčtenější

Asi mi na půl minuty hráblo, vysvětlil muž soudu líbání dceřiny kamarádky

Ilustrační snímek

S tříletou podmínkou odešel od Krajského soudu v Pardubicích třiačtyřicetiletý muž. Když vezl v autě kamarádku své...

Cyklista utrhl předjíždějícímu autu zrcátko, řidič mu za to prošlápl kolo

Dvaatřicetiletý řidič auta cyklistovi za utržené zrcátko šlápl do kola.

Roztržkou mezi řidičem osobního auta a cyklistou se zabývá policie na Litomyšlsku. Původně byli tamní policisté ve...

Pardubice se napřesrok změní ve staveniště, dopravu čeká tvrdá zkouška

Doprava na ulici 17. listopadu v Pardubicích

Pardubice po roce 2020 čeká modernizace vlakového nádraží společně s opravou klíčového silničního nadjezdu u nemocnice...

Pardubice v prosinci přijdou o autobusové nádraží, náhradní není

Pardubické autobusové nádraží skončí. Pozemky pod ním koupil Jaroslav Strnad....

Pardubice čekají další dopravní problémy. A to poměrně značné. Na konci roku totiž soukromý investor zavře autobusové...

Česká Třebová otočila, chce dosud odmítaný nájezd na dálnici D35

Ilustrační snímek

Zastupitelé České Třebové před pěti lety odmítli přímé napojení města na chystanou dálnici D35 u Litomyšle. Nyní jej...

Další z rubriky

Modelky si nechaly zmalovat záda ve stylu Moulin Rouge, celé tělo neprošlo

Malířky ztvárnily na zádech modelek známý kabaret Moulin Rouge. Jeho symbolem...

Devatenáctý ročník Kalibr cupu, soutěže mladých kadeřnic a kosmetiček se letos nesl ve stylu Moulin Rouge. A tak se...

Chci naše rozdělené město spojit, říká starosta Žamberka

Městský úřad Žamberk.

Přestože Nezávislí s podporou ODS vyhráli komunální volby v Žamberku, bývalý dlouholetý starosta Jiří Dytrt už o své...

Východočeské muzeum opět ukáže Pernštejnskou truhlu objednaným zájemcům

Pernštejnská truhla odhalila při renovaci tajemství

Východočeské muzeum v Pardubicích v březnu uspořádá další prohlídky dochované Pernštejnské truhly. Budou čtyři a...

Advantage Consulting, s.r.o.
VEDOUCÍ PROJEKTŮ – ELEKTRO

Advantage Consulting, s.r.o.
Pardubický kraj
nabízený plat: 35 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz