Střechy nad perony chybí, ale orlickoústecké nádraží se i tak otevře

  8:29aktualizováno  8:29
Konec října, polovina listopadu a konec března příštího roku, To jsou nejdůležitější termíny stavby s oficiálním názvem Průjezd železničním uzlem Ústí nad Orlicí, která se chýlí ke konci. Stavba totiž finišuje. Bude však chybět zastřešení dvou ze tří nástupišť.

Oprava nádraží v Ústí nad Orlicí | foto: Michal Klíma, MAFRA

Prvním termínem je zprovoznění nového silničního přivaděče od Mendriku k novému nádraží 1. listopadu. Tím druhým otevření nové stanice 16. listopadu. A na konci prvního čtvrtletí příštího roku přijde termín definitivního ukončení stavby včetně terénních úprav.

„Dodržíme všechny termíny,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Celá stavba by měla stát více než jednu miliardu, přesně 1 143 milionů korun. Ve „špičce“ na ní pracovalo 250 dělníků a 25 techniků, nyní 80 až 100 dělníků denně.

Už teď je jasné, že se však jedna chybička vloudila - cestujícím bude chybět úplný komfort. V provozu bude podchod i výpravní budova s čekárnou, ale nedodělkem nejméně do konce roku je nedokončené zastřešení dvou ze tří nástupišť.

Nádraží v Ústí nad Orlicí

Hlavní přínosy stavby:

* Dlouhý úsek s rychlostí 160 km/h.
* Zvýšení komfortu cestujících novými přístupy ke stanici, přednádražím a novou výpravní budovou.
* Pohodlný nástup a výstup cestujících na nových nástupištích.
* Nové silniční napojení místní části Kerhartice.
* Zvýšení podjezdné výšky na silnici II/315 pod železniční tratí.
* Zrychlení mezinárodní dopravy po trase I. tranzitního železničního koridoru.
* Dosažení vyšší bezpečnosti zrušením úrovňových křížení.

„Dodavatel nesplnil to, co měl ve smlouvě - museli jsme vysoutěžit nového, ale už se to nestihne. Nástupiště číslo jedna nejblíže nové budově nádraží bude kompletní, ale pro druhé a třetí nástupiště bude veřejnost muset využívat přístřešky u stávající výpravní budovy, tak zvané staré dámy,“ řekl stavbyvedoucí firmy Eurovia Jaroslav Strnad.

V nové výpravní budově za 7,5 milionu korun bude umístěn prodej jízdenek, čekárna a sociální zařízení. Také ji budou využívat provozní zaměstnanci. Na vedlejší parkovací místa se vejde 123 aut.

Po dokončení prací bude trať už uzpůsobená na maximální rychlost 160 kilometrů v hodině, což by se mělo projevit v nových jízdních řádech od prosince letošního roku.

„Ihned po ukončení stavby pojedou vlaky podle jízdních řádů, to znamená, že zcela skončí zhruba patnáctiminutová zpoždění, která si právě stavba vynutila,“ dodal Marek Illiaš. Historickou budovu ústeckého nádraží České dráhy uzavřou a zakonzervují.

Práce na železničním koridoru by měly pokračovat i v úseku z Ústí nad Orlicí přes Brandýs nad Orlicí do Chocně. Ale s přestávkou několika let.

„V současné chvíli máme zpracovanou územně technickou studii. Následovat bude zpracování studie proveditelnosti, ekonomické návratnosti a dopadu na životní prostředí. V případě, že všechny studie dopadnou kladně, rádi bychom stavbu financovali v letech 2016-2020,“ dodal Marek Illiaš.

Nejčtenější

Asi mi na půl minuty hráblo, vysvětlil muž soudu líbání dceřiny kamarádky

Ilustrační snímek

S tříletou podmínkou odešel od Krajského soudu v Pardubicích třiačtyřicetiletý muž. Když vezl v autě kamarádku své...

Cyklista utrhl předjíždějícímu autu zrcátko, řidič mu za to prošlápl kolo

Dvaatřicetiletý řidič auta cyklistovi za utržené zrcátko šlápl do kola.

Roztržkou mezi řidičem osobního auta a cyklistou se zabývá policie na Litomyšlsku. Původně byli tamní policisté ve...

Pardubice se napřesrok změní ve staveniště, dopravu čeká tvrdá zkouška

Doprava na ulici 17. listopadu v Pardubicích

Pardubice po roce 2020 čeká modernizace vlakového nádraží společně s opravou klíčového silničního nadjezdu u nemocnice...

Hejtman svolal zaměstnance do jídelny a vyptával se na ředitelku

Michaela Tomanová, primářka a ředitelka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad...

Kvůli stížnostem zaměstnanců Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí na ředitelku Michaelu Tomanovou, manželku...

Pardubice v prosinci přijdou o autobusové nádraží, náhradní není

Pardubické autobusové nádraží skončí. Pozemky pod ním koupil Jaroslav Strnad....

Pardubice čekají další dopravní problémy. A to poměrně značné. Na konci roku totiž soukromý investor zavře autobusové...

Další z rubriky

Oprava pardubické radnice finišuje, úředníci se vracejí

Některé úředníky čeká stěhování do nově opravených kanceláří už v březnu.

Už 13 měsíců jsou úředníci sídlící v historické radnici na Pernštýnském náměstí rozstrkáni po celých Pardubicích. To...

Mladík dostal za rvačku v baru čtyři roky, opilý bil lidi opakovaně

Jaroslav Švejda se svou obhájkyní.

Krajský soud v Pardubicích poslal na čtyři roky do věznice s ostrahou jednadvacetiletého Jaroslava Švejdu, který v...

Boj proti hazardu sílí, hlavně ve městech s novým vedením

Ilustrační snímek

Počet hracích automatů v Pardubickém kraji rychle klesá nejen kvůli novému přísnějšímu hazardnímu zákonu, ale i snaze...

Najdete na iDNES.cz