Vylepšení prostoru před svitavským nádražím naráží na drážní sloup

  16:22aktualizováno  16:22
Město Svitavy zahájilo úpravy ulic před vlakovým nádražím, kde dosud auta parkovala na rozblácených krajnicích, chodci překonávali popraskané chodníky a jediným útočištěm před deštěm byla při čekání na autobus rezavá plechová bouda. Proměna prostoru bude stát takřka 70 milionů korun.

Na důstojné vstupní bráně do města si chce radnice nechat záležet. Jednu vadu však mít bude. Tedy jestli se městu nepodaří dohodnout s Českými drahami na demolici poloprázdných a rozpadajících se skladů.

Ty teď sousedí s nádražními záchodky a oddělují koleje a ulici 5. května. Už při prvním pohledu je jasné, že pokud zůstanou stát, budou velkou kaňkou celé modernizace. Ze skladů odpadávají kusy střechy, bortí se zdi rampy, a to nejen do ulice, ale i do kolejí.

Fotogalerie

Svitavská radnice proto nad plán zařadila narychlo do rozpočtu tři miliony korun na výkup a demolici těchto skladů. Místo ruiny by mohlo vzniknout další potřebné parkoviště.

„Nejdříve jsme Českým drahám vzkázali, ať si sklady opraví. Řekly nám, že s opravou budov nepočítají, že v ní dojíždějí jenom sklady. Už dnes je budova poloprázdná. Nabídli nám ji za 1,6 milionu korun včetně pozemků sahajících až k železničnímu přejezdu,“ řekl místostarosta města Pavel Čížek k nabídce, na kterou by bylo město ochotno kývnout.

Demolicí by se uvolnily pozemky v bezprostřední blízkosti nádraží. „Máme tam navrženou další komunikaci s dalším parkovištěm. Ve druhé polovině roku by celá hala mohla jít k zemi ruku v ruce s modernizací druhé části nádraží,“ uvedl Čížek.

Sklady zmizí, ale zůstane sloup

Zdánlivě jednoduchá myšlenka má jedno zásadní ale. Uprostřed skladovací haly totiž stojí jeden ze sloupů trakčního vedení, které napájí elektrické lokomotivy na hlavním železničním koridoru. A s jeho manipulací už nechtějí mít Svitavy kvůli dalším finančním nákladům nic společného.

„Chceme od vlastníka doložit, že je okolí sloupu staticky zajištěno, abychom po odbourání podlah budovy nezjistili, že budeme muset dělat kompletní přeložku vedení včetně nového sloupu. Na to by mohly navazovat výluky či zpomalené jízdy vlaků, a to jsou náklady, které by musely jít za městem. A tomu se chceme vyhnout,“ uvedl místostarosta.

V nejbližších dnech se má proto sejít skupina složená ze zástupců města, provozovatele dráhy a majitele skladů, aby záhadu sloupu stojícího uprostřed skladů objasnila. Času je zatím poměrně dost.

Do konce července bude v první etapě uzavřena ulice 5. května od výpravní budovy po ulici Tovární.

Dělníci se tam pustili do zajištění svahu, který bude podepřen masivní opěrnou zdí, díky které se celý prostor před nádražím rozšíří. Zbude místo nejen na parkoviště, sjednocená autobusová stání po obou stranách ulice, ale i na lavičky, cyklopruh, bezbariérové chodníky, občerstvovací kiosek s pítkem, dobíjecí stanici, několik míst P+R a nové toalety.

Zda se s druhou etapou, která bude pokračovat v srpnu křižovatkou ulice Nádražní a 5. května, zahájí i demolice starých skladů, je tak zatím nejasné.

Nejčtenější

Vlak ráno usmrtil v Pardubicích muže, strojvedoucí si srážky nevšiml

V pondělí dopoledne srazil vlak chodce na přechodu přes železniční trať v...

Smrt muže vyšetřují od brzkých ranních hodin policisté v Pardubicích. Jeho tělo našli v kolejišti u vlakové stanice ve...

Řidič kamionu na Orlickoústecku předjížděl autobus, ke srážce chyběly centimetry

Řidič kamionu riskoval při předjíždění autobusu

Neuvěřitelný hazard s účastníky silničního provozu předvedl zatím neznámý řidič na Orlickoústecku. Na úzké silnici se...

Opilý řidič naboural v Pardubicích sedm aut, pak se oháněl známostmi

Opilý řidič v pardubickém městském obvodu Dubina naboural při noční jízdě se...

Sedm aut naboural v noci na středu v pardubických ulicích opilý muž v terénním BMW. V jednom z vozů zranil dítě. Při...

Na tahu I/35 zemřel další člověk, osm lidí včetně batolete se zranilo

Po srážce Volkswagenu Passat a Volkswagenu Tiguan u Týnišťka zemřel jeden...

Jednoho mrtvého a osm zraněných včetně dvou dětí si vyžádala nehoda u Týnišťka na Orlickoústecku. Na silnici I/35 do...

U pardubického nádraží zhoustne doprava, Asko postaví u Labe nákupní centrum

Na hobby market Uni Hobby naváže nábytkářské Asko.

Pardubice se dočkají nových obchodů, ale i dalšího zesílení dopravy v okolí nádraží. Na dvou hektarech pozemků mezi...

Další z rubriky

Pardubická aréna dostala jméno po hokejovém sponzorovi, logo zvedal jeřáb

S instalací nového loga sponzora nad vstup zimního stadionu pomáhala těžká...

Dělníci stavební firmy dopoledne upevňovali do průčelí pardubické hokejové arény nové logo sponzora. Zimní stadion nese...

V Chrudimi je hlad po bydlení, politici touží po nové čtvrti pro tisíc lidí

Žďárská čtvrť Klafar je, co se bydlení týče, hlavní rozvojová část města. V...

V Chrudimi, kde už řadu let panuje velký hlad po pozemcích na stavu rodinných domů, leží na jihozápadě města šestnáct...

Zlodějky se vetřely do domu, staré paní sebraly tři čtvrtě milionu

Policisté zajistili majetek ve výši zhruba 68 milionů korun (23. srpna 2019)

Důvěřivosti devadesátileté ženy zneužily neznámé podvodnice ve Svitavách. Pod záminkou doplatku se vetřely do jejího...

Advantage Consulting, s.r.o.
ELEKTROMECHANIK – ÚSTECKOORLICKO

Advantage Consulting, s.r.o.
Pardubický kraj
nabízený plat: 20 000 - 23 000 Kč

Najdete na iDNES.cz