Nádraží projektoval na konci 40. let minulého století architekt Karel Řepa...

Nádraží projektoval na konci 40. let minulého století architekt Karel Řepa společně s Josefem Dandou a Karlem Kalvodou. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Oprava pardubického železničního uzlu začíná, na cestující čekají výluky

  • 11
V září začne modernizace železničního uzlu Pardubice. Obří stavba za více než pět a půl miliardy korun zasáhne tisíce cestujících. Práce potrvají čtyři roky a první větší výluky začnou už za pár dní.

Krajské město čeká jedna z největších staveb v historii. Sice na první pohled nebude tak vidět, ale každý, kdo alespoň občas jezdí vlakem, si jí bezpochyby všimne.

Chystá se totiž kompletní rekonstrukce železničního uzlu včetně výstavby pátého nástupiště a prodloužení podchodů k němu.

„Správa železnic (SŽ) zmodernizuje železniční uzel Pardubice za 5,59 miliardy korun. Dokončila tendr na stavební firmu. První výluky začnou 6. září. Práce skončí v říjnu 2024,“ uvedl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda na Twitteru.

Výběrové řízení vyhrálo sdružení firem Eurovia CS, Chládek a Tintěra, Elektrizace železnic Praha a GJW Praha. Dostalo se tak i na pardubickou firmu Chládek a Tintěra, která sídlí na dukelské straně kolejiště, a její zaměstnanci tak na stavbu budou koukat z oken kanceláří.

„V letošním roce cestující práce na modernizaci železnice výrazně nepocítí, v příštím roce železniční dopravu zkomplikují víc,“ řekl pro agenturu ČTK ředitel Regionálního obchodního centra Pardubice Českých drah Tomáš Netolický.

Po modernizaci se zvýší maximální rychlost projíždějících vlaků po hlavních kolejích na 160 kilometrů za hodinu. Aktuálně je to 100 kilometrů v hodině a na trati na Rosice nad Labem dokonce platí jen čtyřicítka. Vlaky také mají být výrazně tišší, a to díky použití pružného propojení kolejnic a pražců.

Kromě zrychlení dopravy budou stát po dokončení modernizace nová ostrovní nástupiště s bezbariérovým přístupem, nový staniční rozhlas, orientační systém, výtahy a nové eskalátory, které v Pardubicích v současnosti nejsou. Ty ocení především vozíčkáři a také rodiče s malými dětmi v kočárku.

Dosud buď museli hledat poněkud utajený výtah, nebo se spolehnout na sílu a kočárek na nástupiště vynést.

„Přístup na všechna nástupiště bude zajištěn i pomocí eskalátorů. O bezbariérový přístup se postarají výtahy v odjezdovém podchodu,“ potvrdil před časem tiskový mluvčí Správy železnic Marek Illiaš.

Lidé čekají i delší a náročné výluky spojů

Vznikne i nové páté nástupiště, k němu se prodlouží podchod. Rekonstrukci podstoupí například i zabezpečovací a sdělovací zařízení. Nová lávka pro pěší pak zajistí propojení sídliště Dukla s vlakovým nádražím.

„Tohle vidím jako nevyužitou šanci. Když už se bude prodlužovat podchod a na místě bude veškerá technika, tak by mělo logiku protáhnou podchod ještě o pár metrů dále na dukelskou stranu kolejiště. Lávka není řešení pro 21. století,“ uvedl architekt a pardubický zastupitel Milan Košař.

Podle jeho návrhu se přitom lávka bude stavět. Zadarmo ji pro město překreslil, protože původní návrh se mu zdál příliš škaredý. „Vypadalo to jako lávka v SONP Kladno za minulého režimu,“ hodnotil původní přemostění Košař.

Nicméně než se lidé dočkají kladů stavby, nejprve přibudou zápory. Výluky budou a nebude jich málo.

„My se připravujeme hlavně na příští rok. Koncem května by měla začít nepřetržitá výluka, která potrvá pět měsíců. Nebudou jezdit vlaky mezi Pardubicemi a Rosicemi nad Labem. Bude jezdit náhradní autobusová doprava na Chrudim a na Hradec Králové,“ řekl Netolický.

Drobnější výluky pak lze podle něj čekat příští rok o víkendech. „Některé etapy zasáhnou do provozu jenom málo, třeba se na nějaký víkend udělá autobusová doprava do Kostěnic a podobně,“ dodal Tomáš Netolický.

A aby toho nebylo málo, chystá se i generální oprava samotné nádražní budovy. Ta bude rozdělena na dvě části. Letos by se mělo začít s další etapou rekonstrukce hotelu. Dostane novou fasádu, okna, inženýrské sítě a také střechu.

„Jeho další využití plánujeme pro vlastní potřeby,“ uvedla Nela Friebová ze Správy železnic.