Načrtnutý tunel v centru Pardubic má první odpůrce, chtěli by méně aut

  10:16aktualizováno  10:16
O zahloubení silnice před Zelenou bránou v Pardubicích zatím politici jen sní, ale úvaha už má první hlasité kritiky. Proti záměru protestují zástupci sdružení Město na kole nebo Zelená pro Pardubicko. Tunel prý neřeší snížení počtu aut v centru, naopak jim příliš ustupuje.

Vizualizace prostoru před Zelenou bránou v Pardubicích | foto: MF DNES

Radnice by teoreticky na zahloubení silnice mohla využít evropské dotace, které by zbyly, pokud by se neuskutečnila rozsáhlá úprava Tyršových sadů (více o problémech s ní čtěte zde).

Město uvažuje, že do tunelem v délce zhruba 100 metrů schovalo auta z prostoru před Zelenou bránou a Východočeským divadlem. Znovu by tak vznikla přirozená pěší spojnice třídy Míru a historického centra. Místem denně projede až kolem 20 tisíc vozidel.

Vizualizace prostoru před Zelenou bránou v Pardubicích
Vizualizace prostoru před Zelenou bránou v Pardubicích
Vizualizace prostoru před Zelenou bránou v Pardubicích

Kliknutím si prohlédněte větší vizualizace ve fotogalerii

Náklady na zahloubení, odhadované na přibližně 100 milionů korun, jsou podle sdružení Město na kole neúměrné výsledku.

"Pokud je tato pěší vazba jediným důvodem pro tak nákladnou stavbu, pak je to investice značně nejistá," uvedla Eliška Vacková ze sdružení Město na kole. 

Smysluplnější by podle ní bylo začít rekonstrukcí třídy Míru než zajišťováním jejího propojení s okolím. Dopravu také bude brzdit zúžení silnice ze čtyř do dvou pruhů v tunelu. Podobný názor má také Jan Linhart ze sdružení Zelená pro Pardubicko.

"Plánované krátké zahloubení nic neřeší. V podstatě jen smog a hluk přenese před divadlo, kde bude vycházet. V první řadě je potřeba postavit obchvat města a auta z centra vymístit," uvedl Linhart. Upozorňuje i na vysokou hladinu spodní vody, s níž by se stavitelé zřejmě museli potýkat. Tunel by se totiž stavěl v bývalém korytě Chrudimky.

Projektanti stavbu hájí

Projektant dopravních staveb Petr Novotný, který některé varianty svedení dopravy pod zem zpracoval, myšlenku obhajuje. "Tunel je v zásadě dobré řešení," řekl a není zdaleka sám.

Například brněnský architekt Jaromír Walter považuje zahloubení silnice za daleko důležitější než opravu zanedbané třídy Míru.

"Náměstí Republiky je daleko důležitější než pěší zóna na třídě Míru. Samozřejmě, ta je v dezolátním stavu a neslouží svému účelu, tedy pohybu lidí. Ovšem to vše považuji spíše za kosmetické věci. Daleko důležitější je spojit třídu Míru a Pernštýnské náměstí. Pokud se to totiž nepovede, nějaké lavičky na třídě Míru nic nezachrání," řekl architekt, podle jehož projektu by se střed města měl měnit k lepšímu.

Zastupitelé zatím nerozhodli, zda se do zakopání čtyřproudové silnice pustí. Zatím se spíše zdá, že 140 milionů z Unie pošlou na stavbu pěší zóny na třídě Míru.

Autoři: ,

Nejčtenější

Páry ve školní kuchyni odsávala třicet let atrapa, prošla i revizí

Vzduchotechnika v jídelně Základní škola Felberova ve Svitavách nemá přisávání...

Personál jídelny Základní školy Felberova ve Svitavách od roku 1990 připravoval jídla v domnění, že páru nad...

Osmdesátiletý řidič přejel do protisměru, felicie jsou po srážce na odpis

Obě felicie jsou na odpis.

Na tři hodiny museli ráno policisté zavřít silnici v Nemošicích u Pardubic. Osmdesátiletý řidič Škody Felicie tam z...

V Pardubicích se srazil autobus s osobním autem, na místě je 13 zraněných

V pardubické městské části Dražkovice se srazil autobus s osobním autem. (22....

V pardubické místní části Dražkovice se v podvečer srazil autobus s osobním autem. Záchranáři na místě ošetřili osm...

Ředitelka stavební školy volala na žáky policii, rodiče si stěžují

Dětská bitka

Kvůli rvačce zavolala ředitelka pardubické stavební průmyslovky na agresivní žáky loni v prosinci hned dvakrát policii....

Pardubická třetina hrůzy. Byla mi hanba tam stát, utrousil trenér Lubina

Pardubický trenér Ladislav Lubina udílí svěřencům pokyny během utkání s Hradcem...

Hráli tak špatně, že diváci po druhé třetině začali hromadně odcházet. Hokejisté Pardubic po čtyřiceti minutách zápasu...

Další z rubriky

Šéf ODS na Pardubicku, jehož obešli spolustraníci koalicí s ANO, rezignuje

Pardubický štáb ODS slaví. Vlevo předseda pardubické organizace Karel Haas,...

Jako lídr dovedl Karel Haas pardubickou ODS na podzim k solidnímu výsledku. Dokonce se v jednu chvíli zdálo, že bude...

Točit o třicátnících bylo jako nové lego, říká o novém filmu režisér Janák

Z natáčení filmu LOVEní

Týden před oficiální premiérou se v Pardubicích konala mimořádná projekce nové české komedie LOVEní. Režisér Karel...

Silničáři vykupují pozemky na obchvat deset let. Děláme, co můžeme, tvrdí

Budoucí nový úsek silnice I/43 odlehčí městu Svitavy dosavadní nadměrné...

Řadu let čekají obyvatelé Svitav na obchvat, který by svedl veškerou dopravu mezi Svitavami a Brnem mimo centrum. Teď...

POZOR: Závislost dětí na internetu: Hrozí psychické a zdravotní poruchy
POZOR: Závislost dětí na internetu: Hrozí psychické a zdravotní poruchy

Odborníci se shodují na tom, že časté vysedávání dětí u internetu a používání mobilních telefonů může vést k závislosti. Nadužívání digitálních technologií má negativní dopad na jejich zdraví i psychiku. Jaké jsou varovné příznaky a jak situaci řešit?

Najdete na iDNES.cz