Sedmdesátiletý most nechce ustoupit novému, zrezlé čepy brání rozebrání

  14:49aktualizováno  14:49
Jako by se sedmdesátiletý válečný most Bailey Bridge, který spojoval obce Valy s Mělicemi na Přeloučsku, nechtěl vzdát. Stavební firmě se prozatím nedaří rozpojit čepy, jež spojují jednotlivé části mostu.

Stavební firma chce most na přání Pardubického kraje uchovat, počítá se s jeho dalším využitím při možných mostních haváriích. Tato touha krajských silničářů mít ho v záloze, zůstává zatím nenaplněná.

Fotogalerie

„Je to oříšek. S něčím podobným jsem se ještě nesetkal. Čepy, které spojují jednotlivé části mostu, jsou zrezivělé a nechtějí se nechat vytáhnout. Bez jejich poškození to nepůjde,“ řekl stavbyvedoucí Vladimír Sommer.

Mostní provizorium, které dostala osada Mělice od Správy Spojených národů pro pomoc a obnovu (UNRRA) a jež zde byl položen v roce 1948, přišlo prozatím o svůj první třímetrový díl.

Stavební firma plánovala most postupně za pomocí těžké techniky vytahovat most směrem k vesnici Valy, kde by byl rozebrán.

„Je to strojírenský problém. Práce to zatím neohrožuje, díky povytažení můžeme zatím odstraňovat první původní pilíř u Mělic, v pátek by mělo být jasné, co  dál,“ řekl Sommer.

Ten nyní zkouší pomocí tlaku dostat zrezivělé čepy ven. Pokud se to nepodaří, je ve hře i varianta, rozdělit most na větší části. To ovšem poté předpokládá větší náklady na jeho opravu.

„Starý most měl jen nízké a úzké pole pro plavbu lodí, po dokončení strategického projektu splavnění Labe do Pardubic by tak neumožňoval bezpečnou plavbu moderních lodí. Zároveň je most ve špatném technickém stavu a Pardubický kraj jako majitel mostu proto přispěl ze svého rozpočtu na stavbu nového,“uvedl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest, který je hlavním investorem.

„V neposlední řadě se odstraní i překážka povodním, protože nový most svou délkou 196 metrů více než dvojnásobně rozšíří prostor pro průchod velkých vod záplavovým územím,“ dodal Fojtů.

Bezprostředně po demontování dosavadního mostu začnou pracovníci zhotovitele, jímž je Společnost Valy – Mělice, SMP – METROSTAV, montovat most nový. Konstrukce bude ocelová s obloukem přes hlavní pole typu tzv. Langerova trámu.

Z jednotlivých dílů se bude most sestavovat na mělické straně a po částech vysouvat přes řeku. Během výsunu bude konstrukce podepřena pomocnými věžovými bárkami v korytě Labe, které se po dokončení odstraní a v řece pak nebude pohyb lodí ani proudění vody omezovat žádný pilíř.

Vybetonovaná mostovka šířky 14 metrů ponese dvoupruhovou komunikaci i oboustranné chodníky pro pěší a cyklisty šířky 2,50 metru. Do provozu bude stavba uvedena v červnu roku 2020.

Celkové náklady dosahují 252 milionů korun a ze 77 procent stavbu financuje Státní fond dopravní infrastruktury, zbývající část hradí Pardubický kraj.

Nejčtenější

Vlak ráno usmrtil v Pardubicích muže, strojvedoucí si srážky nevšiml

V pondělí dopoledne srazil vlak chodce na přechodu přes železniční trať v...

Smrt muže vyšetřují od brzkých ranních hodin policisté v Pardubicích. Jeho tělo našli v kolejišti u vlakové stanice ve...

Řidič kamionu na Orlickoústecku předjížděl autobus, ke srážce chyběly centimetry

Řidič kamionu riskoval při předjíždění autobusu

Neuvěřitelný hazard s účastníky silničního provozu předvedl zatím neznámý řidič na Orlickoústecku. Na úzké silnici se...

Opilý řidič naboural v Pardubicích sedm aut, pak se oháněl známostmi

Opilý řidič v pardubickém městském obvodu Dubina naboural při noční jízdě se...

Sedm aut naboural v noci na středu v pardubických ulicích opilý muž v terénním BMW. V jednom z vozů zranil dítě. Při...

Na tahu I/35 zemřel další člověk, osm lidí včetně batolete se zranilo

Po srážce Volkswagenu Passat a Volkswagenu Tiguan u Týnišťka zemřel jeden...

Jednoho mrtvého a osm zraněných včetně dvou dětí si vyžádala nehoda u Týnišťka na Orlickoústecku. Na silnici I/35 do...

U pardubického nádraží zhoustne doprava, Asko postaví u Labe nákupní centrum

Na hobby market Uni Hobby naváže nábytkářské Asko.

Pardubice se dočkají nových obchodů, ale i dalšího zesílení dopravy v okolí nádraží. Na dvou hektarech pozemků mezi...

Další z rubriky

V Chrudimi je hlad po bydlení, politici touží po nové čtvrti pro tisíc lidí

Žďárská čtvrť Klafar je, co se bydlení týče, hlavní rozvojová část města. V...

V Chrudimi, kde už řadu let panuje velký hlad po pozemcích na stavu rodinných domů, leží na jihozápadě města šestnáct...

Pardubická aréna dostala jméno po hokejovém sponzorovi, logo zvedal jeřáb

S instalací nového loga sponzora nad vstup zimního stadionu pomáhala těžká...

Dělníci stavební firmy dopoledne upevňovali do průčelí pardubické hokejové arény nové logo sponzora. Zimní stadion nese...

Litomyšl bude mít Náměstí Václava Havla, název prošel jen těsně

Náměstí Václava Havla se v Litomyšli bude nacházet na konci Jiráskovy ulice, v...

Léta se o něm v Litomyšli hovořilo, léta se o něj lidé i zastupitelé přeli, nyní je ale rozhodnuto. Město bude mít...

Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?
Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?

Někteří je vnímají jako výstřelek pro alternativně založené maminky. Fyzioterapeuti zase prohlašují, že nic lepšího pro nohy neexistuje. My jsme se je rozhodli otestovat na dvou kolegyních z kanceláře a zjistit, kde je pravda.

Najdete na iDNES.cz