Čtvrtek 29. října 2020, svátek má Silvie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. října 2020 Silvie

Začíná modernizace pardubického nádraží, v plánu jsou eskalátory i výtahy

  15:22
V Pardubicích slavnostně zahájili modernizaci železničního uzlu za 6,3 miliardy korun. Příprava projektu trvala téměř pět let, hotovo má být nejpozději v prosinci 2024.

Slavnostní poklepání na kolejnici. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Pro město půjde o obrovský zásah, ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček poprosil občany o shovívavost.

„Byť nejsem místní, tak bych chtěl všechny požádat o trpělivost. Jedná se o nesmírně náročný projekt, Pardubice se však díky němu stanou jedním z nejmodernějších železničních center v České republice a možná i Evropě,“ řekl novinářům Havlíček.

Přípravy stavby za 6,3 miliardy korun trvaly skoro pět let, stavební firma si místo přebrala již začátkem září.

„Pracovat se začalo už před oficiálním zahájením stavby. Probíhají přípravné práce v odstavných částech,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Projekt by měl být oficiálně dokončen v prosinci 2024, podle Svobody by to však mohlo být o něco dřív.

„Zrovna v prosinci dochází ke změně jízdního řádu, takže věřím, že minimálně pro provoz bude vše hotové ještě před tím,“ řekl.

Během rozsáhlé stavby čeká pardubickou železnici řada výluk. První začnou už v říjnu a pokračovat budou do prosince, další, rozsáhlejší, je v plánu v květnu a potrvá pět měsíců.

„Dojde k zastavení provozu směrem na Rosice a do Chrudimi, kam bude zavedena náhradní autobusová doprava. Výluka bude mít vliv také na průmyslové lokality, konkrétně chemické. Bude muset dojít k výraznému omezení vleček,“ uvedl Svoboda.

Postižená bude i hlavní trať Praha - Česká Třebová, avšak až v pokročilejší fázi projektu. „Nádraží je několikakolejné, výluk bude dost. Ale nemělo by to omezit průjezd uzlem, budeme se snažit dělat tak, aby se jím stále dalo projet,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Eurovia CS Martin Borovka.

Největší uzlová rekonstrukce v historii

Zároveň uvádí, že hotovo by mohlo být výrazně dříve, stavba však potrvá přes čtyři roky z toho důvodu, že nádraží musí zůstat v provozu.

„Kdybychom mohli železniční uzel zavřít, za dva roky máme hotovo. Jsou tady největší odborníci ze všech firem. Je to největší uzlová rekonstrukce v novodobé historii,“ dodal Borovka.

Na stavbě se podílí také Chládek a Tintěra, Elektrizace železnic Praha a GJW Praha.

Po dokončení modernizace se maximální rychlost vlaků projíždějících na hlavních kolejích zvýší na 160 kilometrů za hodinu. Aktuálně je to 100 kilometrů v hodině a na trati na Rosice nad Labem dokonce platí jen čtyřicítka, nově bude platit šedesátka. 

Vlaky také mají být výrazně tišší, a to díky použití pružného propojení kolejnic a pražců. „Ztišení by zde mělo být skokové. Vybudována bude také protihluková stěna,“ doplnil Svoboda.

Kromě zrychlení dopravy přinese modernizace nová ostrovní nástupiště s bezbariérovým přístupem, nový staniční rozhlas, orientační systém, výtahy a nové eskalátory, které v Pardubicích v současnosti nejsou. Ty ocení především vozíčkáři a také rodiče s dětmi v kočárku.

V Pardubicích vznikne také úplně nové páté nástupiště a pro pěší zde vznikne nová lávka, která spojí nádraží se sídlištěm Dukla. Ta by měla vyjít na zhruba 330 milionů, město se na ní bude podílet částkou 7,5 milionu bez daně.

Za finanční dohodou mezi městem a Správou železnic stojí pardubický poslanec a zastupitel Martin Kolovratník. “V původních plánech akce lávka vůbec nebyla a hrozilo, že lidé budou nadále přebíhat koleje. Výsledný model je přitom unikátní v rámci celé republiky, lávka propojí dvě městské části, parkovací dům, autobusové nádraží a všechny peróny. Samozřejmě bezbariérově”, vysvětlil Kolovratník.

„Lávka byla stavebně založena již před rokem 1989, tehdy se ale hodně podcenila technická příprava, takže nedošlo k jejímu dokončení,“ připomněl Svoboda.

Lávka by měla na obou stranách ústit do nových terminálů, které jsou taktéž součástí projektu - severního a jižního. „Severní terminál bude sloužit krajským autobusům, součástí jižního (na Dukle) bude parkovací dům pro 550 vozidel,“ uvedl náměstek primátora Petr Kvaš.

Modernizace pardubického železničního uzlu nebude v kraji jediná. „Na řadu přijde i Česká Třebová a nejfrekventovanější část sítě Ústí nad Orlicí a Choceň,“ řekl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Autor:
  • Nejčtenější

Muži nařízli značku, aby vytáhli tisícovku. Uspěla až hlídka s vysavačem

Sloupek dopravního značení poničila dvojice mužů, která se v Pardubicích snažila dostat k tisícikoruně. Bankovku...

Výtečník znovu řezal značku kvůli tisícikoruně. Zapomněl, že už tam není

Pardubičtí strážníci měli ve středu dojem déjà vu, když jim operační důstojník nahlásil výjezd, jaký už zažili:...

Prodávali věnce a květiny na hřbitově, policisté rozdali pokuty

Ve středu museli strážníci poslat domů tři prodejce věnců a květin od krematoria v Pardubicích. Stánkaři dostali od...

Žádní chuligáni. Profesionální sprejer rozsvítil domky u železničních přejezdů

Premium Nejdříve vypadaly dva sprejem pomalované domky u železničních přejezdů nedaleko Krouny jako akce šikovných sprejerů,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Podivín už potřetí řezal dopravní značku, tentokrát skončil na psychiatrii

Třikrát a dost. Na psychiatrii skončil muž z Pardubic, který se opět vydal poškodit značku do Kunětické ulice. O léčení...

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

  • Další z rubriky

Tendr na opravu Letního stadionu v Pardubicích začíná podruhé, potrvá měsíc

Pardubice znovu vyhlásí výběrové řízení na modernizaci Letního stadionu. Minulý týden o tom rozhodla městská rada....

Netolický je potřetí hejtmanem Pardubického kraje, omluvil se za výrok o ANO

Martin Netolický byl podle dohody potřetí zvolen hejtmanem Pardubického kraje. Tentokrát kandidoval za koalici 3PK...

Žádní chuligáni. Profesionální sprejer rozsvítil domky u železničních přejezdů

Premium Nejdříve vypadaly dva sprejem pomalované domky u železničních přejezdů nedaleko Krouny jako akce šikovných sprejerů,...

Prodávali věnce a květiny na hřbitově, policisté rozdali pokuty

Ve středu museli strážníci poslat domů tři prodejce věnců a květin od krematoria v Pardubicích. Stánkaři dostali od...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...