Zásah zdravotnické služby pod horou Studený na Orlickoústecku. Přivolala ji svědkyně díky mobilní aplikaci Záchranka. | foto: ZZS PK

Po pádu muže ze skály svědkyně využila mobilní aplikaci Záchranka

  • 2
Pod svahem hory Studený na Orlickoústecku se turistka přesvědčila, jak se hodí mít ve svém mobilu aplikace Záchranka. Ta velice zefektivňuje hovory se záchrannou službou, volající se nemusí dlouho s dispečerem dohadovat, kde se vlastně pacient nalézá.

V tomto případě byl v neděli ve špatně přístupné skalnaté oblasti pacientem starší muž, kterého postihla náhlá zástava oběhu.

„Jednalo se o kolaps muže, při němž spadl ze skalního útvaru. Svědkyně pak  prostřednictvím aplikace Záchranka přivolala pomoc. Připomínáme že v terénu by měl být každý turista schopen záchranářům udat alespoň přibližný směr odkud a kam se vydal nebo kam měl namířeno,“ uvedl mluvčí záchranářů Aleš Malý.

Při vytočení tísňové linky 155 přes mobilní aplikaci Záchranka zdravotníci tak pacienta nemusí zdlouhavě hledat, jeho šance na přežití se tím mnohonásobné zvyšují.

V tomto případě už však muži nebylo pomoci, i když na místě zasahovala letecká záchranná služba ve spolupráci s pozemními posádkami.

„Ten den jsme měli tři zástavy v rozmezí jedné hodiny. Dva pacienti přežili, tento bohužel ne,“ řekl Aleš Malý.

Podle něj volá záchranáře v současné době prostřednictvím této aplikace v Pardubickém kraji měsíčně kolem stovky lidí.

„Jsou to většinou lidé, kteří se pohybují v terénu, jezdí na kole, dělají horolezecké sporty, jsou o službě informovaní. V případě potřeby po zavolání jedeme na lokaci, která je automaticky specifikovaná v GPS souřadnici,“ dodal mluvčí zdravotnických záchranářů.

Aplikace Záchranka funguje v celé republice přibližně dva roky. Za půldruhého roku si ji stáhlo přes 460 tisíc lidí. Záchranáři přijali 8 000 nouzových volání, sanitka vyjela 900 krát. V polovině případů volá přímo osoba, která potřebuje pomoc, v polovině pak svědek události.