„Čísla nenaskakují, jak bychom si představovali. Jsme na dvou třetinách využitelnosti. Lidé, kteří službu využívají, jsou spokojení. Pořád jsme ale nedokázali oslovit dostatečný počet lidí,“ řekl starosta Moravské Třebové Pavel Charvát.
Malý minibus Ford Tourneo denně ve všední den absolvuje po městě, místních částech a dvou okolních obcích 15 až 20 jízd, z nichž jen některé jsou ve dvou lidech. Z rozpočtu moravskotřebovské radnice služba měsíčně odsaje 150 tisíc korun. Průměrně tak město za jednoho pasažéra zaplatí 350 až 400 korun, což ze služby dělá poměrně drahý dotovaný taxík. „Potřebovali bychom, aby těch jízd bylo kolem 30, aby to dávalo smysl,“ dodal Charvát. Zástupci společnosti Citya, která aplikaci optimalizující trasu autobusu podle aktuální poptávky vyvinula, čekali víc zájemců.
Autobus na zavolání spustí další město, v Moravské Třebové MHD vozila vzduch![]() |
„Máme necelou tisícovku registrovaných uživatelů, což je jen třetina očekávaného počtu vzhledem k velikosti města,“ uvedl zakladatel společnosti Citya Dominik Janík. „Nezasáhli jsme běžné uživatele s obyčejným telefonem,“ řekl. Někteří lidé by uvítali, aby auto začalo jezdit dřív než v sedm ráno a zároveň i později, aby mohlo přivézt i odvézt lidi na směny. Některým by zas mohlo vadit, že vozidlo není bezbariérové. Osmimístnou klimatizovanou dodávku si lidé nejvíc oblíbili v rámci cest po městě nebo z místních částí Sušice a Boršov.
Přivolat si minibus na prakticky kteroukoli denní dobu mezi 7. až 19. hodinou lze také z Udánek, Linhartic a Útěchova. Za jednu jízdu zaplatí cestující 30 korun, za každého dalšího cestujícího objednaného stejným zákazníkem se platí 10 korun. Město už v květnu vyšlo vstříc námitkám, že jinak než prostřednictvím mobilní aplikace nelze jízdu zaplatit, což novinku znepřístupňovalo zejména starší generaci. Nově lze minibus prakticky až k domu přivolat 24 hodin dopředu na telefonu 725 582 216. Nově je také možná platba kartou přímo u řidiče.
„Tahle novinka určitě pomohla, lidé nemusí nikam zadávat své údaje z karty. Reálně na konci června jsme schopni říct, jak velký nárůst platba kartou u řidiče nebo objednávání přes telefon službě pomohlo,“ dodal Janík. Město zatím službu fungující od loňského září rušit nehodlá. V létě má v plánu vypsat výběrové řízení na nového dopravce.
Alternativní formu veřejné dopravy spustil Pardubický kraj ve spolupráci se startupem Citya nejdříve v okolí Svitav. Po necelém roce služba kvůli nezájmu skončila: