Města mají radary, ale neměří. Tak řidiči přidali plyn

  9:18aktualizováno  9:18
Některá města v Pardubickém kraji posílají zvláštní vzkaz řidičům: "Jeďte si, jak rychle chcete." Třeba Pardubice a Chrudim se rozhodly, že nebudou své strážníky a řidiče obtěžovat hlídkováním s radary. Naopak strážníci v Lázních Bohdaneč měří pravidelně a řidiči tam poctivě jezdí padesátkou.
V Lázních Bohdaneč měří strážníci skoro pořád a s cedulemi, přesto vždy někoho chytí. Ilustrační foto

V Lázních Bohdaneč měří strážníci skoro pořád a s cedulemi, přesto vždy někoho chytí. Ilustrační foto | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Strážníci v krajském městě i Chrudimi přitom radary mají, ale nepoužívají je. A v ulicích už je to znát.

"V Pardubicích se už zase jezdí ostře," řekl zástupce ředitele pardubické městské policie Pavel Čejka. Politici totiž odmítají přistoupit na to, že na měření rychlosti musí strážníci řidiče upozornit podle zákona cedulemi.

"Ano, jezdí se rychleji. Ale jestliže musejí strážníci označovat měření značkami, tak veškeré měření ztratilo význam. Ale neměla by na něj rezignovat státní policie," uvedl náměstek primátora a radní pro dopravu Alexandr Krejčíř.

Má podle vás smysl hlídat ve městech rychlost s radarem, když měřený úsek musí být označený?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 29. října 2010. Anketa je uzavřena.

Ano 197
Ne 162

"Měřit s cedulemi to zkoušeli třeba v Ústí nad Labem a nechytili ani jediného rychlého řidiče, zatímco za cedulí na to každý dupnul," řekl Čejka.

Toho, že Pardubice nechávají svůj radar delší čas zahálet, využil například Heřmanův Městec na Chrudimsku, který si přístroj od krajského města pravidelně půjčuje.

"Kvůli rekonstrukci kanalizace jsme měřili rychlost letos jen od ledna do května a zaznamenali jsme dvacet přestupků. Od každého řidiče jsme vybrali po tisícikoruně," řekla místostarostka Heřmanova Městce Zdeňka Sedláčková

V Lázních Bohdaneč platí stejný zákon a měřit jde

Pardubický strážník Čejka si stěžuje, že před lety už byli řidiči v Pardubicích disciplinovanější, kvůli pravidelnému měření zejména na rizikových místech u škol a u vybraných přechodů.

Ovšem deset kilometrů od Pardubic existuje jasný důkaz, že i s tabulemi se dá měřit rychlost a chytat hříšníky.

V Lázních Bohdaneč měří tamní strážníci skoro neustále a jen řidiči, kteří to tam neznají, si dovolí jet rychleji než padesátkou. Kdo tudy jezdí pravidelně, ví, že skoro pokaždé strážník za cedulí někoho nachytá.

Stále stejná místa

V Pardubicích řidiči ignorují nejvyšší povolenou rychlost například na Hradecké silnici podle univerzity, na Sukově třídě, ulici Karla IV. či na Dašické ulici.

Státní policisté kontrolují většinou na stejných místech, nejčastěji na Wonkově mostě nebo na nadjezdu u Parama.

"Může se zdát, že naši policisté stojí stále na stejných místech, ale vezmeme-li v úvahu kritéria výběru místa pro měření rychlosti, pak dalších prostorů pro tuto činnost bohužel moc nezbývá," řekla mluvčí policie Eva Maturová.

Chrudim považuje radar za zbytečný

Také v Chrudimi mají řidiči větší volnost, městské strážníky s radarem radní do ulic nevysílají. Podle starosty nejsou pro Chrudim vhodné.

"Městem nevede žádná dlouhá hlavní silnice - instalovat radar na okraj města je zločin a uprostřed města se nám zdá zbytečný. Nechceme ani, aby na jeho pořízení vydělávala nějaká soukromá firma, a také nechceme zablokovávat administrativou odbor dopravy," řekl chrudimský starosta Jan Čechlovský.

Naopak radary používají městští strážníci v Ústí nad Orlicí či ve Svitavách, ale jen několikrát za měsíc. Stálý radar funguje na hlavním průtahu ve Vysokém Mýtě, kde se aspoň část řidičů naučila jezdit ve směru od Litomyšle pomalu.

Od ledna do září strážníci naměřili vyšší rychlost 2 238 řidičům, město už vybralo na pokutách zhruba 280 tisíc korun. Není to málo.

Přesto město zatím nenakupuje další radar, ale pořídí pět informativních měřičů rychlosti. I ty rychlejší řidiče většinou donutí sundat nohu z plynu.

Nejčtenější

Asi mi na půl minuty hráblo, vysvětlil muž soudu líbání dceřiny kamarádky

Ilustrační snímek

S tříletou podmínkou odešel od Krajského soudu v Pardubicích třiačtyřicetiletý muž. Když vezl v autě kamarádku své...

Cyklista utrhl předjíždějícímu autu zrcátko, řidič mu za to prošlápl kolo

Dvaatřicetiletý řidič auta cyklistovi za utržené zrcátko šlápl do kola.

Roztržkou mezi řidičem osobního auta a cyklistou se zabývá policie na Litomyšlsku. Původně byli tamní policisté ve...

Pardubice se napřesrok změní ve staveniště, dopravu čeká tvrdá zkouška

Doprava na ulici 17. listopadu v Pardubicích

Pardubice po roce 2020 čeká modernizace vlakového nádraží společně s opravou klíčového silničního nadjezdu u nemocnice...

Česká Třebová otočila, chce dosud odmítaný nájezd na dálnici D35

Ilustrační snímek

Zastupitelé České Třebové před pěti lety odmítli přímé napojení města na chystanou dálnici D35 u Litomyšle. Nyní jej...

Pardubice v prosinci přijdou o autobusové nádraží, náhradní není

Pardubické autobusové nádraží skončí. Pozemky pod ním koupil Jaroslav Strnad....

Pardubice čekají další dopravní problémy. A to poměrně značné. Na konci roku totiž soukromý investor zavře autobusové...

Další z rubriky

Modelky si nechaly zmalovat záda ve stylu Moulin Rouge, celé tělo neprošlo

Malířky ztvárnily na zádech modelek známý kabaret Moulin Rouge. Jeho symbolem...

Devatenáctý ročník Kalibr cupu, soutěže mladých kadeřnic a kosmetiček se letos nesl ve stylu Moulin Rouge. A tak se...

Pardubice v prosinci přijdou o autobusové nádraží, náhradní není

Pardubické autobusové nádraží skončí. Pozemky pod ním koupil Jaroslav Strnad....

Pardubice čekají další dopravní problémy. A to poměrně značné. Na konci roku totiž soukromý investor zavře autobusové...

Lidé už víc třídit nebudou. Hejtman navrhl pálit víc odpadu v cementárně

Stará spalovna nebezpečného odpadu u Pardubic

Za pět let by v Česku mělo skončit masivní ukládání komunálního odpadu na skládky. A jelikož je podle odborníků třídění...

Najdete na iDNES.cz