Pardubické civilní letiště se odrazilo ode dna. Po letech potíží a prodělků to letos vypadá na rekordní rok. „Stále věříme, že letošní počet odbavených lidí bude poprvé přes 200 tisíc,“ uvedl náměstek primátora Jan Hrabal.
A přichází další pozitivní novinka. Firma EBA patřící městu a kraji získala jistotu, že bude moci na letišti zůstat i v příštích letech. Její zástupci podepsali kontrakt s Armádou ČR na dalších sedm roků.
Pardubické letiště zřejmě má rekordní rok, cílí na 200 tisíc cestujících |
„Je to mimořádně důležitá zpráva s ohledem na jednání s potenciálními investory. Stále musíme myslet na to, že jsme na letišti vlastně hosty,“ komentoval dohodu hejtman Martin Netolický.
Podle velitele vzdušných sil Armády České republiky Petra Čepelky se rámce smlouvy od té předešlé nebudou příliš měnit. Přitom vojáci na letišti obstarávají klíčový provoz řídicí věže. „Ceny zůstanou podobné jako v minulých letech. Nic zásadního se na naší vzájemné spolupráci nemění,“ řekl Čepelka.
Jednání o podobě nové smlouvy trvala rok a půl. Civilní letiště je v Pardubicích od roku 1994 a od té doby si opakovaně zajišťuje smluvní souhlas armády. Ještě než armáda dá svolení, musí zohlednit mezinárodní situaci a to, zda je možné kapacity letiště poskytovat pro civilní lety. Pardubické letiště může armáda v případě potřeby používat pouze pro vojenský provoz.
„V současné době je velmi složitá mezinárodní situace, jsme nejblíže válečnému konfliktu od druhé světové války, my si to všichni dobře uvědomujeme,“ řekl Petr Čepelka.
V případě potřeby letiště poslouží jen armádě
Spolupráce s vojáky je podle primátora Jana Nadrchala výhodná pro obě strany. Nicméně evidentní je, že pokud by se armáda rozhodla mít letiště jen pro sebe, firma EBA by neměla šanci přežít.
„Určitá nejistota na počátku na naší straně panovala, protože vzhledem k situaci ve světě a na Ukrajině jsme měli obavu, aby armáda neřekla, že chce letiště plně využívat jen pro své účely. To se nakonec nepotvrdilo. Na sedm let máme zajištěné klidné fungování,“ uvedl primátor Nadrchal z hnutí ANO.
Armáda sdílí s civilním letištěm letovou dráhu a další nemovitou infrastrukturu a služby. „Armáda udržuje vzletovou a přistávací dráhu, pojížděcí plochy, zabezpečuje řízení letového provozu. Za to dostává poplatky od společnosti EBA, které jsou zpátky vráceny do provozu a údržby,“ řekl Čepelka.
Na letišti v Pardubicích má vzniknout cvičiště elitních pilotů stíhaček F-35 |
Pardubické letiště je pro vojáky důležité. Slouží jako záložní intervenční letiště pro českou armádu a pro státy NATO. „V případě ohrožení státu by sem ostraha státu přivedla potenciálního narušitele nebo civilní letadlo, které ztratilo spojení nebo je v ohrožení. Po přistání by letadla byla zabezpečena,“ řekl Čepelka.
Ten chce také městu vyjít vstříc při plánované přestavbě letiště Čáslav, kde sídlí letka gripenů. „Během stavby na začátku roku 2026 budou lidé z okolí pardubického letiště více zasaženi hlukem. Abychom jim trochu ulevili, tak pošleme část vrtulníků z výcvikového centra do Přerova,“ dodal.
EBA díky smlouvě může dál plánovat své investice a rozvoj areálu. Chce dostavět druhé patro Terminálu Jana Kašpara nebo rozšířit a vylepšit parkovací plochy.
„Chci zdůraznit, že dostavba patra bude plně hrazena z provozu firmy EBA. Nebudeme dělat žádné příplatky k základnímu jmění a podobně,“ uvedl hejtman Netolický, který v minulosti opakovaně kritizoval to, že hospodaření EBA je ztrátové. „Investice EBA zaplatí z prodeje tří budov, které jí patří. Jedná se třeba o muzeum či dnešní kanceláře,“ dodal Hrabal.
Letiště je ztrátové dlouhodobě. Oba vlastníci do společnosti EBA postupně vložili kolem 700 milionů korun, aby ji udrželi při životě. Loni vykázala podle účetní uzávěrky ztrátu 38 milionů korun, v předchozím roce 30 milionů korun.
21. listopadu 2017 |