Pardubice chtějí lesy pro lidi, Hradec ale stejně nedoženou

  12:12aktualizováno  12:12
Vytvořit z pardubických městských lesů místo pro odpočinek a sportování. Takový je plán radních. Uznávají, že v jejich využití radnice zaspala. V Hradci Králové jsou mnohem dál. Už tam investovali miliony.

Hradecké městské lesy. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Šestnáctikilometrový okruh pro bruslaře a cyklisty vznikne o prázdninách v novohradeckých lesích. Podél unikátní stezky budou nové osvěžovny i lesní zoo, příští rok má přibýt třicetimetrová rozhledna.

Ostatně už nyní lesy v okolí Hradce Králové nabízejí mnoho stezek pro cyklisty či bruslaře a další atrakce či místa pro pasivní i aktivní odpočinek.

Jaký to rozdíl oproti Pardubicím. Ty své městské lesy zatím nedokázaly využít jinak než pro běžnou těžbu dřeva.

"Hradecké lesy jsem navštívil v poslední době několikrát a vždy jsem se vracel naprosto nadšený. S dětmi jsme si užili třeba procházku po pohádkové stezce. Řekl jsem si, proč bychom něco podobného nemohli mít i v Pardubicích?" uvedl radní města Vítězslav Novohradský.

Ten se v poslední době pustil do poměrně ostré kritiky města za to, jak se svými lesy nakládá. Evidentně na tom bude chtít stavět svou kampaň před podzimními komunálními volbami.

"Nikdo nemá chuť trávit svůj volný čas ve tmavém zarostlém lese, který nemá turistům mnoho co nabídnout. Pardubické lesy přitom mají veliký, zatím nevyužitý potenciál, a to nejen pro houbaře, ale i pro cyklisty, bruslaře nebo rodiny s dětmi," uvedl radní za ČSSD.

Bez ohledu na jeho kritiku však prý už na magistrátu existují plány, jak městské lesy lidem zpřístupnit. Podle náměstka primátorky Františka Brendla totiž končí desetiletý těžební plán v městských lesích, a proto je čas na změny.

"Už se nemůžeme dočkat až plán skončí, protože ten z našich lesů udělal čistě těžební záležitost. To se změní. Budeme v nich méně těžit a plánujeme výstavbu stezek, hřišť a dalších atrakcí," uvedl Brendl.

Na lepším využití spojilského, svítkovského nebo dukelského lesa už pracují na útvaru hlavního architekta města.

"Vše by mělo být připraveno pro naše nástupce na radnici. Vzniká studie, která nám ukáže, co vše může v lesích města být. Počítáme třeba s naučnými stezkami nebo se zázemím pro orientační běžce," dodal Brendl.

I když radnice utratí v městských lesích miliony korun, stejně nenabídnou lidem takový komfort jako ty v okolí Hradce Králové. A to z jednoduchého důvodu, jsou podstatně menší.

"Hradec má lesů nepoměrně více, což mu značně vylepšuje možnosti. Má asi tři tisíce hektarů lesů, zatímco my v Pardubicích asi jen 400," uvedl náměstek primátorky Michal Koláček.

Obecně stav zeleně v Pardubicích není dvakrát povzbuzující. Radnice se stále marně snaží rozjet opravu Tyršových sadů, park Na Špici se začal přestavovat teprve nedávno a i okolí Chrudimky či Labe nenabízí na mnoha místech nic jiného než křoviska a kopřivy.

"Obecně si myslím, že stav parků, nábřeží a městských lesů je největším dluhem města. Doufám, že se to brzy začne měnit," doplnil náměstek Brendl.

Pravdou je, že kritik Novohradský přichází i s několika nápady na oživení lesů města. Radní třeba chce vytvořit pohádkovou cestu. Prý osloví spisovatele, kteří pohádky z pardubických lesů vymyslí.

Doprovodné obrazy a vyřezávané sošky pro stezku vyrobí místní umělci. "Rád bych, aby byly pohádky spjaté s pardubickými pověstmi a jednotlivými částmi města," řekl třeba Novohradský.

Nejčtenější

Asi mi na půl minuty hráblo, vysvětlil muž soudu líbání dceřiny kamarádky

Ilustrační snímek

S tříletou podmínkou odešel od Krajského soudu v Pardubicích třiačtyřicetiletý muž. Když vezl v autě kamarádku své...

Cyklista utrhl předjíždějícímu autu zrcátko, řidič mu za to prošlápl kolo

Dvaatřicetiletý řidič auta cyklistovi za utržené zrcátko šlápl do kola.

Roztržkou mezi řidičem osobního auta a cyklistou se zabývá policie na Litomyšlsku. Původně byli tamní policisté ve...

Pardubice se napřesrok změní ve staveniště, dopravu čeká tvrdá zkouška

Doprava na ulici 17. listopadu v Pardubicích

Pardubice po roce 2020 čeká modernizace vlakového nádraží společně s opravou klíčového silničního nadjezdu u nemocnice...

Pardubice v prosinci přijdou o autobusové nádraží, náhradní není

Pardubické autobusové nádraží skončí. Pozemky pod ním koupil Jaroslav Strnad....

Pardubice čekají další dopravní problémy. A to poměrně značné. Na konci roku totiž soukromý investor zavře autobusové...

Česká Třebová otočila, chce dosud odmítaný nájezd na dálnici D35

Ilustrační snímek

Zastupitelé České Třebové před pěti lety odmítli přímé napojení města na chystanou dálnici D35 u Litomyšle. Nyní jej...

Další z rubriky

Chci naše rozdělené město spojit, říká starosta Žamberka

Městský úřad Žamberk.

Přestože Nezávislí s podporou ODS vyhráli komunální volby v Žamberku, bývalý dlouholetý starosta Jiří Dytrt už o své...

Velká pardubická je stále bez sponzora, o partnera přišlo i závodiště

Jezdci překonávají Irskou lavici během 128. ročníku Velké pardubické.

Konec ledna. To byl pro ředitele Dostihového spolku poslední termín, dokdy chtěl mít jasno, kdo se stane novým...

Boj proti hazardu sílí, hlavně ve městech s novým vedením

Ilustrační snímek

Počet hracích automatů v Pardubickém kraji rychle klesá nejen kvůli novému přísnějšímu hazardnímu zákonu, ale i snaze...

Najdete na iDNES.cz