Úterý 9. srpna 2022, svátek má Roman
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 9. srpna 2022 Roman

Leo Express už ve vlacích odbavuje karty Iredo, lidem ale chybí informace

  9:28aktualizováno  12:58
Leo Express na Orlickoústecku jen pomalu napravuje problémy, které mu vytýkají občané i hejtman Pardubického kraje. Cestování s novým dopravcem si v uplynulých dnech vyzkoušel i reportér MF DNES. Ve čtvrtek firma oznámila, že se podařilo plně zprovoznit odbavování karet Iredo.

Kam ten vlak z Ústí vlastně jede? Na přídi ani na bocích vozu žádná elektronická tabule s informacemi pro cestující není. | foto: iDNES.cz

Když v hejtmanovi Pardubického kraje Martinu Netolickém minulý týden „bouchly saze“ kvůli přetrvávajícím nedostatkům nového dopravce na dvou tratích na Orlickoústecku, zprvu se zdálo, že hrozba výpovědí bude natolik silným argumentem, že za pár dní bude vše fungovat, jak má.

Dopravce se však ani do začátku tohoto týdne po měsíci platnosti nového grafikonu nedokázal zbavit všech závažných nedodělků. Přesvědčil se o tom reportér MF DNES.

Ze Svitav vyjíždím v 15.05 spěšným vlakem Českých drah (ČD) do Ústí nad Orlicí, odkud mám v plánu pokračovat soukromým vlakem do Králík.

Domnívám se, že v rámci kraje bych měl čerpat výhody z integrovaného dopravního systému. Jako občasný cestující, který využívá veřejnou dopravu párkrát do roka, toho však bez karty Iredo na výběr příliš nemám. Jednoduchá jízdenka do Králík, která by u okénka v hotovosti vyšla na 76 korun, je nepřestupní. 

Mám smůlu, výjimku mají jen vlaky ČD zapojené do Iredo, ovšem ty už do podhůří Orlických hor nejezdí. Přestože je do integrovaného dopravního systému zapojen i Leo Express, tuto výsadu zatím nedostal.

„Prodám vám to jen do Ústí,“ nabízí mi jedinou možnost pokladní národního dopravce.

Mírná obava z toho, že kvůli pětiminutovému zpoždění v Ústí nestihnu navazující vlak, se naštěstí nevyplnila. Přijeli jsme v 15.39, tedy dvě minuty před odjezdem soukromého dopravce. Každý sice podle staničního rozhlasu a elektronické návěstní tabule ví, že vlak odjíždí z druhého nástupiště, nicméně přistavený motorový vlak, jako by se styděl, kam jede. 

Na čele ani na bocích není žádná cedule, kam má vlastně namířeno. Až těsně před nástupem do vlaku vidím přes tmavé sklo vytisknutou ceduli s cílovou stanicí Mlýnický dvůr.

Před soupravou nestojí ani stevard, který by svou přítomností vzbudil v lidech jistotu, že nastupují do správného vlaku.

Usedám do z polovičky zaplněného vlaku. Výbava jedné z pěti jednotek, které si Leo Express pronajal na deset let v Německu, je o třídu jinde. Rozjezd vlaku je svižný, pohled na ubíhající krajinu s Tichou Orlicí neruší ani hluk motorů.

Zajímalo mě, zda pojedeme bez průvodčího, což dopravci vytýká hejtman kraje a upozorňují na to i mnozí cestující na sociálních sítích.

Platba kartou ve voze funguje

Ani ne po třech minutách jízdy vchází do oddílu usměvavá stevardka. Na rozdíl od čtveřice studentek přede mnou, které jedou do Jablonného za osm korun, mě vyjde jízdenka na 50 korun. „Slevu nemáte? Pro studenta nebo důchodce?“ ptá se univerzálně stevardka a oba se tomu zasmějeme. Zpáteční jízdenky dopravce neposkytuje.

Rozhoduji se, že zaplatím kartou. A přestože platba trvá o něco déle, během několika sekund bílý strojek pípne a vytiskne jízdenku.

Wi-fi funguje kolísavě. Zda jde o chybu, nebo vliv horšího signálu v údolích, je otázka, na kterou se mi s přicházejícím šerem nepodařilo najít odpověď. A tma záhy ukazuje na největší problém, který byl patrný už v Ústí.

Je jím absence jakéhokoli informačního systému. Ve vlaku za celou dobu jízdy nezaznělo ani jediná hlášení, reproduktory tyto jednotky zjevně mají, ovšem nefungují.

Chybí i jakýkoli displej, který by cestující informoval, do jaké stanice vlak zrovna přijel. I místní, kteří znají na trati pomalu každou zatáčku, se co chvíli pohledem z okna přesvědčují, zda už se neblíží jejich zastávka.

„Lichkov?“ dloubne do mě zjevně neklidný Polák, který od Ústí odpočítává snad každou stanici, aby přestoupil na navazující vlak do Polska. Až po přečtení potemnělé cedule na peroně v Jamném nad Orlicí ho ujišťuji, že má ještě dvě stanice čas.

Za Lichkovem se vlak téměř vyprázdnil, zajímaly mě proto zkušenosti cestujících, kteří do odlehlého kouta jezdí pravidelně. Dříve zde lidé byli zvyklí na traťové jízdenky ČD, které nabízely větší finanční úsporu. Nově to lze jen s vícedenními jízdenkami na kartě Iredo. Potíž je v tom, že v Leo Expressu stevardi ještě na začátku týdne kartu nenačetli.

„Před změnou jsem platila za čtvrtletní IN50 2 700 korun, teď mě dojíždění vyjde na bezmála 4 500 korun. Je to příšerné. Iredo nefunguje. Jediné, co vám prodají, jsou jejich jízdenky,“ říká Kateřina Šemrová, která jezdí z Králík do zastávky Ústí nad Orlicí-město. Mezitím vlak přijel do Králík na čas.

Mohu si sednout, nebo ne?

S další cestující se dávám do řeči před nádražní budovou, odkud mi jede za půl hodiny vlak nazpět.

„Ráno, kdy jezdí jejich větší vlak známý z hlavního tahu, se mi stává, že někomu sedím na místě. Ten, kdo si koupí jízdenku u Leo Expressu na internetu, k ní totiž automaticky má i rezervované místo. Vlak sice není místenkový, ale já když jedu za normální jízdné, tak rezervaci mít nemůžu, jednoduše proto, že jsem nekoupila jízdenku přes aplikaci nebo internet. To, že mě jiní cestující vyhazují z jejich místa, se mi stává pravidelně. Pokoušela jsem se zjistit, jak si ověřím, že je sedačka obsazená, abych si sedla jinam hned. Místo sice označené číslem je, ale z toho nezjistím, zda je rezervované. Není u něj žádný lístek, nic, co by mi řeklo, že tam nemám sedat. A neřekne mi to ani stevardka,“ popisuje svoji zkušenost cestující.

Leo Express ve čtvrtek dopoledne zaslal redakci MF DNES vyjádření k odbavování karet Iredo na regionálních vlacích Leo Express.

„Odbavovaní karet Iredo na vlacích Leo Express je již plně funkční. Karty byly odbavovány i v předešlých dnech a pouze v ojedinělých případech, kdy bylo například nutno restartovat odbavovací zařízení, mohly jet jednotky cestujících zdarma na náklady dopravce,“ sdělil mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

Komunální a senátní volby 2022

Komunální volby se konají 23. a 24. září. Voliči budou vybírat nové členy zastupitelstev obcí, měst nebo městských obvodů. Tyto volby se spojí s volbami do třetiny Senátu, jejichž případné druhé kolo bude o týden později. V Pardubickém kraji se volí v obvodech Pardubice a Ústí n. O.

Miluše Horská, Petr Šilar, Jakub Rychtecký, Štěpánka FraňkováMartin Charvát, Petr Fiala, Vladimír Ninger, Daniel Brýdl

  • Nejčtenější

Vadná nabíječka mobilu zapálila dům, škoda se odhaduje na tři miliony

Střechu rodinného domu ve Vysokém Mýtě zachvátil ve středu dopoledne požár. Jeho příčinou byla nejspíš závada na...

Vlaky mezi Čechy a Moravou jezdí, koridor stál kvůli poruše trakčního vedení

Provoz na železničním koridoru spojujícím Čechy a Moravu byl v sobotu zastaven na více než šest hodin. Před sedmou ráno...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dolní Morava si přeje dobudovat resort, zajistí to ekonomiku, říká starosta

Vedení Dolní Moravy podporuje další chystané investice horského resortu. Obec na Orlickoústecku si totiž přeje, aby...

Nákup bez prodavačky, v Pardubickém kraji funguje první samoobslužný obchod

V Bítovanech na Chrudimsku si lidé opět pohodlně nakoupí. A to nejen v klasické otvírací době, ale také pozdě večer,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Po covidovém půstu připravila Chrudim největší pouť v historii města

Mix hlasité hudby, rachotu atrakcí a vůně trdelníků, klobás, kebabu i cukrové vaty přiláká o víkendu do centra Chrudimi...

Tenkrát před 40 lety. Veteráni z Pitavalu Krampol, Zedníček a Frej vzpomínají

Premium Jak je to dávno, co se prvně Pavel Zedníček, Jiří Krampol a Ladislav Frej sešli na natáčení seriálu Malý pitaval z...

Žena má mít dítě, když je zamilovaná, říká psychogynekoložka Máslová

Premium Ženy dělají velkou chybu, když mateřství příliš plánují, tvrdí psychogynekoložka a internistka Helena Máslová. „Vhodná...

Nebezpečný pro Česko. Proč stát nechce uzbeckého zápasníka Muradova?

Premium Mnoho let hrdě nastupoval do klece i s českou vlajkou na zádech. V malém evropském státě prorazil do velkého světa...

  • Další z rubriky

Přehrady Fest startuje na sečské pláži, návštěvníci se při něm hned svlaží

Po dvou letech, které z pohledu hudebních festivalů byly smutné, jede letošní sezona naplno. Dokazuje to i fakt, že už...

Pardubičtí politici opět zkusí udat část kasáren Hůrka

Pardubice připraví podklady k možnému budoucímu prodeji části areálu bývalých kasáren Hůrka. Neúspěšně se o to snaží už...

Muž se na dětském hřišti vsoukal do stanu pro mrňata, nocleh ukončila hlídka

Ani se stanem pro děti neuspěl muž, který chtěl přenocovat na dětském hřišti v Pardubicích. Hlídka strážníků jej...

Chystaná stavba D35 by mohla odkrýt pozůstatky vyhynulého chobotnatce

V lesích mezi Českou Třebovou a Svitavami možná dodnes pod nánosy hlíny leží kostra vyhynulého chobotnatce. Dokládá to...

Budu znovu chodit a tančit, věří Vendulka z Básníků a vybírá peníze na léčbu

Herečka Eva Jeníčková (58), která se proslavila coby Vendulka utěšitelka ze série o Básnících, řeší zdravotní problémy....

Češka vyhrála soutěž krásy v Africe. Všichni si na mě chtěli sáhnout, říká

Sarah Horáková (18) odletěla do Afriky reprezentovat Česko na světovou soutěž krásy. Když první vicemiss České...

Díky Stiflerově mámě jsem měla sex s nejmíň 200 lidmi, vzpomíná herečka

Americká herečka Jennifer Coolidge (60) ve filmech Prci, prci, prcičky hrála Stiflerovu mámu Jeanine, která měla...

Johnny Depp trpí poruchou erekce, proto mě penetroval lahví, tvrdí Heardová

Nově zveřejněné dokumenty ze soudního procesu mezi Johnnym Deppem a Amber Heardovou obsahují tvrzení, že slavný...

Čím víc odebere Čína ruského plynu, tím lépe pro Evropu, tvrdí analytici

Navýšený export ruského zemního plynu na území Číny může mít pro evropské země pozitivní dopady. Díky tomu se totiž...