Přebíhání kolejí v Pardubicích zmírní nová lávka, stvrdila smlouva

  8:15aktualizováno  8:15
Připravený projekt, dokumentace i podepsané klíčové smlouvy. Zdá se, že po desítkách let nebezpečného přebíhání mnoha kolejí na pardubickém nádraží se lidé z jižní části města dočkají nadchodu. Ten sice postaví Správa železniční dopravní cesty, ale bude patřit městu.

Lidé v Pardubicích si už po léta raději zkracují cestu na Duklu rovnou z nástupiště přes koleje.

Je středa krátce před 17. hodinou. U čtvrtého nástupiště brzdí rychlík Metropolitan od Prahy. Z jednoho vagonu vystupuje třicátník a šine si to k západnímu konci nástupiště. Pozorovateli je jasné, co bude následovat - hopsání přes koleje směr sídliště Dukla. Cedule s nápisy Zákaz vstupu a Vstup do kolejiště zakázán nechávají muže zcela v klidu. A stejně je to nejspíš i v jiné dny - za kolejemi má totiž zamknuté kolo.

Neuplyne ani deset minut a z druhé strany si to přes koleje zkracuje padesátník s jízdním kolem. Vzhledem k nadváze, pantoflím na nohou a těžkému nákladu nepůsobí mezi výhybkami právě hbitě. Nicméně rezignuje i na přece jen bezpečnější cestu ze čtvrtého nástupiště podchodem a přenese bicykl přes úplně všechny koleje rozlehlého nádraží. Nic na tom, že právě zdolal jednu z nejvíce frekventovaných tratí v zemi, po které každých pár minut jede vlak.

Fotogalerie

Jenže kde není žalobce, není ani soudce. Kolejiště málokdy někdo kontroluje. Jedna z mála kontrol se konala přesně před dvěma roky a její závěry nebyly překvapivé.

„Podle odhadů z kontroly v krajském městě přejde denně přes koleje asi stovka lidí. Mnoho lidí se dnes otočilo a šlo pryč, když vidělo policisty v uniformách. V Pardubicích se nám tam hodně pohybují kolaři. Tři lidé dostali pokutu na místě, jen malou částku. K tomu přistupujeme jen výjimečně, když mají sluchátka na uších nebo telefonují nebo se hádají a nejsou ochotní na pokutu přistoupit,“ uvedla v červnu 2016 koordinátorka bezpečnostní akce v Pardubicích Dana Rozová.

Oficiální trasa je o dva kilometry delší

Na druhou stranu se dá počínání lidí pochopit. Třeba pro obyvatele Dukly znamená přechod přes koleje poměrně znatelnou úsporu času. Po oficiální trase totiž musí ujít nebo ujet zhruba o dva kilometry více. Právě oni tak zřejmě nejvíce uvítají informaci, že nad kolejištěm v dohledné době vyroste nadchod.

„Lávka bude začínat na kraji nástupišť u budoucího terminálu B pro linkovou dopravu a vyústí v ulici K Vápence, tedy kousek od sídliště Dukla. Spojit tyto dvě lokality je více než nutné, většina lidí si totiž cestu ze sídliště zkracuje přes koleje, což není zrovna bezpečné. Lávka by pak měla být dlouhá přibližně 240 metrů a pro větší komfort cestujících na ní bude možné zakoupit jízdenky na vlak,“ uvedla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

První snahy o lávku jsou už pořádně zaprášené. Jejich symbolem je sedm zelených obřích pilířů, které se desítky let pnou nad kolejištěm, ale nikdy nesloužily zamýšlenému účelu. Až nyní se věci dávají do pohybu. Radní Pardubic totiž už schválili smlouvu o postoupení práv a povinností při stavbě lávky. Jejím podpisem se stavba oficiálně stává součástí projektu Modernizace železničního uzlu Pardubice a tím také investicí Správy železniční dopravní cesty. Práce by měly vypuknout už příští rok.

„Město mělo za úkol zpracovat dokumentaci do úrovně územního rozhodnutí na lávku spojující Palackého třídu s ulicí K Vápence a zároveň toto územní rozhodnutí získat. Po mnoha úpravách textu a vydání nového územního rozhodnutí daného změnou vzhledu lávky rada města schválila podobu smlouvy,“ uvedla Dvořáčková.

Ta je spokojená i s tím, že se městu podařilo prosadit lepší vzhled nadchodu dle návrhu opozičního zastupitele za Pardubáky architekta Milana Košaře. „Až bude rekonstrukce hotová, Správa železniční dopravní cesty předá lávku do majetku města s tím, že například navigační a informační systémy zůstanou v majetku SŽDC,“ dodala náměstkyně.

Radní města si také pochvalují, že jim vyšla spolupráce se SŽDC. Podle nich to není právě obvyklé. „Po desítkách let se nám povedlo propojit a dát dohromady dva důležité projekty. Jedním z nich je celková rekonstrukce železničního uzlu, kterou provádí stát, a druhým je právě lávka,“ řekl zastupitel a poslanec za ANO Martin Kolovratník.

„Spojení má dvě výhody. Práce a omezení na koridoru proběhnou zároveň. Z pohledu města také dojde k funkčnímu propojení obou městských částí kolem nádraží. Na severu bude spojeno přednádraží a autobusový terminál a na jihu naváže přímo na lávku budoucí parkovací dům,“ dodal Kolovratník.

Správa železniční dopravní cesty již má na rekonstrukci vlakového nádraží vysoutěženého projektanta. Vybrány byly sesterské firmy Sudop Praha a Sudop EU. Modernizace železničního uzlu má vyjít zhruba na čtyři miliardy korun. Přístup na nástupiště bude nově bezbariérový, přibude zde páté nástupiště a také budou vyměněny koleje.

Do Evropského parlamentu v ČR kandidovalo 39 uskupení. Vyhrálo hnutí ANO (6 mandátů) před ODS (4), Piráty a koalicí TOP 09+STAN (po 3). Do parlamentu se dostaly i SPD, KDU-ČSL (po 2) a KSČM (1).

Dita Charanzová, Martina Dlabajová, Alexandr Vondra, Marcel Kolaja, Luděk Niedermayer, Hynek Blaško, Tomáš Zdechovský

Nejčtenější

Desítky lidí se v pardubickém krematoriu loučily s Adamem Svobodou

Pohřeb hokejového brankáře Adama Svobody v pardubickém krematoriu (20. května...

Desítky lidí čekaly před půl dvanáctou na schodech a prostranství před pardubickým krematoriem, aby se rozloučily s...

Autobusu po STK upadlo kolo s kusem nápravy, jen co lidé vystoupili

Nahnutý linkový autobus krátce poté, co mu na náměstí v Trhové Kamenici upadlo...

Velké štěstí měli v úterý cestující na pravidelné lince z Hlinska do Trhové Kamenice na Chrudimsku. Autobusu, který se...

Už i Kočičí hrádek stojí na pasece, sucho rychle mění krajinu

Kočičí hrádek už není obklopen stromy.

Dlouhodobé sucho začalo překreslovat krajinu. V remízkách umírají stromy, aleje podél silnic bojují o život, v lesích...

Za smrt dvou lidí při nehodě pod vlivem alkoholu a drog dostal muž šest let

Účastníci nehody nebyli podle hasičů připoutaní.

Šesti lety vězení a devítiletým zákazem řízení potrestal Okresní soud v Pardubicích třiadvacetiletého Jana Heřmanského,...

Potřetí už neustoupíme, trvá spolek z Kornic na jiné trase D35 u Litomyšle

Petr Chaloupka ze spolku Živé Kornice.

Budoucí dálnice D35 na Moravu má v Pardubickém kraji jeden obrovský problém jménem Litomyšl. Zvolená trasa kolem města...

Další z rubriky

Nebezpečí na silnicích v kraji číhá podle expertů u Lanšperka a Skutče

Silnice mezi Předhradím a Krounou je známá svými zrádnými serpentinami.

Dopravní experti Besipu vytipovali tento týden na dopravně-bezpečnostní konferenci dva nebezpečné úseky silnic v...

Hasiči v poli chytali dvě ovce. Jednu mají, druhou nenašli ani s dronem

Jednu zaběhnutou ovci se podařilo chytit, hasiči ji předali majiteli.

Dvě ovce utekly v úterý chovateli z ohrady u Chrudimi. Zvířata chytali v poli profesionální i dobrovolní hasiči,...

Vysokomýtské muzeum se chystá obnovit přívěs Dingo z Karosy

Obytný přívěs Karosa W 4 Dingo

Muzeum ve Vysokém Mýtě získalo karosácký karavan z konce padesátých let. Je ve špatném stavu, ale opravit půjde.

Advantage Consulting, s.r.o.
SPECIALISTA ELEKTRO – TESTOVÁNÍ S AJ

Advantage Consulting, s.r.o.
Královéhradecký kraj, Pardubický kraj
nabízený plat: 27 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz