Cesta vlakem mezi Pardubicemi a Chocní bude jednou o zhruba tři minuty rychlejší, než je dnes. Železničáři tento dlouhý a rovný úsek s pouhými dvěma oblouky vytipovali pro zavedení dvousetkilometrové rychlosti. Maximální rychlostí se cestující v soupravách s naklápěcí skříní svezou na bezmála třiceti kilometrech nejdříve v roce 2031.
Jako první má přijít na řadu 15,5 kilometru dlouhý úsek mezi Chocní a Uherskem. Původně se s modernizací v tomto úseku, který kromě zrušení všech železničních přejezdů zahrnuje nové zabezpečovací zařízení, trakční vedení, výměnu železničního svršku a vznik nových nástupišť vlakových zastávek, mělo začít už letos.
Kvůli modernizaci železničního uzlu Pardubice, přestavbě původní trati mezi Brandýsem a Ústím nad Orlicí a z toho vyplývající výlukové činnosti Správa železnic (SŽ) odsunula téměř třímiliardovou investici na rok 2026. Přednost dostane i modernizace alternativní trasy přes Vysočinu, která má skončit v roce 2025.
Neznamená to však, že přípravy neprobíhají. Železničáři už například mají zpracován záměr projektu na odstranění pěti přejezdů. Nejdál je příprava velkého nadjezdu v Uhersku v sousedství budované dálnice D35 jako náhrady pětikolejného přejezdu s délkou 29 metrů, který patří na hlavní trati z Prahy na Moravu k rekordmanům.
„Pracuje se na dokumentaci pro územní řízení, hotová by měla být ve druhé polovině tohoto roku. V současné době probíhá zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí. Pokud vše půjde podle plánu, získání stanovisek předpokládáme v polovině příštího roku,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Friebová k 295 metrů dlouhému prefabrikovanému mostu překonávajícímu trať, polní cestu, řeku Loučnou i její zátopové území.
Přípravu nadjezdu nakonec nezbrzdí ani EIA. Krajský úřad již rozhodl, že stavba nebude mít významný vliv na životní prostředí, a nebude tak podle zákona posuzována.
Náročná investice, jejíž odhadované náklady dosahují 475 milionů, počítá se zrušením i nedalekého polního přejezdu. Za tímto účelem je navržena nová přístupová polní cesta podél trati. Chodci překonají trať přes stávající pěší lávku ve stanici Uhersko, která bude doplněna bezbariérovými chodníky.
Nový nadjezd nad tratí má vzniknout i v nedaleké Radhošti. Technické řešení zde však definitivní tečku ještě nemá. S navrženou podobou mostu, respektive místem, se kterým projektanti přišli, obec se dvěma přejezdy nesouhlasí. SŽ by přemostění kolejí nejraději viděla na volných pozemcích mezi Radhoští a Sedlíšťkou.
„Toto řešení preferuje Správa železnic i Správa a údržba silnic Pardubického kraje, pro kterou je důležité hlavně ekonomické hledisko. My s tím nesouhlasíme. Nadjezd jako náhradu dvou našich přejezdů navrhujeme umístit ve východní části obce, aby navazující přeložka byla zároveň obchvatem Radhoště směrem na Stradouň,“ řekl starosta obce Dušan Tesař k variantě, která by mimo obec odvedla tranzitní dopravu z krajské silnice II/305, spojující Skuteč s Borohrádkem.
Přejezdy, které skončí
|
K jakému řešení se železničáři nakonec přikloní, by mělo být jasnější po zpracování vlivu stavby na okolní prostředí. „Souhlasili jsme, aby se zahájila velká EIA na posouzení obou variant. Radhošť a Sedlíšťka vždycky budou patřit k sobě. Nechceme, aby nás rozdělovalo betonové monstrum. Na části pozemků navíc plánujeme výstavbu rodinných domů,“ dodal Tesař.
Starousedlíci bydlící za kolejemi o spojení s obcí po zrušení přejezdů nepřijdou. Studie počítá s vybudováním podchodu pro pěší, a to i v Sedlíšťce.
Nejmenší problém mají železničáři v Dobříkově, kde se dráha kříží se silnicí na Zámrsk mimo zástavbu. „Snažíme se s projektanty komunikovat rychle. Stavba mostu je pro nás stěžejní jak z hlediska bezpečnosti, tak návaznosti na pracovní příležitosti a školy ve Vysokém Mýtě, kde delší trasa přes Sruby není tak komfortní jako přes Zámrsk a silnici I/35,“ sdělil místostarosta Dobříkova Aleš Sloup.
„Projektanti navrhovali most o jednom poli v kombinaci s vysokými náspy. Podařilo se nám vybojovat 96 metrů dlouhý most. Z estetických důvodů půjde o štíhlou moderní konstrukci mostu, aby stavba v rovinatém terénu nijak nerušila,“ dodal místostarosta, který je zároveň projektantem silničních staveb.
Práce na zrychlení sousedního úseku mezi Pardubicemi a Uherskem tak daleko nejsou. Jisté je, že zmizí čtyři přejezdy mezi Moravany a Turovem, kde se počítá s vybudováním jednoho nadjezdu. Blíž k Pardubicím zanikne polní přejezd u obce Zminný.
„Zavedení rychlosti 200 km/h v úseku Uhersko – Pardubice aktuálně předpokládáme v roce 2031. V této fázi přípravy se ovšem jedná o odhad. Nejdražší kapitolou totiž bude frekventovaný přejezd v Pardubicích na Dašické. Jeho zrušení má být nahrazeno přemostěním mezi Dašickou ulicí a ulicí Průmyslovou v těsné blízkosti Larischovy vily, se kterým roky počítá územní plán. V současné době se připravují zadávací podmínky pro zpracování záměru projektu. který je závislý na mnoha faktorech a koordinovaných stavbách,“ uvedla Friebová.