Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Expresy po opravě kolejí rychleji nepojedou, koridor přes Pardubice je plný

  7:09
V létě příštího roku se na koridorovou trať přes Pardubice vrátí mezinárodní expresy. Rychlejší cestování do moravské metropole nebo do Vídně však i kvůli plné kapacitě koridoru nepřinesou.
Jeden z devíti sanovaných tunelů na trati mezi Blanskem a Brnem

Jeden z devíti sanovaných tunelů na trati mezi Blanskem a Brnem | foto: Subterra

Když v roce 1993 začal rozsáhlý projekt modernizace zastaralých páteřních tratí s cílem proměnit je v rychlé železniční koridory, které by nás přiblížily evropskému standardu, otevření každého nového úseku přinášelo časovou úsporu několika minut.

Pro srovnání, v roce 1989 jízda rychlíku Detvan mezi Prahou a Pardubicemi s jedinou zastávkou v Kolíně trvala 1 hodinu 24 minut. Po dostavbě hlavního tranzitního koridoru většina prémiových rychlíků InterCity a EuroCity zvládla stokilometrovou vzdálenost mezi oběma městy za 58 minut.

Podobně se zrychlilo i cestování mezi Prahou a Brnem. Například v roce 2017 u nově nasazených railjetů Českých drah byla doba jízdy mezi oběma městy 2 hodiny 28 minut.

Miliardy korun, které dnes stát posílá do oprav posledního nemodernizovaného úseku mezi Brandýsem a Ústím nad Orlicí či už podruhé modernizovaného úseku mezi Blanskem a Brnem však žádné zrychlení reálně nepřinesou, resp. se nepromítnou do jízdních řádů.

Jak vyplývá z vyjádření Správy železnic, po technické stránce však vlaky rychleji pojedou. „V úseku Brandýs nad Orlicí – Ústí nad Orlicí se rychlost po skončení prací zvýší zhruba z 80 na 110 km/h při využívání ETCS. Mezi Brnem a Blanskem bude rychlost u většiny vlaků zvýšena o 5 až 10 km/h,“ sdělil mluvčí Správy železnic Jan Nevola. V reálu jde o zrychlení v řádu několika málo minut.

Ovšem vedle traťových rychlostí cestovní časy jednotlivých vlaků zásadně ovlivňuje čím dál hustší provoz na koridoru, který je na limitu své kapacity. Vlaky jednoduše řečeno nemohou jezdit v rychlém sledu za sebou. Při pohledu do jízdních řádů na rok 2023 například railjet trasu mezi Prahou a Brnem pojede 2 hodiny a 35 minut, tedy stejně jako v roce 2020, a paradoxně o sedm minut déle než třeba v roce 2017.

Jak „zrychovaly“ railjety mezi Prahou a Brnem

2015 2 hod 37 min

2016 2 hod 30 min

2017 2 hod 28 min

2018 2 hod 29 min

2019 2 hod 32 min

2020 2 hod 35 min

2023 2 hod 35 min

Zdroj: Jízdní řady SŽ

„Při konstrukci jízdního řádu se nepřihlíží pouze k traťové rychlosti, ale také ke kapacitě trati, časovým kolizím s jinými spoji a také k možným výlukám. Časové rezervy zajišťují stabilitu jízdního řádu a provozu,“ uvedl mluvčí Správy železnic Jan Nevola a připomenul i probíhající výluku v souvislosti s přestavbou železničního uzlu Pardubice.

„Ještě v průběhu roku 2023 budou pokračovat stavební činnosti a s tím související výluky v rámci modernizace uzlu Pardubice. Ty budou opět spojeny s jistým omezením infrastruktury, které může mít dopad na provoz dopravy,“ dodal Nevola.

Už dříve také správce kolejí avizoval, že primárním cílem těchto modernizací není zvýšení rychlostí vlaků, ale hlavně zvýšení kapacity dopravní cesty, odstranění propadů rychlosti a zvýšení bezpečnosti, plynulosti i spolehlivosti provozu.

Končící přestavby tratí jsou tak signálem hlavně pro dopravce. „Ukončení několika rozsáhlých výluk na koridoru z Prahy do České Třebové a dále do Brna v letošním a v příštím roce bude znamenat postupný návrat vlaků na 1. a 3. železničním koridoru k jejich původním trasám a k rychlejším cestovním časům oproti výlukovým jízdním řádům,“ uvedl k nejzásadnější novince jízdních řádů pro příští rok mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Dnem D pro koridor na Brno bude 1. červenec 2023, kdy expresní vlaky Vindobona, Metropolitan a Hungaria budou po dvou letech vráceny z Vysočiny na trať přes Pardubice. Potěší to hlavně cestující z Pardubic, kteří se při cestách do Brna museli spokojit s obstarožními a přeplněnými soupravami běžných rychlíků s konečnou v Blansku.

„Na trasu koridoru se od léta 2023 vrátí všechny railjety a vlaky EuroCity jako před zahájením oprav, na trase Praha – Pardubice – Brno – Břeclav tak bude znovu hodinový interval, přitom každé dvě hodiny pojede railjet linky Praha – Graz a každé dvě hodiny vlak EC Metropolitan/Hungaria linky Praha – Budapešť,“ dodal Šťáhlavský.

Návrat do původní koridorové trasy přinese benefity i cestujícím railjetů, kteří dosud jezdili přes Vysočinu, neboť cestovní čas z Prahy do Brna se oproti trase přes Havlíčkův Brod zkrátí o 24 až 26 minut.

Dobrou zprávou také je, že rychlíky Svitava se na obvyklou trasu Praha – Brno vrátí po ukončení výluk u Blanska 11. prosince. V roce 2020 před výlukami byla cestovní doba rychlíků ve směru Praha – Brno 3 hodiny 5 minut, v opačném směru 3 hodiny 6 minut. Nově trasu Brno – Praha s 12 zastávkami zvládnou za 3 hodiny 9 minut, opačným směrem pojedou 2 hodiny 59 minut.

Práce pokračují v Brandýse i Blansku

Modernizace I. tranzitního koridoru v údolí Tiché Orlice skončí v červnu 2023.

V letošní stavební sezoně stavbaři pracovali na traťovém úseku od odbočky Bezpráví do Brandýsa nad Orlicí a na liché kolejové skupině v železniční stanici Brandýs nad Orlicí.

Aktuálně jsou do konce roku naplánovány v Brandýse práce na totožném úseku, na sudých kolejích, tj. na č. 2 a č. 4. V letošním roce dojde ke zrušení zastávky Bezpráví bez náhrady. „Ke konci září letošního roku máme dokončeno cca 60 procent prací. Uvedení traťového úseku do plného provozu se předpokládá na konci roku 2023, přičemž poslední nezbytná výluka skončí na konci června 2023,“ sdělila mluvčí skupiny Vinci Iveta Štočková.

Práce pokračují i na traťovém úseku Blansko – Brno. Mezi Adamovem a Brnem již na železničním svršku došlo ke kolejovému propojení celého úseku. Probíhá montáž trakčního vedení, protihlukových stěn, nástupišť, zabezpečovacího a sdělovacího zařízení. Pokud jde o mosty, propustky, tunely apod., jsou hlavní práce převážně dokončeny a probíhají pouze finální dokončovací. „Dokončeno je cca 80 procent všech prací. Výluka pro potřeby stavby bude ukončena 9. prosince 2022 a provoz na trati by měl být obnoven 11. prosince 2022,“ uvedl mluvčí skupiny Subterra Vladislav Beneš.

  • Nejčtenější

Pardubice - Třinec 6:3. Domácí si k první výhře pomohli drtivým finišem

17. dubna 2024  17:40,  aktualizováno  22:44

Je vyrovnáno. Hokejisté Pardubic dosáhli na své první vítězství v letošním finále extraligového...

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třinec - Pardubice 4:3. Obhájci získali druhý bod, zářili slovenští střelci

20. dubna 2024  16:30,  aktualizováno  19:53

Obhájci extraligového titulu si berou zpět vedení ve finálové sérii. Hokejisté Třince zvládli...

Za vraždu a uvaření mrtvoly nelze žádat doživotí, může za to slovíčko v posudku

17. dubna 2024  16:47

Jaký význam může mít jedno slovo ve znaleckém posudku, ukazuje další vývoj v případu bestiální...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vysoká pokuta za nařčení Antoše. APK hlásí: Zadina znevážil jméno extraligy

23. dubna 2024  15:43,  aktualizováno  16:27

Po výhře 6:2 ve čtvrtém utkání finále hokejové extraligy si postěžoval, že názory experta České...

OBRAZEM: Zranění páteře i mrtví, záchranáři trénovali zásah u nehody autobusu

25. dubna 2024  13:16

Sanitky a hasičské a policejní vozy obklopily ve středu autodrom ve Vysokém Mýte na Orlickoústecku....

Ruina zmizí. Po letech debat půjde bývalá pardubická restaurace Bobr k zemi

25. dubna 2024  9:46

Pardubice definitivně rozhodly, že zbourají bývalou restauraci v dukelském lesoparku. Místo tzv....

Nechte brankáře být! Přísný trend ochuzuje o emoce. Je to divné, uznávají i hráči

25. dubna 2024  8:58

Když Ondřej Kacetl opouštěl třinecké brankoviště, deset tisíc lidí v Pardubicích ho vypískalo....

Kouzlo pátého duelu. Sérii neukončuje, podle čísel rozhoduje. Vzepře se Třinec?

25. dubna 2024

Premium Ač se ve středečním finále ještě nerozhodlo o šampionovi, Pardubice jsou statisticky velkým...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...