Úterý 19. října 2021, svátek má Michaela
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 19. října 2021 Michaela

Nový plán na splavnění Labe u Přelouče bude bližší přírodě

  14:13
Ředitelství vodních cest se rozhodlo vzdát plánu na stavbu plavebního kanálu na Labi přes přírodní lokalitu Slavíkovy ostrovy u Přelouče. Tvrdí, že vybere šetrnější řešení, se kterým budou souhlasit i ochránci přírody.

Oblast kolem slepého ramena Labe u Přelouče s názvem Slavíkovy ostrovy je podle ekologů cenná přírodní lokalita, kterou je třeba chránit nejen kvůli výskytu chráněného modráska bahenního. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Ředitelství vodních cest patnáct let tvrdilo, že kvůli splavnění Labe musí nový plavební kanál přetnout slepé rameno řeky u Přelouče. Názor mění po marných pokusech prosadit to přes odpor ochránců přírody. Ekologické hnutí Děti Země poslední pokus začít se stavbou plavebního kanálu v Přelouči prostřednictvím soudů zatrhnul.

Detaily o tom, jak by citlivější varianta měla vypadat, Ředitelství vodních cest ještě nezveřejnilo.

„Zpracováváme varianty, které by byly méně v konfliktu s ekologickými zájmy. Hledáme řešení, která by byla více konformní s ministerstvem životního prostředí a Agenturou ochrany přírody (AOPK). Mám dojem, že by mohla nastat varianta, na které se shodneme,“ řekl šéf Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů.

Šlo by podle něj o zkrácenou variantu kanálu s plavební komorou a jezem přes Labe. „Takže by se eliminoval rozdíl hladin,“ řekl Fojtů s tím, že tato možnost se nejvíce líbí také státním ochráncům přírody.

Další možnost je postavit laterální kanál, který by byl podstatně užší a který by zpátky navazoval do plavebního koryta na začátku Slavíkových ostrovů, takže by se tohoto chráněného území dotkl jen okrajově. Zde ovšem podle Fojtů dochází k velkému rozdílu hladin mezi dolním korytem a kanálem, což může být problém při průjezdu lodí.

Fotogalerie

Jestli dojde ke shodě, zatím jasné není. Ochránci přírody z AOPK, která zajišťuje odbornou i praktickou péči o přírodu zejména v chráněných krajinných oblastech, připouští, že vstřícné kroky, jak co nejméně zatížit vzácnou přírodní lokalitu Slavíkovy ostrovy u Přelouče, ze strany Ředitelství vodních cest tady jsou.

„V současné době připravujeme návrh na zvětšení chráněné lokality Slavíkových ostrovů, kde se nachází chráněný modrásek. Ředitelství vodních cest nás v tomto kroku podpořilo a bude záležet nyní na ministerstvu životního prostředí, jak posoudí tento náš první společný krok,“ řekla mluvčí AOPK Karolína Šulová.

Společnou řeč hledá stát s ochránci přírody poměrně dlouho. Ze 13 nabízených variant nakonec zůstaly tři. Přičemž ta třetí by podle ní mohla být dostatečným kompromisem. Pro proces EIA by měla být vybraná ta, která je v nejmenším konfliktu s ochranou přírody.

„O betonu to není. Naopak se snažíme a musíme dělat stavby maximálně blízké přírodě,“ řekl Fojtů. To ovšem náklady také významně prodražuje. Například na podobné stavbě, která se chystá v Děčíně, dělají podle něj čtvrtinu výdajů takzvaná environmentální opatření.

Dodal, že suma, za kterou by vznikl plavební stupeň v Přelouči, se rovná té v Děčíně. Vychází tedy zhruba na 3,5 miliardy korun.

Splavnění Labe podporuje koalice politiků a firma exředitele ŘVC

Evropská unie může na tyto projekty poskytnout až 85 procent, pokud se jedná o přeshraniční projekty. „Záleží ovšem na tom, jaký program bude zrovna Unií vyhlášen. To teď nevíme,“ řekl Fojtů.

Podle původního plánu měl kanál vést přes chráněnou přírodní lokalitu Slavíkovy ostrovy, kde se nachází vzácný motýl modrásek. Nejvyšší správní soud ale dal v roce 2015 za pravdu argumentům Dětí Země s tím, že odborníci na přelomu tisíciletí dostatečně nezkoumali, zda neexistuje varianta šetrnější k přírodě.

Pardubický krajský úřad ignoroval argumenty proti stavbě a přihlížel jen k těm, které ji podporují. A hlavně - krajský úřad se spokojil s tím, že vhodná varianta kanálu přes Slavíkovy ostrovy už byla v roce 2000 zvolena.

„Na tuto variantu již byl vybrán zhotovitel, ale vše nakonec kvůli soudním sporům padlo. I kvůli tomuto konfliktu jsme zpracovali další variantu,“ řekl Fojtů.

Šéf Povodí Labe, které řeku spravuje, si myslí, že kanál je potřeba, ať už povede korytem řeky jako jez nebo Slavíkovými ostrovy.

„Povodí Labe podporuje jakoukoli z variant plavebního stupně v Přelouči, nicméně si myslím, že je třeba ji rychle vybrat a na té variantě pracovat,“ řekl ředitel Povodí Labe Marián Šebesta.

Projekt splavnění Labe podporuje koalice politiků a nové soukromé firmy bývalého ředitele Ředitelství vodních cest Jana Skalického.

„Společně se za deset let můžeme dostat k cíli,“ věří Skalický. Zatím se „jeho“ skupině společně s politiky podařilo protlačit projekt plavebního stupně v Přelouči spolu s tím v Děčíně mezi prioritní stavby státu.

Parlamentní volby v roce 2021 se konaly v pátek 8. října a v sobotu 9. října. Ve volbách jsme vybírali dvě stovky poslanců Sněmovny ve 14 volebních krajích.

Výsledky podle města a obcíPardubiceÚstí n. O.SvitavyChrudimČeská Třebová, další

  • Nejčtenější

Řidiči si odskočili na oběd, u firmy zablokovali tahač s pásovým vozidlem

Bezradnému řidiči nadměrného nákladu, který převážel základ budoucího protiletadlového systému, pomáhali v úterý...

Pardubice - Sparta 2:4, domácí jen snižovali, u tří gólů vítězů byl Minčev

Sparťanští fotbalisté dali venku čtyři góly, sice dvakrát inkasovali, ale zápas 8. kola Fortuna ligy na stadionu...

Krach Bohemia Energy přinesl problémy i do měst slibujících levnější energie

Otřes na energetickém trhu při krachu společnosti Bohemia Energy se okamžitě promítl nejen do front před pobočkami...

Suverénní záležitost. Hokejisté Pardubic v dohrávce deklasovali Vítkovice

Hokejisté Pardubic a Vítkovic s téměř měsíčním zpožděním zkompletovali páté kolo extraligy. A dohrávku si vychutnali...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Při srážce s cisternou a osobním autem zemřel na Pardubicku řidič dodávky

Tragická nehoda se ráno stala mezi Chvojencem a Holicemi na Pardubicku. Na silnici /35 se střetla dodávka s cisternou...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

Děti zvládnou všechno, to samé ženy. Muži však nevydrží, říká expert na přežití

Premium Tři dny trvalo pátrání po osmileté Julii z Berlína, která se v neděli ztratila rodičům u Čerchova na Domažlicku. V...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

  • Další z rubriky

Nepořádek v hokejovém Dynamu, podle soudu klub patří městu

Miliardář Petr Dědek není oficiálně majitelem HC Dynamo Pardubice. A to i přesto, že se o hokejový tým už rok a půl...

Pardubické letiště se pomalu zvedá, přibudou linky na Ukrajinu

Společnost Wizz Air rozšíří nabídku pravidelných linek z Pardubic na Ukrajinu. Od června začne dvakrát týdně létat do...

Starosta Svitav chce být i poslancem, také další nováčci si funkce nechají

Ve volbách do Sněmovny uspělo také v Pardubickém kraji několik politiků, kteří se nyní musejí často nečekaně...

Restauratér ze zavřeného podchodu žádal miliony, na městě vysoudil 845 tisíc

Dlouholetý spor mezi provozovatelem někdejší pardubické restaurace Kra Kra v podchodu u Zelené brány a městem Pardubice...

Vysoké ceny dohnaly Bohemia Energy ke krachu. Dotkne se to téměř milionu lidí

Firma Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v ČR, ukončí činnost a dodávky elektřiny a...

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

Přežili krizi i povodně. Dnes mají vyprodáno na půl roku dopředu

Podnikat začal Pavel Jech krátce po revoluci. Zažil vzestupy i pády, letos rodinná firma oslaví již třicet let na trhu....

Leoš Mareš se pochlubil šťastnou novinou. Bude trojnásobným tatínkem

Leoš Mareš (45) a jeho druhá manželka Monika (40) čekají miminko. Moderátor se zprávou pochlubil v ranním vysílání...

Psychiatr mě sexuálně napadl, partner málem zabil, popisuje dcera Urbánkové

Dcera zpěvačky Nadi Urbánkové (82) Jana Fabiánová (42) promluvila o sexuálním napadení v ordinaci lékaře. Zavzpomínala...