Litomyšl vytáhla do boje proti kamionům, hned první kolo prohrála

  8:10aktualizováno  8:10
Kontejnerové překladiště Metrans v České Třebové zaměstnalo řadu lidí, ale zároveň přivedlo do okolí kamiony, jež sužují obce i města. Litomyšl je chce vyhnat. Policie se však nyní postavila na stranu přepravců.
Policie vidí kamiony raději v centru města. Ilustrační snímek

Policie vidí kamiony raději v centru města. Ilustrační snímek | foto: Jan Karásek, MAFRA

Na silnici mezi Litomyšlí a Českou Třebovou jsou kamiony vidět stále častěji. Na klikatou cestu mezi kopci je přitáhlo právě nové překladiště firmy Metrans. Kdyby řidiči jezdili přes Opatov, najeli by totiž o jednadvacet kilometrů víc.

Tak to ale nesmí zůstat, tvrdí představitelé Němčic a Litomyšle. Silnice druhé třídy podle nich na velký provoz není vůbec stavěna.

"Nemáme chodníky. Lidé se nemají kam uhýbat," uvedl starosta Němčic Josef Racek.

Litomyšl si stěžuje, že těžké vozy jezdí kolem zámeckého návrší, ve vozovce jsou od nich vyježděné koleje, v zatáčkách komplikují dopravu. Lidé žijící podél silnice si stěžují, že trpí jejich domy.

"Kritická situace je přímo v centru památky UNESCO. Nic se neděje, každým dnem se situace zhoršuje. Je to neúnosný stav," uvedl místostarosta Litomyšle Vojtěch Stříteský.

Představitelé Litomyšle a obce Němčice se navíc cítí podvedeni. Tvrdí, že firma jim na schůzce v dubnu roku 2011 slíbila, že kamiony budou používat pouze silnice první třídy. Tudíž by měly jezdit přes obchvat Opatova, byť je to zajížďka.

"Mezi Českou Třebovou a Litomyšlí bylo jednoznačně přislíbeno, že vozidla budou jezdit výhradně po silnici prvních tříd," uvedl Pavel Jiráň, vedoucí odboru místního a silničního hospodářství Městského úřadu v Litomyšli.

Společnost Metrans ale tvrdí, že starostové problém zveličují. "Doprava kontejnerů z českotřebovského překladiště Metransu je zanedbatelná, nyní je to 70, do konce roku 100 aut denně. Jsou obce a města, kterými projede náklaďáků mnohem víc," uvedl ředitel Metrans Group Jiří Samek.

"Bylo prezentováno, že vozidel bude pět denně, tedy deset průjezdů. Městská policie jich napočítala ke stovce," oponuje Jiráň.

Policie zákaz vjezdu kamionů odmítla

Protože debata Litomyšle se soukromou firmou skončila ve slepé uličce, město se rozhodlo prosadit zákaz vjezdu kamionů delších než deset metrů na ohrožené cesty. V případě silnice třetí třídy vedoucí přes Semanín se to podařilo. Po silnici přes Němčice ovšem těžké vozy mohou jezdit dál. Policie v tom nevidí problém.

Argumentuje mimo jiné tím, že kamiony na silnici první třídy by mohly způsobit dopravní nehody u Třebovic na křižovatce silnice vedoucí z České Třebové a silnice I/14 Lanškroun - Svitavy.

"Lze předpokládat nárůst dopravních nehod na této křižovatce, a to včetně nehod s nejtěžšími následky," píše ve svém stanovisku odbor služby dopravní policie krajského ředitelství.

Naopak na silnici vedoucí přes Němčice podle policie kamiony zatím žádné nehody nezavinily.

"Dostali jsme těžkou ránu," komentoval stanovisko policie Vojtěch Stříteský.

Řidiči kamionů by podle starosty Němčic přitom raději jezdili delší trasou. "Pro samotné řidiče je výhodnější jet po širší, kvalitnější silnici, je to bezpečnější a pro ně jednodušší než se u nás potkávat s chodci. Je to jen otázka času, kdy krajnice někde povolí," uvedl Josef Racek.

Ředitel Metrans Group Jiří Samek upozorňuje, že samospráva by neměla hledat viníka v soukromé firmě.

"Za problémy nemůže Metrans, ale zanedbaná infrastruktura, tedy stát. Svůj podíl na tom má i Litomyšl, která se měla víc snažit, aby už byla hotová pětatřicítka. Opatovský převaděč problémy vyřeší, překladiště nebudeme rozšiřovat dřív, než bude obchvat hotový," uvedl.

Nejčtenější

Asi mi na půl minuty hráblo, vysvětlil muž soudu líbání dceřiny kamarádky

Ilustrační snímek

S tříletou podmínkou odešel od Krajského soudu v Pardubicích třiačtyřicetiletý muž. Když vezl v autě kamarádku své...

Cyklista utrhl předjíždějícímu autu zrcátko, řidič mu za to prošlápl kolo

Dvaatřicetiletý řidič auta cyklistovi za utržené zrcátko šlápl do kola.

Roztržkou mezi řidičem osobního auta a cyklistou se zabývá policie na Litomyšlsku. Původně byli tamní policisté ve...

Pardubice se napřesrok změní ve staveniště, dopravu čeká tvrdá zkouška

Doprava na ulici 17. listopadu v Pardubicích

Pardubice po roce 2020 čeká modernizace vlakového nádraží společně s opravou klíčového silničního nadjezdu u nemocnice...

Česká Třebová otočila, chce dosud odmítaný nájezd na dálnici D35

Ilustrační snímek

Zastupitelé České Třebové před pěti lety odmítli přímé napojení města na chystanou dálnici D35 u Litomyšle. Nyní jej...

Pardubice v prosinci přijdou o autobusové nádraží, náhradní není

Pardubické autobusové nádraží skončí. Pozemky pod ním koupil Jaroslav Strnad....

Pardubice čekají další dopravní problémy. A to poměrně značné. Na konci roku totiž soukromý investor zavře autobusové...

Další z rubriky

Muž spadnul z vysokého lešení, transfúzi krve musel dostat už ve vrtulníku

Muže musel do královéhradecké Fakultní nemocnice přepravit vrtulník.

Čtyřiapadesátiletý dělník spadl dopoledne z více než desetimetrového lešení v Bystřeci na Orlickoústecku. Těžce...

Chci naše rozdělené město spojit, říká starosta Žamberka

Městský úřad Žamberk.

Přestože Nezávislí s podporou ODS vyhráli komunální volby v Žamberku, bývalý dlouholetý starosta Jiří Dytrt už o své...

Pardubice zrušily plán na odkup spalovny, její další osud už neovlivní

Stará spalovna nebezpečného odpadu u Pardubic

Pardubičtí zastupitelé zrušili plán na odkup spalovny nebezpečných odpadů v Rybitví. Radní sní o tom, že s dalšími...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz