(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Dopravní podnik města České Budějovice

Flotila pardubické dopravy se brzy rozroste o nové hybridní autobusy

  • 5
Městskou hromadnou dopravu v Pardubicích čeká další modernizace. Relativně brzy by se totiž v ulicích krajského města mohly objevit moderní hybridní autobusy. Dopravní podnik je prověřil v dvoutýdenním testovacím provozu a výsledek jeho šéfy poměrně potěšil.

„Úspory jsou v pomalém městském provozu značné,“ řekl na adresu nových autobusů ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán.

„Jsou ideální na linky, na kterých autobusy často zastavují, rozjíždějí se. Je znát značný rozdíl ve spotřebě,“ doplnil dlouholetý ředitel pardubické městské hromadné dopravy.

Hybridní autobus má dieselový motor s menším objemem než běžné naftové autobusy. Generátory vozidlu vyrábějí elektrickou energii a pohánějí elektromotory v kolech.

„Autobus se rozjíždí čistě na elektřinu, což je největší úspora, při rozjezdu jsou největší nároky na spotřebu,“ doplnil Pelikán, který je zároveň městským zastupitelem za Sdružení pro Pardubice.

V městském provozu má hybridní autobus až 40procentní úsporu paliva ve srovnání s konvenčním autobusem. „Je také tišší a produkuje méně emisí,“ dodal Pelikán.

Konvenční pohon musí být zachován i kvůli evakuacím

Vozový park v Pardubicích čítá 75 autobusů, část z nich je na zemní plyn, a 55 trolejbusů. Hybridní autobusy se pohybují cenově mezi naftovým autobusem a trolejbusem, stojí zhruba sedm milionů. Dopravní podnik chce podporovat ekologický provoz, ale autobusy na tradiční pohon musí mít také.

Tento měsíc se podnik účastnil velkého cvičení, které simulovalo teroristický útok. Šesti autobusy evakuoval stovky lidí. „Třeba kvůli evakuačním povinnostem musíme mít vozidla na konvenční pohon, nejsou závislá na elektřině, zemním plynu. Když se něco stane, musíme přijet a evakuovat lidi,“ řekl Tomáš Pelikán.

Dopravní podnik si nyní objednal 15 nových trolejbusů, do provozu je uvede do poloviny příštího roku. Autobusy na zemní plyn začal pořizovat v roce 2009, postupně je musí vyměnit za nové.

Dopravní podnik Pardubice také staví nové trolejové vedení od stanice záchranné služby k Zámečku a od polabinského Kauflandu přes Trnovou do Ohrazenic. První trať je v přípravách dál, její provoz podnik nejspíš spustí v březnu příštího roku. 

,