Kraj doplácí na historický vlak, skoro čtyři sta korun za cestujícího

  13:14aktualizováno  13:14
Každou sobotu od poloviny června do konce září projížděl historický vlak napříč okresem Ústí nad Orlicí. Akce má své fanoušky, ale také jednu vadu. Je drahá. Jízdenku každého cestujícího Pardubický kraj dotuje stovkami korun.

Historické vlaky na Králicku lákají nejen železniční nadšence. Obzvlášť když je jízdenka výrazně dotována krajem. | foto: Archiv KÚ

Šestnáctkrát vyjel historický vlak od června do konce září z České Třebové přes Letohrad a Dolní Lipku do Hanušovic a zase zpět. Vedení kraje si pochvaluje, že třetí ročník „nostalgického vlaku Králický Sněžník“ přilákal téměř tři a půl tisíce cestujících. V tiskové zprávě ale už nebyl zmíněn fakt, že kraj za vypravení vlaků zaplatil 1 442 600 korun. Přes čtyři sta korun za každý koupený lístek.

„Vynaložená částka reálně není tak vysoká, jak se na první pohled může zdát při vydělení příspěvku kraje počtem cestujících,“ tvrdí hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (ČSSD).

Podle něj by se mělo zohlednit, že dotováno je i jízdné ve vlaku či v autobuse na linkách, které kraj podporuje.

„Druhým důležitým faktem je započítávání utrženého jízdného, což vzhledem k počtu cestujících bude představovat nemalou částku v druhé splátce,“ uvedl.

Loni tržby dosáhly částky asi 180 tisíc korun. I tak by dotace na jednu jízdenku dosáhla 360 korun.

Vlak jezdil až do konce září. Náklady tak narostly

Na sobotní nostalgické jízdy na Králický Sněžník zvaly po celé léto zdařile udělané letáky, které turisty posílaly na prohlídku atrakcí kolem trati. Plusem byl i pevný jízdní řád a cena, která odpovídala platnému tarifu Českých drah s patnáctikorunovým příspěvkem na údržbu historických lokomotiv.

Parní lokomotivy Velký bejček nebo Ušatá byly vypraveny od poloviny června do 30. září devětkrát, sedmkrát jel místo nich motorový vůz Krokodýl.

„Určitě to mohlo být mnohem levnější, nedělal bych to tak dlouhé. Nevím, proč to neskončili hned po prázdninách. Taky by nemusely mezi tím jezdit motorové vlaky, od výpravčích vím, že o ně není velký zájem, nejvíc lidi táhne pára,“ uvedl Petr Buryška z Letohradského železničního klubu, který už organizoval dvacet ročníků Mikulášské jízdy. Při nich hlavní úlohu hraje parní lokomotiva.

„Nedokážu posoudit, jestli to má takový přínos pro obyvatele, který by mohl ospravedlnit nákladnost akce,“ uvedl opoziční krajský zastupitel Jan Řehounek (ANO).

Hejtman uvedl, že provoz historických souprav je nákladnější než u běžných spojů. Navíc podle něj v případě nostalgického vlaku nejde jen o přepravu cestujících, ale zejména o propagaci regionu.

„Jedná se o službu, pomocí které chceme zatraktivnit celou turistickou oblast Králicka a nabídnout turistům atrakci, která není v jiných oblastech republiky běžná,“ uvedl Netolický.

Letos vlak urazil nejdelší trasu ze všech ročníků, po dokončení rekonstrukce bylo možné znovu využít i stanici Hanušovice.

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

Desítky lidí se v pardubickém krematoriu loučily s Adamem Svobodou

Pohřeb hokejového brankáře Adama Svobody v pardubickém krematoriu (20. května...

Desítky lidí čekaly před půl dvanáctou na schodech a prostranství před pardubickým krematoriem, aby se rozloučily s...

Autobusu po STK upadlo kolo s kusem nápravy, jen co lidé vystoupili

Nahnutý linkový autobus krátce poté, co mu na náměstí v Trhové Kamenici upadlo...

Velké štěstí měli v úterý cestující na pravidelné lince z Hlinska do Trhové Kamenice na Chrudimsku. Autobusu, který se...

Voják, jenž se přidal ke gardě na Ukrajině, dostal podmínku. V armádě končí

Desátník Erik Eštu před začátkem jednání pardubického krajského soudu. (26....

Vojáka z povolání Erika Eštu potrestal pardubický krajský soud tříletou podmínkou. Odsoudil jej za to, že se před...

Už i Kočičí hrádek stojí na pasece, sucho rychle mění krajinu

Kočičí hrádek už není obklopen stromy.

Dlouhodobé sucho začalo překreslovat krajinu. V remízkách umírají stromy, aleje podél silnic bojují o život, v lesích...

Za smrt dvou lidí při nehodě pod vlivem alkoholu a drog dostal muž šest let

Účastníci nehody nebyli podle hasičů připoutaní.

Šesti lety vězení a devítiletým zákazem řízení potrestal Okresní soud v Pardubicích třiadvacetiletého Jana Heřmanského,...

Další z rubriky

Už i Kočičí hrádek stojí na pasece, sucho rychle mění krajinu

Kočičí hrádek už není obklopen stromy.

Dlouhodobé sucho začalo překreslovat krajinu. V remízkách umírají stromy, aleje podél silnic bojují o život, v lesích...

Vysokomýtské muzeum se chystá obnovit přívěs Dingo z Karosy

Obytný přívěs Karosa W 4 Dingo

Muzeum ve Vysokém Mýtě získalo karosácký karavan z konce padesátých let. Je ve špatném stavu, ale opravit půjde.

Výběr autobusového dopravce může zbrzdit pře ČSAD a kraje o cenový strop

Autobusy společnosti Arriva Východní Čechy se z východního směru cestuje do...

Bezmála sedmimiliardovou zakázku na zajištění autobusové regionální dopravy na dalších deset let v Pardubickém kraji...

České školství zaostává. Rozdíly mezi školami se prohlubují
České školství zaostává. Rozdíly mezi školami se prohlubují

V Česku máme jednu z nejdelších rodičovských vůbec. Matky dvou dětí stráví doma průměrně 6–8 let, přestože by se mnohdy chtěly vrátit do práce dříve. Jaké jsou u nás rozdíly v rodičovské oproti ostatním evropským zemím?

Najdete na iDNES.cz