Dotované historické vlaky se vrátí. Pokud se najdou strojvůdci

  7:45aktualizováno  7:45
Kdo si oblíbil pravidelné jízdy historických vlaků na Králicku, může si je zařadit do výletních plánů i na příští rok. Pardubický kraj oznámil, že tuto akci bude dál dotovat.

Historické vlaky na Králicku lákají nejen železniční nadšence. | foto: Archiv KÚ

„Zájem cestujících o tuto atrakci stále přetrvává. Ukazuje se, že rozhodnutí vrátit na koleje historická železniční vozidla v pravidelných časech byl správný. V letošním roce jsme měli nejdelší trasu ze všech ročníků, jelikož bylo po dokončení rekonstrukce možné znovu využít i stanici Hanušovice v sousedním Olomouckém kraji,“ uvedl hejtman Martin Netolický.

Historický vlak vyjel šestnáctkrát od června do konce září z České Třebové přes Letohrad a Dolní Lipku do Hanušovic a zase zpět. Za vypravení vlaků krajský úřad zaplatil 1 442 600 korun.

„Vynaložená částka reálně není tak vysoká, jak se na první pohled může zdát při vydělení příspěvku kraje počtem cestujících,“ tvrdí ovšem hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (ČSSD).

Podle něj by se mělo zohlednit, že dotováno je i jízdné ve vlaku či v autobuse na linkách, které kraj podporuje. „Druhým důležitým faktem je započítávání utrženého jízdného, což vzhledem k počtu cestujících bude představovat nemalou částku v druhé splátce,“ doplnil hejtman.

Dotace na jednu jízdenku byla zhruba 360 korun

Loni tržby dosáhly částky asi 180 tisíc korun. I tak by dotace na jednu jízdenku dosáhla 360 korun.

Mírné komplikace do nadcházející sezony způsobuje technický stav jedné z parních lokomotiv, ale také snižující se počty strojvůdců, kteří jsou schopní tyto historické vlaky řídit.

„Bohužel parní vlak Velký Bejček, který v minulých letech na Králicku pravidelně jezdil, je nyní mimo provoz a čeká jej poměrně složitá rekonstrukce. Také se potýkáme s malým počtem strojvůdců, kteří umí historické lokomotivy ovládat. Doufám však, že i tuto komplikaci vyřešíme, aby cestující o tento unikát v našem kraji nepřišli,“ sdělil hejtman Netolický.

Krajští radní nyní řeší s Českými drahami alternativní možnosti v případě, že by do letních měsíců nebyla lokomotiva funkční.

„Chceme však i nadále zachovávat režim střídání parních a historických motorových vozů,“ řekl Netolický. V minulých letech se mohli cestující svézt vagony zvanými Rybák, taženými prvorepublikovými parními lokomotivami nebo motorovým vozem Krokodýl z 60. let. „Jízdy historických vlaků vnímáme nejen jako samostatnou turistickou atrakci, ale také jako způsob propagace jedinečné oblasti Králicka, která patří mezi oblíbené destinace v našem regionu,“ dodal Netolický.

Turisté však nejraději využívali hlavně vlaky tažené parní lokomotivou. O ty motorové takový zájem nebyl. „Určitě bych to nedělal tak dlouhé. Nevím, proč neskončili hned po prázdninách,“ uvedl Petr Buryška z Letohradského železničního klubu, který už organizoval dvacet ročníků Mikulášské jízdy. Při nich hraje hlavní úlohu parní lokomotiva.

„Nedokážu posoudit, jestli to má takový přínos pro obyvatele, který by mohl ospravedlnit nákladnost akce,“ uvedl opoziční krajský zastupitel Jan Řehounek (ANO).

Nejčtenější

Strom spadl na lanovku, hasiči z ní za dvě hodiny sundali desítky lyžařů

V Bukové hoře spadl strom na lanovku.

Na lanovou dráhu ve skicentru Buková hora na Orlickoústecku spadl strom. Na lanovce po poledni uvázlo 71 lyžařů, které...

Trenér gólmanů Dynama Svoboda boural, po nehodě mu naměřili 1,7 promile

Gólman Svoboda boural opilý.

Ostuda pardubického hokejového klubu Dynamo má další rozměr. Fanoušci už měsíce řeší slabé sportovní výsledky, v létě...

Části Pardubic hrozí evakuace kvůli bombě z války, týká se tří tisíc lidí

Policie prohledává budovy Vysoké školy ekonomické na Žižkově a Jižním Městě...

Části pardubické čtvrti Svítkov hrozí na začátku víkendu evakuace. Podle pyrotechniků totiž existuje možnost, že je...

Sestup neznamená konec hokeje, řekl fanouškům manažer Dynama Salfický

Dynamo uspořádalo další diskuzi s fanoušky.

Několik zajímavých okamžiků přinesl úterní diskuzní kotel mezi fanoušky a šéfy HC Dynamo Pardubice. Předně generální...

Neoprávněný vyhazov primáře přijde nemocnici na 11 milionů

Bývalý primář gynekologicko-porodnického oddělení Chrudimské nemocnice...

František Liška byl sedm let primářem chrudimské porodnice jen na papíře. Pracoval v Kolíně a soudil se s nemocnicí, že...

Další z rubriky

Pardubické politiky čeká klíčová bitva o pozemky pro autobusové nádraží

V prázdném činžáku u pardubického nádraží budou dvěma zbylým partajím dělat...

Pardubičtí zastupitelé mají před sebou první velké rozhodnutí v novém volebním období. Už ve čtvrtek budou hlasovat o...

Za pokus o dotační podvod při dostavbě hotelu dostalo sedm lidí podmínku

Opuštěné prostranství před chrudimským hotelem Bohemia

Krajský soud v Hradci Králové dopoledne rozhodl v případu modernizace chrudimského Hotelu Bohemia Chrudim. Sedmi...

VIDEO: Hasiči ukázali, jak tahali vrtulníkem desítky lyžařů z lanovky

Záchrana uvězněných lyžařů z Bukové hory

Hasiči zveřejnili záběry ze záchrany sedmi desítek lyžařů z lanovky ve skiareálu Buková Hora, na kterou minulý čtvrtek...

Porodní dům v ČR: Bude stejně úspěšný jako v zahraničí?
Porodní dům v ČR: Bude stejně úspěšný jako v zahraničí?

Nikdy nelze přesně naplánovat, jak bude porod probíhat. V zahraničí už řadu let fungují porodní domy jako alternativa klasické porodnice a domácího porodu. Jaké jsou přínosy a rizika těchto zařízení?

Najdete na iDNES.cz