Dotované historické vlaky se vrátí. Pokud se najdou strojvůdci

  7:45aktualizováno  7:45
Kdo si oblíbil pravidelné jízdy historických vlaků na Králicku, může si je zařadit do výletních plánů i na příští rok. Pardubický kraj oznámil, že tuto akci bude dál dotovat.

Historické vlaky na Králicku lákají nejen železniční nadšence. | foto: Archiv KÚ

„Zájem cestujících o tuto atrakci stále přetrvává. Ukazuje se, že rozhodnutí vrátit na koleje historická železniční vozidla v pravidelných časech byl správný. V letošním roce jsme měli nejdelší trasu ze všech ročníků, jelikož bylo po dokončení rekonstrukce možné znovu využít i stanici Hanušovice v sousedním Olomouckém kraji,“ uvedl hejtman Martin Netolický.

Historický vlak vyjel šestnáctkrát od června do konce září z České Třebové přes Letohrad a Dolní Lipku do Hanušovic a zase zpět. Za vypravení vlaků krajský úřad zaplatil 1 442 600 korun.

„Vynaložená částka reálně není tak vysoká, jak se na první pohled může zdát při vydělení příspěvku kraje počtem cestujících,“ tvrdí ovšem hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (ČSSD).

Podle něj by se mělo zohlednit, že dotováno je i jízdné ve vlaku či v autobuse na linkách, které kraj podporuje. „Druhým důležitým faktem je započítávání utrženého jízdného, což vzhledem k počtu cestujících bude představovat nemalou částku v druhé splátce,“ doplnil hejtman.

Dotace na jednu jízdenku byla zhruba 360 korun

Loni tržby dosáhly částky asi 180 tisíc korun. I tak by dotace na jednu jízdenku dosáhla 360 korun.

Mírné komplikace do nadcházející sezony způsobuje technický stav jedné z parních lokomotiv, ale také snižující se počty strojvůdců, kteří jsou schopní tyto historické vlaky řídit.

„Bohužel parní vlak Velký Bejček, který v minulých letech na Králicku pravidelně jezdil, je nyní mimo provoz a čeká jej poměrně složitá rekonstrukce. Také se potýkáme s malým počtem strojvůdců, kteří umí historické lokomotivy ovládat. Doufám však, že i tuto komplikaci vyřešíme, aby cestující o tento unikát v našem kraji nepřišli,“ sdělil hejtman Netolický.

Krajští radní nyní řeší s Českými drahami alternativní možnosti v případě, že by do letních měsíců nebyla lokomotiva funkční.

„Chceme však i nadále zachovávat režim střídání parních a historických motorových vozů,“ řekl Netolický. V minulých letech se mohli cestující svézt vagony zvanými Rybák, taženými prvorepublikovými parními lokomotivami nebo motorovým vozem Krokodýl z 60. let. „Jízdy historických vlaků vnímáme nejen jako samostatnou turistickou atrakci, ale také jako způsob propagace jedinečné oblasti Králicka, která patří mezi oblíbené destinace v našem regionu,“ dodal Netolický.

Turisté však nejraději využívali hlavně vlaky tažené parní lokomotivou. O ty motorové takový zájem nebyl. „Určitě bych to nedělal tak dlouhé. Nevím, proč neskončili hned po prázdninách,“ uvedl Petr Buryška z Letohradského železničního klubu, který už organizoval dvacet ročníků Mikulášské jízdy. Při nich hraje hlavní úlohu parní lokomotiva.

„Nedokážu posoudit, jestli to má takový přínos pro obyvatele, který by mohl ospravedlnit nákladnost akce,“ uvedl opoziční krajský zastupitel Jan Řehounek (ANO).

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

Desítky lidí se v pardubickém krematoriu loučily s Adamem Svobodou

Pohřeb hokejového brankáře Adama Svobody v pardubickém krematoriu (20. května...

Desítky lidí čekaly před půl dvanáctou na schodech a prostranství před pardubickým krematoriem, aby se rozloučily s...

Autobusu po STK upadlo kolo s kusem nápravy, jen co lidé vystoupili

Nahnutý linkový autobus krátce poté, co mu na náměstí v Trhové Kamenici upadlo...

Velké štěstí měli v úterý cestující na pravidelné lince z Hlinska do Trhové Kamenice na Chrudimsku. Autobusu, který se...

Voják, jenž se přidal ke gardě na Ukrajině, dostal podmínku. V armádě končí

Desátník Erik Eštu před začátkem jednání pardubického krajského soudu. (26....

Vojáka z povolání Erika Eštu potrestal pardubický krajský soud tříletou podmínkou. Odsoudil jej za to, že se před...

Už i Kočičí hrádek stojí na pasece, sucho rychle mění krajinu

Kočičí hrádek už není obklopen stromy.

Dlouhodobé sucho začalo překreslovat krajinu. V remízkách umírají stromy, aleje podél silnic bojují o život, v lesích...

Za smrt dvou lidí při nehodě pod vlivem alkoholu a drog dostal muž šest let

Účastníci nehody nebyli podle hasičů připoutaní.

Šesti lety vězení a devítiletým zákazem řízení potrestal Okresní soud v Pardubicích třiadvacetiletého Jana Heřmanského,...

Další z rubriky

Vysokomýtské muzeum se chystá obnovit přívěs Dingo z Karosy

Obytný přívěs Karosa W 4 Dingo

Muzeum ve Vysokém Mýtě získalo karosácký karavan z konce padesátých let. Je ve špatném stavu, ale opravit půjde.

Potřetí už neustoupíme, trvá spolek z Kornic na jiné trase D35 u Litomyšle

Petr Chaloupka ze spolku Živé Kornice.

Budoucí dálnice D35 na Moravu má v Pardubickém kraji jeden obrovský problém jménem Litomyšl. Zvolená trasa kolem města...

Výběr autobusového dopravce může zbrzdit pře ČSAD a kraje o cenový strop

Autobusy společnosti Arriva Východní Čechy se z východního směru cestuje do...

Bezmála sedmimiliardovou zakázku na zajištění autobusové regionální dopravy na dalších deset let v Pardubickém kraji...

Najdete na iDNES.cz