Českou Třebovou má rozdělit protihluková zeď. Její vzhled lidi vyděsil

  9:15aktualizováno  9:15
Obyvatelé České Třebové věděli, že při modernizaci tamního železničního uzlu vyrostou kolem trati tři až pět metrů vysoké protihlukové zdi. Netušili ale, jak budou vypadat. Návrh, který v úterý zveřejnil hejtman Martin Netolický na Facebooku, je zaskočil.

Protihlukové stěny kolem železnice v České Třebové (vizualizace) jsou navrženy v úseku procházejícím obytnou zástavbou, tedy od výpravní budovy osobního nádraží po zářez u sídliště Parník. | foto: Správa železniční dopravní cesty

Mohutná bariéra s obdélníky v různých odstínech zelené barvy by mohla z obou stran obklopit železniční koridor, který prochází středem České Třebové.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) tak zmírní hluk, jenže už dnes tratí rozdělené části města na sebe neuvidí a cestující si budou připadat jako v metru. Řada obyvatel se bude z oken svých bytů dívat jen do zdi.

Vedení města tvrdí, že vizualizace je pouze návrh a o podobě zdi bude ještě s investorem jednat.

„Vzhled protihlukových stěn mne dost výrazně vyděsil. Ale je to jenom návrh, tak jak to prošlo jednáním s hygienickou stanicí, která stanovila nepřekročitelné hranice těchto stěn, ať už jde o výšku či schopnost pohlcovat hluk,“ uvedl starosta České Třebové Jaroslav Zedník.

Podle něj je dost prostoru pro to, aby bariéry nakonec vypadaly jinak. „Dohodli jsme se, že v dubnu uděláme veřejné projednání, zapracují se připomínky občanů. Budeme žádat, aby stěny odpovídaly architektonickému prostředí našeho města,“ slibuje Zedník.

Hejtman: Jsem pro průhlednou variantu

Návrh se nelíbí ani hejtmanovi Martinu Netolickému, který v České Třebové žije a vizualizaci bariéry už oficiálně obdržel od SŽDC.

„Řešení hluku je určitě potřebné. Otázkou je, zda je tento návrh citlivý k lidem, kteří desítky let bydlí v blízkosti železnice, a na druhé straně i k cestujícím ve vlaku. Přikláním se k průhlednému řešení,“ uvedl v příspěvku na svém facebookovém profilu s tím, že ve Švýcarsku se instalují pouze metrové bariéry přímo u kolejiště a normy tento systém plní.

„Je třeba investora přesvědčit, že pokud chce rekonstrukci uzlu provést v klidu, pak se očekává ještě debata o této věci,“ dodal Netolický.

Fotogalerie

Pavel Stejskal z České Třebové, který železnici fotografuje a píše o ní, také žádá podstatně nižší protihlukové stěny.

„Bariéry rozdělí město na dvě části, bude to škaredé, nesmyslně drahé, a navíc i z bezpečnostních důvodů nevhodné, když se něco stane, nebude k vlaku přístup. Omezit hluk lze jinými způsoby, hlučnost železnice je také nyní podstatně menší než dříve,“ myslí si Stejskal.

Mluvčí SŽDC Marek Illiaš upozornil, že tato státní organizace už získala s navrhovanou ochranou města proti hluku souhlas krajské hygienické stanice.

„Na základě hlukové studie byly stanoveny parametry - délka, výška, poloha a typ protihlukových stěn v jednotlivých lokalitách. Protihlukové stěny jsou navrženy jako oboustranně absorpční. Nosným a zároveň neprůzvučným prvkem protihlukové stěny jsou protihlukové panely vkládané do ocelových sloupků,“ vysvětlil Illiaš. Dodal, že při projednávání stavby nepřišly od samospráv či veřejnosti žádné připomínky.

Starosta Zedník je přesvědčen, že zdi nakonec budou vypadat jinak. I když průhledné, jak navrhuje hejtman, nebudou.

„Průhledná stěna nemá dostatečnou absorpční schopnost. Jsou ale jiné možnosti. Stěna nemusí být rovná, mohou tam být vyklenutí, rozčlenění, můžeme se bavit o různých barvách, mohou tam být průhledy, aby to nebyl uzavřený prostor,“ řekl Zedník.

SŽDC podle Illiaše městu vychází maximálně vstříc. Přibližně v polovině dubna chystá veřejného představení projektu.

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová by měla začít za dva roky v létě a hotová má být do konce roku 2024. Odhad celkových nákladů dosahuje devíti miliard korun.

  • Nejčtenější

Majitel musel s elektromobilem na emise. Nikdo nic neměřil, usmíval se

S rostoucím počtem elektromobilů v běžném provozu přibývá také netradičních zážitků jejich majitelů, a to nejen ze...

Že to nedává smysl? Pardubický manažer o záhadách Rolinkova konce

Hlavně, aby Dynamo neničily aféry podobné těm v minulé sezoně. S takovým cílem nastupoval na pozici generálního...

Velkou pardubickou vyhrál Theophilos s Bartošem. Obhájce spadl na Taxisu

Do cílové rovinky vbíhal na prvním místě, těsně za ním ale spěchali Stretton a Chicname de Cotte. Theophilos však...

Ředitelku pardubické nemocnice odvolali kvůli případu postiženého novorozence

Představenstvo společnosti Nemocnice Pardubického kraje jednomyslně odvolalo ředitelku Pardubické a Chrudimské...

V Japonsku by za tu dobu měli dálnici, vítali v Brandýse vysněný bankomat

Jen málokteré město v zemi nemá na náměstí nebo jinde v centru bankomat. Tento přístroj ale dosud chyběl v Brandýse nad...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

K jídlu suchý chleba, místo chráničů molitan. Zpověď Pastrňákovy mámy

Příběh jak z hollywoodského filmu. Marcela Ziembová je máma hokejové hvězdy světového formátu Davida Pastrňáka, kterému...

  • Další z rubriky

Dealer přiznal výrobu 18 kilo marihuany, soud mu dal trest pod sazbou

Šest let ve věznici s ostrahou vyměřil Krajský soudu v Pardubicích devětadvacetiletému Jakubu Horáčkovi. Ten od roku...

Vedení nemocnice věříme, říká po dvou možných pochybeních hejtman Netolický

Krajští politici v těchto dnech výrazně zasahují do dění v pardubické nemocnici, která kvůli dvěma případům možného...

Řidič dodávky v pěší zóně porazil hydrant, kamufláž mu nevyšla

Smůlu měli dva zásobovači rychlého občerstvení v Pardubicích, kterým se na třídě Míru ve čtvrtek vymstily hned dva...

Při srážce na Pardubicku začala hořet felicie, její řidič zemřel

Na silnici č. 35 z Vysoké na Ostřetín na Pardubicku se v úterý v podvečer srazila u obce Vysoká u Holic felicie se...

KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo
KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo

Měli jste možnost si přečíst o mém porodu a o pobytu v porodnici na šestinedělí. Nyní bych chtěla rozvést poslední a nejtěžší část mého příběhu. První půlrok mého mateřství.

Najdete na iDNES.cz