Jenže všechny sny a plány vzaly za své. Holcova matka vážně onemocněla a zemřela. Otci nikdy o dohodě se synem neřekla. „Nemohl jsem odejít. Do našeho oboru přišla krize, nemohl jsem v tom tátu nechat,“ říká osmatřicetiletý Jan Holec.
Příběh rokuJan Holec se účastní soutěže EY Podnikatel roku a soutěží i o cenu čtenářů za nejlepší podnikatelský příběh. Hlasovat pro něj můžete v anketě ZDE |
Dvanáctihodinová pracovní doba se stala jeho standardem, shánění zakázek, aby uživili firmu o šedesáti lidech nebylo jednoduché. „Kdybych býval odjel, nikdy bych nechytl tu nit, kterou nyní naše firma drží, a to v šikmých atypických zdvihadlech. Tehdy přišla poptávka od přečerpávací elektrárny ve Štěchovicích. Chytl jsem se toho, pak následovaly další nabídky z Pastvinské přehrady, Lipna,“ vypočítává Holec, který jako vystudovaný strojní konstruktér prosadil směr firmy EL-VY tímto směrem. I přes počáteční odpor staromilců, kteří tvrdili, že atypické zakázky firmu pohřbí.
Nic takového se ale nestalo. EL-VY se v červnu 2022 pustila do výměny výtahů na přečerpávací vodní elektrárně Dlouhé Stráně, kde bylo třeba vyrobit atypické výtahy, které přepraví zaměstnance mezi spodní a horní nádrží.
Spodní výtah je 400 metrů dlouhý, pak člověk musí pokračovat po svých 300 metrů chodbou, na níž navazuje 300 metrů dlouhý horní výtah.
„Byly zde extrémně malé prostory, vysoká vlhkost a z hlediska technického nebylo vůbec jednoduché vypořádat se s křivostí šachty,“ vzpomíná Holec. Práce na nových výtazích započaly v červnu 2022, skončily koncem října roku 2023.
„Chceme se zviditelnit tím, že umíme složité věci vyřešit atypickým způsobem. Náš trend je nejít proti nadnárodním firmám, tam nemáme šanci konkurovat jejich typovým výrobkům. Naše chvíle přichází, jakmile nastane prostorový problém a levnější korporátní společnosti se zavedenými výrobky nestačí,“ vysvětluje Holec.
Takový je třeba i případ výtahu pro auta v jednom pražském bytovém domě v centru. Protože zde bylo velmi komplikované udělat průjezdný autovýtah, vznikla zdviž, která se uvnitř s autem a řidičem v kabině otočí.
EL-VY dodala také lodní výtah mezi vodními nádržemi Orlík a Kamýk, který zabezpečuje přepravu lodí s cestujícími padesát metrů na korunu hráze. Tam se celá strojovna s vozem výtahu otočí o 180 stupňů a spustí na 220 metrů dlouhou trať na vodní hladinu kamýcké přehrady.
Pro Jana Holce hlasujte v anketě ZDE |
Výtah pro plavidla je zdarma, což je dáno jedním z nejstarších zákonů v Čechách, tedy dekretem Karla IV., který říká, že kdokoli postaví na vodní hladině jakoukoli překážku, musí zdarma zajistit její překonání.
Roční obrat firmy se pohybuje kolem 80 milionů korun, loni to bylo ještě o deset milionů více.